kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | M. Tud. Akadémia Könyvkiadó Hivatala |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 1.808 oldal |
Sorozatcím: | A Magyar Tudományos Akadémia Könyvkiadó Vállalata |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 19 cm x 14 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Írta Nisard D. a Franczia Akadémia tagja. Az ötödik kiadás után fordította Szász Károly. Weiszmann testvérek könyvnyomdája nyomása, Budapest. I. kötet 1878-ban, II. kötet 1879-ben, III-IV. kötet 1880-ban lett kiadva. |
I. kötet | |
Szerző előszava | |
Első könyv | |
Első fejezet | |
Különbség a szorosabb és szélesebb értelemben vett irodalom-történet között. Hol kezdődik az irodalomtörténet? | 3 |
Mi a franczia szellem? | 10 |
Miben különbözik a franczia szellem az ó-kor szellemétől? | 14 |
Miben különbözik a franczia szellem a többi újkori népek szellemétől? | 16 |
A franczia szellem legteljesebb képe maga a franczia nyelv | 20 |
A franczia nyelv és déli s északi Európa egyéb irodalmi nyelvei közötti általános különbség | 28 |
Ez irodalom-történet terve | 33 |
Második fejezet | |
A nyelv történetének kezdetei. Az első franczia prózai művek általános jelleme. A krónikások | 35 |
Krónikák, melyek tulajdonképpen személyes emlékiratok. Villehardouin Godofréd | 40 |
Joinville. Szent Lajos története | 51 |
A Joinville észjárása és nyelve. Az izlés első ébredése | 59 |
A hivatalos krónikások. Froissart János | 63 |
A franczia próza alakulása a tizennegyedik század végén. Pizai Krisztina. A jó Károly király tetteiről és erényeiről szóló könyv | 75 |
A krónikák morálja. A franczia nyelv haladása a régi irók forditásai által | 80 |
A burgondi ház krónikásai. Chastelain György; nyelve, előadása | 85 |
A Chastelain György ékesen szólása | 91 |
De la Marche Olivér Emlékiratai | 97 |
A művészi történetirás első kisérlete. A Comynes Fülöp Emlékiratai | 104 |
Keresztyén erkölcstan a Comynes Emlékirataiban | 110 |
A politika tért foglal a történetirásban. A Froissart és a Comynes nyelve | 116 |
Harmadik fejezet | |
Az első franczia költők. Arról a nézetről, mely a tizenkettedik és tizenharmadik századot irodalmi nagy századoknak nevezi | 121 |
Egyedül a lángész teremthet maradandó nyelvet. Dante, Petrárka | 131 |
Részletek a Róland-énekből és a Róka-meséből | 137 |
Mi közelíti kezdetleges költészetünkben legjobban meg az új Francziaország szellemét és nyelvét? | 147 |
A Rózsa regéje | 151 |
A Rózsa regéjének birálatai a tizennegyedik századtól a tizenhatodikig | 166 |
Mi czimen érdemel a Rózsa regéje helyet a maradandó költészet történtében? | 170 |
A tizenötödik század némely fő költői | 179 |
Orleánsi Károly | 180 |
Villon | 187 |
Negyedik fejezet | |
Mi hiányzott a franczia szellemnek és a nyelvnek a tizenkettedik századtól a tizenhatodikig? Mit értünk átalános eszmék alatt? | 198 |
Mily mértékben voltak a franczia szellemnek általános eszméi a középkorban? Bölcsészek és hittudósok. A skolastika | 202 |
Mi szolgálatot tett különösen a hittan a nyelvnek? Szent Bernát beszédeinek franczia fordítása. Kiadatlan töredék Gerson egy beszédéből | 209 |
Több általános eszméjök volt-e tudósoknak, mint a köznyelves iróknak? Miért volt mindenkinek oly kevés? Honnan származnak az ily eszmék? | 212 |
Második könyv | |
Első fejezet | |
A Renaissance és a Reformatió, s első befolyásuk a franczia szellemre | 221 |
Mely irók érezték meg legelőször a Renaissance és a Reformatió hatását? | 227 |
Valois Margit - A Heptaméron, vagy: A boldog szeretők története | 228 |
Marot Kelemen | 238 |
Második fejezet | |
Életrajzi részletek Rabelais-ről. A Gargantua és Pantaruel története | 251 |
Mi része van a renaissance-nak s a reformatiónak a Rabelais művében s mi a teremtő szellemnek? | 267 |
Mi haladást köszönhet Rabelaisnek az irodalmi nyelv? | 277 |
Mily rangot követelhet magának Rabelais hazánk lángelméi között? | 279 |
Harmadik fejezet | |
A keresztyén bölcsészet. Mikép fejezte ki annak igazságait, a köznyelven először Kálvin | 284 |
Életrajzi részletek. Kálvin Genfben egyházat és kormányzatot alapít | 287 |
A Kálvinizmus általános jellemvonásai. A predestináczió | 291 |
Küzdelem, Kálvin és a szabadosok pártja között. Kálvin halála | 298 |
A Keresztyén Institutio. Szép oldalai a Kálvin szellemének | 301 |
Kálvin rosz oldalai és hibái. Mennyiben szakadás a Kálvinizmus a franczia irodalomban? | 310 |
Negyedik fejezet | |
A franczia költészet állapota a Marot halála után. Mellin de Saint-Gelais | 316 |
Egy új költői iskola nyilatkozványa. A franczia nyelv dicsérete Du Bellay Joákhimtól | 325 |
Ronsard és a Fiastyúk | 334 |
Ötödik fejezet | |
Magyarázata a Boileau itéletének Desportesról és Bertaut-ról. A Desporets költeményeinek jelleme | 356 |
Bertaut | 364 |
Malherbe. Újításának jelleme | 368 |
Életrajzi részletek. A Malherbe szellemének jelleme és iránya | 371 |
A versirás mesterségeiben Malherbe által eszközölt változtatások részletezése | |
Részletes újítások a nyelvben, s a verselés tökélyesbítése | 379 |
Mily példát adott Malherbe, elmélete támogatására | 384 |
Hatodik fejezet | |
Összehasonlítása a költészet és a próza haladásának a tizenhatodik században | 391 |
Az Amyot Plutarch-ja | 393 |
Montaigne Mihály. Mennyiben képezte őt a renaissance? | 401 |
Az Essai-k tárgya | 406 |
Az Essai-k általános jellemzése. Miért viseltetik Montaigne különös előszeretettel a latin hanyatlási korszak írói iránt? | 412 |
A Montaigne népszerüségének okai | 416 |
A Montaigne leveleiről. Egy szó a IV. Henrik levelezéséről | 425 |
Hetedik fejezet | |
A tizenhatodik század nevezetesebb másodrendű iróiról | 431 |
A Menippée szatira | 436 |
A franczia szellem haladása a tizenhatodik században; s minő csalódásba esnek e részben némelyek? | 442 |
A franczia szellem általános jelleme, a mint a Montaigne jelenségeiben s fogyatkozásaiban nyilatkozik: s mi teendőt hagyott még a tizenhatodik század a tizenhetediknek? | 445 |
Mit kivántak a tizenhetedik század elején? Charron. Szalézi szent Ferencz. A IV. Henrik országlásának a hatása | 454 |
II. kötet | |
Harmadik könyv | |
Első fejezet | |
Melyik szó jellemzi a franczia szellem által a tizenhetedik század elején érzett szükséget; s melyik író tett e szükségnek legelőször eleget? | 3 |
Balzac. - Mikép méltányolta őt Descartes. Mily tetszésben részesültek első iratai? | 6 |
Miben áll a Balzac Leveleinek ékesen szólása; s mennyiben vitte előbbre ez író a franczia nyelvet? | 15 |
Balzacnak és birálóinak a hibái. - Goulu atya - A Balzac értekezései | 22 |
Mi a maradandó a Balzac irataiban? - A franczia próza elmélete | 30 |
A Voiture Levelei | 34 |
Második fejezet | |
Miként valósítja Descartes az ékesszólás eszméjét a minő körülmények jelzik a franczia szellem és nyelv e hatását? | 37 |
Descartes bámulatos lángesze s minő eszközöket használ, hogy szellemének szabadságát biztosítsa? | 40 |
A Cartesianimus mint bölcsészet s mint irodalmi módszer | 45 |
Beszédek a módszerről | 51 |
Összehasonlítás a Cartesianizmsu és a tizenhatodik század szelleme között | 54 |
Mennyiben eredetibb és természetesebb Descartes, mint elődei bármelyike s mennyiben első a franczia próza történetében, s ki az írás művészetét tökéletességre vitte? | 62 |
A Cartesianizmus irodalmi befolyása a tizenhetedik század legnagyobb íróira | 74 |
Descartes a franczia nyelvet tökélyre vitte | 80 |
Harmadik fejezet | |
A drámai költészet története Corneille-ig | 83 |
Corneille, a drámai költészet két fő alakjának a feltalálója a tragédia első mintáját alkotja meg | 92 |
A Cid | 98 |
A Corneille tragédiájának általános jelleme | 105 |
A Corneille színműveinek gyöngéi s azok okai | 110 |
Mi kivánni való maradt még a tragédiában Corneille után? | 124 |
Negyedik fejezet | |
A Descartes befolyása Parscalra. - Mi közös bennök? | 127 |
Hogy fordúl Pascal jókor a bölcsészettől és a tudományoktól az erkölcstanhoz s az erkölcstan utján a valláshoz? | 131 |
Miben különbözik a Descartes ékesenszólása a Pascalétól? | 140 |
A Pascal eszméi a vallásról; s mit kell tartanunk az ő megvetéséről a bölcsészet iránt? - A "Különböző gondolatok" | 146 |
A Vidéki Levelek. A franczia nyelv tökélye a Pascal irataiban | 158 |
Ötödik fejezet | |
Bizonyos intézmények befolyásáról, a franczia szellem tökélyesbítésére és a nyelvre | 175 |
A franczia Akadémia alapítása | 176 |
Vaugelas | 187 |
Az akadémiai szellem tulkapásáról - A puristák | 194 |
Port-Royal-Des-Champs | 198 |
A nagy Arnauld és Nicole | 202 |
Az "Okszerű általános nyelvtan" és a "Port-Royal-i Logika" | 218 |
Hatodik fejezet | |
Mi az oka, hogy Boileau annyi megtámadás mellett, mégis oly népszerű? | 223 |
Mi teendő maradt még Malherbe után? - Az olasz és spanyol irodalmak befolyása | 226 |
A Voiutre és Saint-Amant költészete | 243 |
A költők helyzete és erkölcsei 1627-től 1660-ig | 250 |
Minő akadályokra és minő támogatásra lelt tisztében Boileau, mint a francia költészet törvényhozója? | 257 |
Boileau jelleme és szellem-iránya | 269 |
Költészettanának elvei | 278 |
Boileau viszonyai Racine-, Moliére- és La Fontaine-nel | 294 |
Mi az igazi a Boileau műveiben? | 299 |
A verselés művészetének tökélye. A Lutrin | 315 |
Hetedik fejezet | |
A XIV. Lajos uralkodásának a befolyása - Miben hasonlít ez uralkodás az irodalmi köztársasághoz? | 325 |
A XIV. Lajos személyes befolyása | 332 |
Mely műfajokon volt kiválóan érezhető a XIV. Lajos személyes befolyása? | 347 |
Mit köszönhet a vígjáték XIV. Lajosnak? | 352 |
Mit köszönhet XIV. Lajosnak a szomorújáték? | 360 |
A XIV. Lajos személyes befolyása a vallásos ékesen szólásra | |
XIV. Lajos személyes befolyása a Bossuet lángeszére és munkáira | 380 |
Mely írókat és műfajokat kedvelt XIV. Lajos kevésbbé; s helyes-e a tizenhetedik századot a XIV. Lajos századának nevezni? | 387 |
III. kötet | |
Harmadik könyv (folyatás) | |
Nyolczadik fejezet | |
Minő tökélyesbülése volt még képes a tragédia Corneille után? A Quinault tragéiái | 3 |
Az érzékenység a szellem műveiben | 9 |
A Racine első fellépte. A Thebaide és Alexandre | 13 |
Andromache. - Miben állott e darab ujdonság? Általános különbségei a Corneille és Racine színműveinek | 19 |
Az Andromache szerepe. - Hermione | 27 |
A női szerepek fontossága a Racine színműveiben | 32 |
A Racine asszonyainak három fő szenvedélye | 36 |
A férfi-jellemek | 49 |
Mily fogalmat alkotott magának Racine a kitünő tragédiáról? A cselekmény egyszerüsége | 52 |
Mit tartsunk a három egységről? | 56 |
Áthalie | 60 |
A Racine nyelvéről s némely tévedésekről, melyekbe műveinek tökélye ejt | 67 |
Kilenczedik fejezet | |
A vígjáték a Corneille korában - Mit csinált ő abból? A Hazug - Mi teendő maradt még utána? | 70 |
A vígjáték három faja Moliére-nél. - A csel-vígjáték. A Szeleverdi, Sganarelle, Versenygő Szerelmesek, Póruljárt Negédesek | 79 |
A jellem- és erkölcs-vígjáték. - A férjek iskolája. - A nők iskolája | 86 |
A felsőbb vígjáték. - A Mizantróp. - Tartuffe - A Tudós nők | 97 |
A Moliére forrásai | 111 |
Mi az oka, hogy a tizenhetedik század három nagy drámairója közül Moliére veszített legkevesebbet a színpadon? | 119 |
Tizedik fejezet | |
Miért nem veszett el semmi a La Fontaine meséiből? | 123 |
A mese s annak különös vonzó ereje - A tizenharmadik s tizennegyedik századbeli franczia meseirók - Az ezópi és fédrusi mese | 127 |
Minő alakot adott a mesének Le Fontaine? | 132 |
A La Fontaine meséinek a morálja | 137 |
Valamennyi költőnk közt La Fontaine a legfrancziább | 141 |
Valamennyi költőnk közt ő vett legtöbb ihletést a régiektől | 145 |
La Fontaine-nek több izlése volt mint Moliére-nek, Racine-nak és Boileau-nak | 151 |
A La Fontaine Beszélyei és egyéb költeményei | 154 |
Tizenegyedik fejezet | |
Mily korban virágoznak a moralisták? - A franczia társadalom a tizenhetedik században | 158 |
La Rochefoucauld, az események által tevékenységbe sodort szemlélődő | 160 |
A Maximák; s mi tette azokat maradandó művé? | 166 |
Mily rendűek a Maximákban kifejezett igazságok, mi foglal el bennök legtöbb helyet? - A könyv vezéreszméje | 168 |
A Maximák négy kiadása. A szerző által azokban tett javitások és kihagyások szelleme | 173 |
A Maximák igazsága, végleges szerkezetökben, s mily föntartással lehet az elfogadni? | 174 |
A Maximák irálya | 178 |
Tizenkettedik fejezet | |
La Bruyére, összehasonlítva mint moralista, Pascal-lal. La Rochefoucauld-val, Nicole-lal | 180 |
Mikép lehet kimagyarázni az ellentétet, La Bruyére életének csekély- s munkájának nagy feltűnősége között? | 185 |
Összehasonlítása annak a korszaknak, melyből La Bruyére veszi arczképeit, azzal, mely La Rochefoucauld-t sugalmazta | 186 |
La Bruyére mint erkölcsi író; s miben különbözik e tekintetben elődeitől? | 189 |
Változtatások és hozzáadások a Jellemek különböző kiadásaiban. Részletezése a La Bruyére művészetének | 191 |
A Jellemek irálya; s mikép itélt arról Suard? | 198 |
A La Bruyére fogyatkozásai; s miért van helyén azokat megjelölni? | 202 |
Tizenharmadik fejezet | |
A két régiség egyesülése Bossuetben | 207 |
A Bossuet sajátos és kiváló jellemvonása | 209 |
Hogyan menekül Bossuet a kételyből és ascetismusból? | 212 |
Bossuet hittudós, dogmák nélkül, mysticus, ábrándok nélkül | 216 |
Bossuet a tizenhetedik század legtermészetesebb s legváltozatosabb prózaírója | 218 |
Bossuet első munkái | 223 |
Bossuet beszédeinek jelleme | 226 |
A trónörökös nevelésére irott munkák | 232 |
Halotti Beszédek | 246 |
A gallikán egyház szervezete - Beszéd az egyház egységéről - Az újítások története | 249 |
Az eltérések története, mint szépmű | 257 |
Az eltérések történetének védelme - Intelmek a protestánsokhoz | 260 |
Bossuet politikai tanai - Egyszerre miként van is, nincs is igaza e nagy férfiúnak? | 261 |
A quietismus fölötti vita - A vallásos viták befolyása a tizenhetedik században, a nyelvre és irodalomra | 267 |
Fénelon és Guyonné | 274 |
A Bossuet és Féneol közötti küzdelem s párthiveik | 279 |
Hogy lőn Bossuet a hagyomány s Fénelon az egyéni felfogás védője? - Bossuet diadalának befolyása a franczia szellemre és nyelvre | 299 |
Levelezés Leibnitz és Bossuet között | 306 |
Bossuet lelkipásztor s ájtatossági munkái | 308 |
Zárszó | 310 |
Tizennegyedik fejezet | |
Fénelon műveinek általános jellege | 317 |
Fénelon, képzelgő a vallásban | 319 |
Fénelon tévedések az eméleti államtanban | 324 |
Fénelon tévedései a gyakorlati politikában | 331 |
Fénelon tévedései a lelkipásztorkodásban - Lelkiismeretes birálata a királyság kötelességeinek - Fénelon befolyásáról Bourgogne herczeg jellemére és magatartására | 335 |
Egyesek gyóntatása - Vallásos levelek | 349 |
A képzelgés Fénelon irodalmi elméleteiben | 353 |
Minő sajátságoknál fogva tartozik Fénelon a tizenhetedik századhoz? | 363 |
Télémach | 371 |
Tizenötödik fejezet | |
Levelek és Emlékiratok - Guy-Patin, Mottevillené, Retz - A Sévignéné Levelei - A Saint-Simon Emlékiratai | 383 |
Balzac és Voiture, összehasonlítva Sévignénével | 387 |
A Sévignéné jelleme - A negédes és szellemes elem, leveleiben - I. Napoleon itélete Sévignénéről és Mainthenonnéről | 390 |
Saint-Simon Emlékiratai - Saint-Simon és Bossuet | 397 |
A XIV. Lajos uralkodásának a vége - Saint-Simon és Tacitus | 400 |
A Saint-Simon politikai szerepe | 408 |
A Saint-Simon iratai összehasonlítva az ókori történetírókéival | 404 |
A Saint-Simon arczképei | 416 |
A nyelv a Saint-Simon Emlékirataiban | 410 |
Mi részben tartozik Saint-Simon a tizennyolcadik századhoz | 413 |
