1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I.

A reformkortól 1919-ig

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A budapesti tömegközlekedés másfélszáz évnél is hosszabb történetét bemutató könyv az első tudományos igénnyel készült monográfia, amely új történeti-levéltári forrásanyag alapján a tömegközlekedést lebonyolító vállalkozásokról és vállalatokról nyújt átfogó képet. A monográfia első kötete az omnibusz 1832. évi megjelenésétől a főváros egységes közlekedési hálózatának megteremtése érdekében tett 1918-1919. évi intézkedésekig kíséri nyomon a fővárosi tömegközlekedés eseménygazdag és rendkívül változatos történetét. A könyv lapjain megelevenednek a régi városi közlekedési eszközök, s közöttük azok is, melyeknek modernizált típusai, mint pl. a villamosvasút a mai napig szerves részét alkotja Budapest közlekedésének. Sorra tűnnek fel az egykori járművek a kötetben, mint a főváros budai és pesti részeit összekötő dunai átkelő hajók, a hangulatos omnibuszok, a városrészeket különféle viszonylatokban összekapcsoló sietős lóvasutak, a csilingelő sárga és barna villamosok, nemkülönben az első... Tovább

Fülszöveg

A budapesti tömegközlekedés másfélszáz évnél is hosszabb történetét bemutató könyv az első tudományos igénnyel készült monográfia, amely új történeti-levéltári forrásanyag alapján a tömegközlekedést lebonyolító vállalkozásokról és vállalatokról nyújt átfogó képet. A monográfia első kötete az omnibusz 1832. évi megjelenésétől a főváros egységes közlekedési hálózatának megteremtése érdekében tett 1918-1919. évi intézkedésekig kíséri nyomon a fővárosi tömegközlekedés eseménygazdag és rendkívül változatos történetét. A könyv lapjain megelevenednek a régi városi közlekedési eszközök, s közöttük azok is, melyeknek modernizált típusai, mint pl. a villamosvasút a mai napig szerves részét alkotja Budapest közlekedésének. Sorra tűnnek fel az egykori járművek a kötetben, mint a főváros budai és pesti részeit összekötő dunai átkelő hajók, a hangulatos omnibuszok, a városrészeket különféle viszonylatokban összekapcsoló sietős lóvasutak, a csilingelő sárga és barna villamosok, nemkülönben az első gőzmozdonyos vasutak, a látványosság számba is menő várnegyedi sikló, a hamarosan népszerűvé lett fogaskerekű vasút, az öreg kontinensen 1896-ra elsőnek megépített földalatti vasút vagy a budapesti utcákon 1915-től közlekedő lármás autóbuszok. Feltárul az olvasó előtt a századelőre nagyvárossá fejlődő Budapest agglomerált övezetében közlekedő helyiérdekű vasutak sorsa is. A monográfia a fővárosi közlekedésben résztvevő dolgozók munka- és életviszonyainak bemutatására is nagy súlyt helyez, részletesen tárgyalva a közlekedési dolgozók munkásmozgalmát. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 9
I. BUDA ÉS PEST VÁROSI KÖZLEKEDÉSE A REFORMKORBAN (1820-1848) (Sudár Kornélia) 11
Az átkelő hajózás kezdetei (Bíró József) 17
Az omnibusz (Sudár Kornélia) 20
A kőbányai lebegő vasút kísérlete (Csonka Sándor) 32
II. A TÖMEGKÖZLEKEDÉS KIALAKULÁSA AZ 1850-ES ÉVEKTŐL A LÓVASÚTI HÁLÓZAT EGYESÍTÉSÉIG (1850-1878) (Sudár Kornélia-Szekeres József) 36
A helyi hajózás (Bíró József) 41
A bérkocsi (Kócziánné Szentpétery Erzsébet) 42
Az omnibusz (Sudár Kornélia) 44
A lóvasút (Szabó Dezső) 65
1. A Pesti Közúti Vaspálya Társaság (PKVT) (Szabó Dezső) 69
- A pesti lóvasúti hálózat kiépítése 72
- A pesti és budai lóvasúti hálózat összekapcsolása, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) megalakulása 78
- A lóvasúti pálya és a jármüvek 79
- A lóvasúti forgalom és a díjszabások 83
2. A budai lóvasút, a Budai Közúti Vaspálya Társaság (Medveczky Ágnes) 85
3. A Margitszigeti Lóvasút (Szabó Dezső) 102
A várhegyi sikló felépítése (Petrik Ottó) 104
A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 108
III. A LÓVASÚT VIRÁGKORA ÉS ALKONYA. A GÉPI VONTATÁS TÉRHÓDÍTÁSA ÉS GYŐZELME A FŐVÁROSI KÖZLEKEDÉSBEN (1879-1899) (Sudár Kornélia-Szekeres József) 117
A bérkocsi (Kócziánné Szentpétery Erzsébet) 119
Az omnibusz (Sudár Kornélia-Várnagy Zoltán) 126
A lóvasút 138
1. A BKVT hálózatának fejlesztése (Szabó Dezső) 141
2. A lóvasút forgalma és gazdasági eredményei (Szabó Dezső) 145
3. A lóvasúti pálya és a járműpark (Szabó Dezső) 151
4. A lóvasúti teherforgalom (Szabó Dezső) 155
5. Lóvasutak a főváros elővárosi övezetében (Keller László) 156
6. A lóvasút villamosítása (Szabó Dezső) 159
A főváros villamosvasút-hálózatának kiépülése és a gőzüzemű vasutak 169
1. A villamosvasút térhódítása (Medveczky Ágnes) 169
2. A Budapest-Újpest-Rákospalotai Villamosvasút Rt. (BURV) (Medveczky Ágnes) 185
3. A földalatti vasút (Medveczky Ágnes) 187
4. A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 200
5. A sikló (Petrik Ottó) 202
A helyi hajózás (Bíró József) 204
A helyiérdekű közlekedés kiépülése (Lovász István-Várnagy Zoltán) 205
1. A helyiérdekű vasutak a Budapesti Helyiérdekű Vasút Rt. (BHÉV) megalakulása előtt (Lovász István-Várnagy Zoltán) 207
2. A Budapest-Szentlőrinci Helyiérdekű Vasút (BLVV) (Keller László) 208
3. A BHÉV megalakulása, vonalhálózatának fejlesztése és a Haraszti-Ráckevei Vasút Rt. (HRV) (Lovász István - Várnagy Zoltán) 209
- A Közvágóhíd-soroksári, a soroksár-dunaharaszti vonal és a Haraszti-Ráckevei Vasút 210
- A Kerepesi út-Cinkota-kerepesi vonal 213
- A Filatori gát-szentendrei vonal és az Óbuda-Filatorigáti Gőzmozdonyú Közúti Vasút 214
- A Filatori gát és a Pálffy (Bem) tér közötti vonalbővítés 215
4. A budapest-budafoki vonal (BBVV) kiépítése (Lovász István - Várnagy Zoltán) 216
5. A MÁV-kezelésű helyiérdekű vasútvonalak (Keller László) 218
IV. BUDAPEST KÖZLEKEDÉSENEK FEJLŐDÉSE AZ EZREDFORDULÓTÓL AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ KEZDETÉIG (1900-1914) (Bencze Géza) 220
A villamosvontatás győzelme 222
1. Vonalépítések és hálózat (Medveczky Ágnes) 222
2. Műszaki fejlesztések és a járműpark (Medveczky Ágnes) 232
3. A forgalom és a díjszabások (Medveczky Ágnes) 244
4. A Budapestvidéki Villamos Közúti Vasút (BVKV) (Keller László) 250
5. A földalatti vasút a század elején (Medveczky Ágnes) 250
A helyiérdekű közlekedés továbbfejlesztése (Keller László - Lovász István - Várnagy Zoltán) 252
Az elővárosi közlekedés és a vasút (Szabó Dezső) 263
A gépkocsi és a taxi megjelenése a főváros utcáin (Bálint Sándor) 266
Az autóbuszforgalom kezdetei (Bálint Sándor) 271
A hanyatló omnibusz-közlekedés és a bérkocsi (Várnagy Zoltán) 276
Az utolsó lóvasutak (Szabó Dezső) 280
A budavári sikló (Petrik Ottó) 280
A fogaskerekű vasút (Szabó Dezső) 281
A helyi hajózás (Bíró József) 282
A fővárosi közlekedés munkásmozgalma a XIX. század végétől 1914-ig 284
1. A szállítási és közlekedési dolgozók szakszervezetének létrejötte (Eperjesi László) 284
2. A hajósok, a bérkocsisok és a taxisok mozgalmai (Eperjesi László) 294
3. A villamosvasúti dolgozok szociális helyzete (Gadanecz Béla - Szekeres József) 299
4. A villamosvasutak dolgozói a munkásmozgalomban (Gadanecz Béla) 303
V. A FŐVÁROS TÖMEGKÖZLEKEDÉSE AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ, AZ ŐSZIRÓZSÁS FORRADALOM ÉS A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG IDŐSZAKÁBAN (1914-1919) 312
A közlekedés helyzete az első világháború idején (Szekeres József) 312
4z első autóbuszok a főváros utcain (Bálint Sándor) 320
A villamosvasúti dolgozók mozgalmai a háborús években (Eperjesi László - Szekeres József) 321
A budapesti tömegközlekedés köztulajdonba vétele (Eperjesi László) 326
Budapest közlekedéséért a Tanácsköztársaság idején (Eperjesi László - Szekeres József) 336
RÖVIDÍTÉSEK A JEGYZETEKHEZ 345
TÁBLÁZATOK (Keller László) 347
KÉPMELLÉKLET (Lovász István) 505
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem