A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A fonomimikai módszer Magyarországon

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Lampel R. (Wodianer F. és Fiai) Könyvkiadóvállalata
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 219 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal, képekkel illusztrált. Nyomtatta Franklin-Társulat nyomdája.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ebben a munkámban először is azt igyekeztem kimutatni, hogy milyen nagy fáradságunkba és küzdelmünkbe került nekünk, magyar tanítóknak, helyrehozni azt a hibát, melyet elődeink követtek el azáltal,... Tovább

Előszó

Ebben a munkámban először is azt igyekeztem kimutatni, hogy milyen nagy fáradságunkba és küzdelmünkbe került nekünk, magyar tanítóknak, helyrehozni azt a hibát, melyet elődeink követtek el azáltal, hogy a kedvezőbb körülmények közt élő s ennélfogva fejlettebb kulturájú idegen nemzetek tudós pedagógusainak elméleti fejtegetéseitől s magasztalásaitól elkápráztatva, az olvasás és írás tanításában a meglevő biztosabb hazai alap mellőzésével haladásunkat idegen alapra fektették. Sokan foglalkoztunk ezzel a munkával s igyekeztünk a javítás útjait, módjait megtalálni. Mikor az én módszertani vezér könyvem első kiadása megjelent, néhány évig igen szép sikerrel terjedt országszerte az én tanításmódom. De, amikor hozzá a meglevőknél alkalmasabb abc-t is szerkesztettem, minden könyvkiadó sietett az új eszméknek megfelelő ábécés könyv kiadásával. Egyre-másra kerültek forgalomba kisebb-nagyobb módosításokkal újabb fonomimikai ábécés könyvek. Végül is annyit módosítottak és javítottak ezekkel együtt magán a módszeren, hogy azt lényegéből teljesen kiforgatták. Ma már sokan hiszik, hogy fonomimikai módszer szerint tanítanak, holott annak lényegéről fogalmuk sincs.
Ennek a következménye aztán, hogy ma megint idegen bálványok után futunk. Globális és más idegen módszerekkel kísérletezünk. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. Történeti rész.
1. Tanító. Tomcsányiné Czukrász Róza magyar úttörő tanítónő emlékkönyvébe. Írta : Havas István 9
2. Mi volt a fonomimika előtt? 9
3. Reformtörekvések az írva-olvasási módszer javítására 20
4. Gyermekkorom és iskoláim 27
5. Küzdelem az életért 29
6. Hogyan lettem én újító? 30
7. Az első bemutató előadás 37
8. Hogyan vezettek rá, hogy tanításomat írásba foglaljam? 39
9. Első követőim 41
10. Első térítő kirándulásom 43
11. A próba 44
12. Dr. Havas Gyula segítsége s a mátyásföldi bemutató 45
13. Somogyi Bélával való vitám 48
14. Abc-és könyvem kiadása 51
15. Első összeköttetésem a franciákkal 52
16. Nyilvános tanítások különböző tanítóegyesületek meghívására s
a tanítói továbbképző tanfolyamokon való részvétel 54
17. A kortársak véleménye 56
18. A gyakorlati pedagógusok tapasztalatainak eredménye. (Hivatalos jelentés.) 65
19. Az elméleti pedagógia egyik kiváló képviselőjének szakvéleménye (Hivatalos jelentés.) 66
20. Hogyan lettem fonomimikus? írta: Köveskuti Jenő ny. tanítóképzőintézeti főigazgató 69
21. Néhány kedves adat a fonomimika történetéből.
I. Legjobb tanítómester az élet 73
II. A mi józan észjárású magyar népünk 76
III. Nagy igazság rejlik abban a gondolatban, mely az embereket nézeteik megváltoztatására bírhatja 77
IV. Egy kis családi esemény 78
V. Ifjúságomnak egy szép emléke 79
22. Szomorú tapasztalatok 82
28. Grosselin Ágoston 85
24. Hazai kísérletek a fonomimikának a gyógypedagógiában való alkalmazására 93
25. Mi a különbség a francia és a magyar olvasás-tanítási módszer között? 100
26. A magyar fonomimika német megvilágításban 107
27. Újabb összeköttetésem a franciákkal 112
II. Elméleti rész.
1. Bevezető gondolatok 121
2. Miért szükséges az újítás? 122
3. A hangoztatás elmélete s hangoztatási gyakorlataink hibái 125
4. Grosselin fonomimikai gyakorlatai 129
5. A betűismertetés 133
6. Az írás tanításáról 139
7. Abc-inkről 148
8. «A magyar gyermek első könyve» 149
9. Ellenvetések 151
10. Tanúbizonyság 156
11. Összefoglalás 159
III. Gyakorlati rész.
Heti tanmenet az előgyakorlatokhoz :.. 163
Fali olvasótábláim 165
I. Hangoztatási gyakorlatok 167
Első hét 167
1. lecke 167
2. lecke 170
3. lecke 171
4. lecke 172
5. lecke 173
6. lecke 175
7. lecke 177
8. lecke 178
II. A hangok összefoglalása 181
Második hét 181
III. A betűismertetés 183
Harmadik hét 184
Negyedik hét 184
Ötödik hét 186
Hatodik hét 187
Hetedik hét 188
Nyolcadik hét 188
IV. Látási és kézügyesítő gyakorlatok 188
A kétjegyű mássalhangzók 194
IV. Mintaleckék a kézikönyv használatához.
1. Az első mássalhangzó ismertetése 198
2. összefüggő mondatok tárgyalása 204
8. A kétjegyű betűk tárgyalása 205
Írási gyakorlat 205
Olvasási gyakorlat 206
4. Nagybetűk ismertetése 208
5. Olvasmányok tárgyalása 210
A fiú az erdőben 210
A tavasz tündére 212
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem