1.062.047

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A forma előélete

A III. Nemzetközi Szobrászrajz Biennálé Szimpóziuma - The antecedents of form/Symposium of the 3rd International of Sculptural Drawing Biennial/Budapest, 1994. márc. 12./Budapest, March 12 1994.

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 74 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér reprodukcióval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

"Kell-e rajzolni (tudni) a szobrásznak?

Ez a cím nem költői kérdés, nem tudok rá egyértelműen válaszolni. Azért adtam előadásomnak előzőleg ezt a címet, mert tényleg... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

"Kell-e rajzolni (tudni) a szobrásznak?

Ez a cím nem költői kérdés, nem tudok rá egyértelműen válaszolni. Azért adtam előadásomnak előzőleg ezt a címet, mert tényleg kíváncsi voltam, és szerettem volna néhány művészt megkérdezni, hogy ők hogyan látják a kérdést, de kérdezősködésem minimális eredménnyel járt. Maga a kérdés sem egyértelmű, pusztán a fogalmazásmód miatt legalább három kérdést foglal magában: 1) Kell-e rajzolnia a szobrásznak? (vagyis ilyen vagy olyan okokból állandóan rajzolási gyakorlatokat végeznie); 2) Kell-e rajzolni a szobrásznak? (vagyis neki lerajzolni, amit mi - például a megrendelő - elvárunk tőle); 3) Kell-e tudnia rajzolni? (azaz igaz-e az a hagyományos, a főiskolai gyakorlatban ma is élő feltételezés, hogy minden művészi tevékenységnek, így a szobrászatnak is a rajz az alapja...)
A legalább a reneszánszig visszavezethető hagyomány, nevezetesen a művészetek vetélkedésének toposza lehet az alapja mai bizonytalanságunknak, sőt félelmünknek a szobrászattal szemben. Mintha a szobrászat meghaladná az erőnket - legalábbis nekünk, művészettörténészeknek és teoretikusoknak -, mert a nagy tömegek mozgatásához egy ember nem is elég; a vele való munka durva és megerőltető, daruk, gépek és szerszámok, valamint hatalmas műhely kellenek hozzá... Ezzel szemben a festészet finom és intellektuális, a rajz nem kevésbé, ezért aztán a rajz valahogy nem is nagyon illik a szobrászhoz...
Nem találunk egységet legújabbkori szobrászaink gyakorlatában sem. Vilt Tibor rengeteget rajzolt, miközben magyarázott, azonban ezek a rajzok a legritkábban voltak „kiállíthatóak". Schaár Erzsébet gyakorlatilag egyáltalán nem rajzolt, s talán ezzel is összefügg, hogy legjelentősebb szobrait, a nagy hungarocell-gipsz environmenteket nem mintázta, hanem összeállította vagy éppen „barkácsolta". Kortársuk, Berczeller Rudolf, hatalmas papírokra rajzolta a Nyomorékok vázlatait, amelyek így a szobrokkal egyenértékű művekké váltak, ám meglehetősen el is távolodtak attól a finom, érzékeny, paszpartuba foglalt papírlaptól, amelyet általában rajznak nevezünk. Borsos Miklós könnyed, rutinos tollvonásai, melyek gyakran jelentek meg a 70-es évek újságjaiban és folyóirataiban, másról szólnak, nem a szobrászatról vagy plasztikai gondolatokról. Ugyanígy Ferenczy Béni balkezes rögtönzései is - más kérdés, hogy neki fiatal korából, illetve a háború előtti időszakból számos szép „szobrászrajza" maradt fönn. (Medgyessy Ferencnek is.)" Vissza
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A forma előélete A forma előélete
Állapot:
1.980 ,-Ft
10 pont kapható
Kosárba