IV. kötet | |
Negyedik könyv | |
Első fejezet | |
Harcz a klassikus régiség és a keresztyén régiség ellen | 3 |
A régiek elleni három hadjárat - Desmartes de Saint-Sorlin | 4 |
Perrault Károly | 9 |
Houdard de Lamotte | 16 |
Fontenelle szerepe a klassikus régiség elleni harczben. A rossz és a jó Fontenelle | 28 |
A Jó Fontenelle | 33 |
A Világok Többes-volta | 34 |
A Tudósok Dicsérete | 37 |
Harcz a keresztyén régiség ellen. A vallási kétely három neme. Lamotte-Levayer - Pascal - Huet. Bayle | 41 |
A keresztyén és pogány régiség kicsinylésénak hatása a franczia irodalomra a tizennyolcadik században | 48 |
Második fejezet | |
A negédes szellem újbóli fellépése. Hívei a tizenhetedik és tizennyolcadik században | 51 |
Bouhours atya. A cziczomás igaz elmélete | 53 |
Trublet abbé - Hogy lehet a jóból szépet csinálni | 57 |
Még egy hasonlatosság a tizenetedik és tizennyolcadik század negédesei között - A Szellem körök. A szépelgő modor. Lamotte és Du Maine herczegné | 61 |
A negédesség nyomai a Massillon Böjti beszédeiben. Mi veszély fenyegeti a franczia szellemet a tizenyolczadik század kezdetén | 64 |
Harmadik fejezet | |
A franczia nyelv és szellem megújhodása a lángész és hagyomány útján. - A jó és a rossz bölcselmi szellem | 67 |
Montesquien. A Perzsa Levelek | 70 |
Voltaire. - XII. Károly története | 76 |
Buffon. Természetrajz | 85 |
Lesage. Gil Blas | 93 |
Rollin. Értekezés a tanrendről | 105 |
Negyedik fejezet | |
A franczia irodalom nyereség- és veszteség-számlája a tizennyolczadik században. A veszteségek története | 125 |
A költészet és a verselés művészetének veszteségei. Rousseau Ker.-János Ódái | 126 |
Voltaire Henriade-ja. Verses értekezései és Levelei. Játszi költeményei | 133 |
Néhány vers-iró - A tizenhetedik század hagyománya a satirában - Gilbert | 143 |
A költészet megújulása a tizenyolczadik század végén - Chénier André | 147 |
Ötödik fejezet | |
A veszteségek történetének folytatása - A szomorújáték a tizennyolczadik században - Corneille és Racine első utánzói | 157 |
A Crebillon újításai - Az ember és a költő | 159 |
A Voltaire Oedipus-a - Mit köszönhet a tragédia Voltaire-nek? | 165 |
Zaire és Mérope | 173 |
A Voltaire szinműveinek hiányai és azok okai | 178 |
A Voltaire irálya a tragédiában | 189 |
A Voltaire utánzói: De Belloy, Guymond de la Touche, Saurin, La Harpe, Chénier Mária-József. Kisérletek a tragédia újjászületésére. Ducis, La-Mercier | 193 |
Hatodik fejezet | |
A veszteségek sorozatának folytatása - A vígjáték Moliére után | 201 |
A Játékos, Regnard-tól | 203 |
Dufresny - Dancourt - Turcaret | 211 |
Marivaux - Destouches - La Chaussée - A Moliére-iskola újra ébredése | 214 |
Destouches | 217 |
La Chaussée | 219 |
A rímkovács - A Gazember | 221 |
Diderot - A komoly vigjáték elmélete | 228 |
Beaumarchais - A Szevillai borbély - Figaro házassága | 240 |
Andreiux Collin és d'Harleville | 252 |
Fabre d'Eglantine - A Moliére Philint-je | 256 |
Hetedik fejezet | |
A veszteségek történetének folytatása | 260 |
Veszetségek az egyházi szónoklat terén | 260 |
Bossuet | 263 |
Bourdaloue | 273 |
Massillon | 285 |
Veszteségek az erkölcsi bölcsészet terén. Vauvenargues | |
Vauvenargues mint moralista | 398 |
Vauvenargues mint jellemfestő | 305 |
Vauvenargues mint kritikus | 308 |
Nyolczadik fejezet | |
A franczia próza nyereségei a tizennyolcadik században | 317 |
Elmélkedések a római birodalom fénykora és hanyatlása fölött - Összehasonlítás Bossuet és Montesquieu közt | 319 |
Miért hallgat Montesqueiu a Gracchusokról? Megokolatlan itéletei | 324 |
A Törvények szelleme. Hogy keletkezett e könyv | 329 |
A Törvények szellemében rejlő varázs. A Montesquieu nyelvének és irályának szépségei. A módszer hiánya | 332 |
A Törvények szellemének eszméje. E könyv sikere a tizennyolcadik században. Montaigne és Montesqueiu | 338 |
Montesquieu tévedései és ezeknek főbb okai | 343 |
Kilenczedik fejezet | |
A tizenhetedik századi franczia próza nyereségeinek folytatása | 352 |
A XIV. Lajos százada - A Század eszméje kizárólag a Voltaire-é | 352 |
Mit tartsunk a mű tervének birálatairól? Minő igényeket és várakozást kötünk egy történelmi műhöz? | 355 |
A Században előforduló néhány képről | 358 |
A Század hiányairól | 362 |
Emlékezés a nemzetek szelleméről és erkölcseiről - E könyv jó és rossz tulajdonai | 366 |
Voltaire Levelezései - Néhány Értekezés a büntető törvények reformjáról | 374 |
A Levelezésekben mutatkozó különféle szellemről | 377 |
Az irodalmi kritika része a Levelezésekben | 380 |
A Voltaire és a Cicero levelei | 382 |
Tizedik fejezet | |
A nyereségek történetének folytatása | 385 |
Az ember történetrajza - Az emberi fajok változatai; az ember egysége | 385 |
Az egyén története. Az ember természeti és erkölcsi rajza. A Buffon ecsetének szűzies volta | 389 |
Az állatok természetrajza. A Buffon ellenszenvei | 393 |
A természet korszakai | 399 |
Beszéd az irályról | 403 |
Tizenegyedik fejezet | |
Jean-Jaques Rousseau (János-Jakab) | 409 |
A Rousseau iratainak hatása | 409 |
Az utópia szelleme | 417 |
Az utópia szelleme Rousseau politikai műveiben | 422 |
Az Új Heloise utópiája | 427 |
Emil | 431 |
A Vallomások utópiája | 442 |
Hogy lett Rousseau utópistává? | 451 |
A Rousseau műveinek maradandó szépségei | 461 |
Tizenkettedik fejezet | |
Az Encyclopédia | 467 |
D'Alembert | 470 |
Diderot - Az encyclopédikus iskola szelleme. Hatása | 475 |
Bernardin de Saint-Pierre - Természet-tanulmányok | 480 |
Pál és Virginia | 484 |
Chateubriand - René. A keresztyénség szelleme - A két régiség - Új irányok a franczia irodalomban. Mivé tette Chateaubriand-t a politika - Emlékiratai | 488 |
Befejezés | |
Miért áll meg e történet a tizenkilenczedik századnál | 500 |
Politikai bölcselmi- és Vallási vita-iratok - De Staelné - De Bonald - Lamennais - De Maister József | 503 |
A költészet a tizenkilenczedik század első felében | 511 |
A történelem a tizenkilenczedik század első felében. Thierry Ágoston | 520 |
A műbirálat - A szépművészetekre alkalmazott kritika - A bölcsészeti kritika | 526 |
A szinmű- és regényirodalom a tizenkilenczedik században - Utolsó benyomás | 531 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.