kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött papírkötés |
Oldalszám: | 318 oldal |
Sorozatcím: | Tanárképző főiskolai tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-17-1800-X |
Megjegyzés: | Második kiadás. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 42 198. |
Előszó | 3 |
A földrajztanítás módszertanának tárgya, feladatai, kapcsolatai | 5 |
A földrajz mint tantárgy | 5 |
A földrajztanítás módszertanának tárgya és feladatai | 6 |
A földrajztanítás módszertanának kapcsolata más tudományágakkal | 7 |
A földrajztanítás módszertanának rendszere | 11 |
Irodalom | 12 |
A társadalmi igények visszatükröződése a földrajz tanításának történetében | 13 |
A legrégibb társadalmak idején | 13 |
Az ókori rabszolga-társadalmakban | 13 |
A középkori feudális társadalomban | 15 |
A földrajztudomány kibontakozása és a földrajz tanítása az újkorban | 17 |
A földrajz tantárgy kialakulása | 17 |
A földrajz feladatának és tartalmának tisztázása | 20 |
Új módszerek keresése | 21 |
A földrajzoktatás helyzete a Szovjetunióban | 23 |
A magyar földrajztanítás történetének áttekintése | 26 |
A Ratio Educationis előtt | 26 |
A Ratio Educationis megjelenésétől 1867-ig | 29 |
1867-től a felszabadulásig | 31 |
Változások a földrajztanításban a felszabadulás után | 32 |
Irodalom | 34 |
A földrajz tanításának sajátos nevelési feladatai | 35 |
A földrajztanítás nevelési feladatai a művelődési javak szerint | 37 |
Tudományos nevelés a földrajztanításban | 37 |
A politechnikai nevelés lehetőségei a földrajztanításban | 38 |
Erkölcsi nevelés a földrajztanításban | 41 |
Esztétikai nevelés a földrajztanításban | 52 |
Világnézeti nevelés a földrajztanításban | 53 |
A földrajztanítás nevelési feladatai a pszichikum tevékenységei szerint | 65 |
Értelmi nevelés a földrajztanításban | 65 |
Az érzelmek nevelése a földrajztanításban | 67 |
Az akarat nevelése a földrajztanításban | 67 |
A tevékenységre nevelés feladatai a földrajztanításban | 68 |
Irodalom | 69 |
A földrajz tanításának tartalma | 70 |
A földrajzi ismeretek sajátosságai | 70 |
A földrajzi jelenségek | 70 |
Földrajzi folyamatok és összefüggések | 72 |
A földrajzi egyedi fogalmak tartalma és a topográfiai ismeretek | 74 |
A földrajzi ismeretek általános struktúrája | 75 |
A földrajz tantervelméleti kérdései | 87 |
Az általános iskola célkitűzése és a földrajztanítás feladatai | 87 |
A földrajz tantervi anyaga kiválasztásának szempontjai | 88 |
A földrajzi ismeretek tantervi elrendezésének problémái | 91 |
Az 1962-es földrajzi tanterv | 98 |
A földrajz tanításának feladatai az általános iskolában | 98 |
A környezetismeret földrajzi anyaga | 99 |
A földrajz tanítási anyaga | 99 |
A földrajz tanítási anyaga a középiskolákban | 103 |
A tanterv és a követelményrendszer | 104 |
A nevelési feladatok megvalósításának lehetőségei | 105 |
Néhány megjegyzés az 1962-es földrajzi tantervhez | 105 |
Irodalom | 106 |
Didaktikai feladatok teljesítése a földrajz tanításban | 107 |
A motiváció kérdése a földrajztanításban | 110 |
Hogyan tehetjük a tanulók előtt vonzóvá a földrajzot? | 110 |
Miképpen kelthetjük fel a tanulók érdeklődését? | 111 |
Hogyan tehetjük a földrajzi ismeretek elsajátításában érdekeltté a tanulókat? | 114 |
A földrajzi ismeretszerzés mozzanatai | 115 |
Tényanyag biztosítása a földrajztanításban | 115 |
A tényekre támaszkodó elemző tevékenység és általánosítás | 127 |
A földrajzi ismeretek rögzítése | 138 |
A földrajzi ismeretek alkalmazása | 143 |
A meglevő ismeretek alkalmazása az ismeretszerzés mozzanataiban | 143 |
Gyakorlati feladatok megoldása az iskolában | 144 |
Képek, ábrák, grafikonok, statisztikai adatok értékelése | 145 |
Az ismeretek gyakorlati alkalmazása az iskolán kívül | 145 |
A földrajzi ismeretek ellenőrzése, értékelése és osztályozása | 145 |
Az ellenőrzés funkcióinak érvényesülése a földrajztanításban | 146 |
Az ellenőrzés helye a földrajztanítás folyamatában | 148 |
A földrajzi ismeretek ellenőrzésének módjai | 150 |
A teljesítmények osztályozása | 154 |
Irodalom | 155 |
A földrajz tanításában alkalmazott módszerek és eszközök | 157 |
A földrajztanítás módszerének megválasztását meghatározó tényezők | 159 |
A nevelési feladatok szempontjainak biztosítása | 159 |
A tanítási egység tartalmához való alkalmazkodás | 160 |
A tanulók fejlettségi foka és az osztály sajátos összetétele | 161 |
Az iskola felszerelése | 162 |
A földrajztanár személyisége, közvetlen és közvetett tapasztalatai | 162 |
Módszerek és eszközök | 163 |
A földrajzi ismeretek szóbeli átadása | 163 |
A szemléltetés (bemutatás) módszerének alkalmazása a földrajztanításban | 175 |
A tanulók önálló munkája a tankönyvvel, a munkafüzettel és egyéb írásbeli információ felhasználásával | 237 |
A módszerek variálásának lehetőségei egy adott ismeretanyag feldolgozásában | 249 |
Ismétlés a földrajzórán | 257 |
Irodalom | 258 |
A földrajztanítás szervezeti formái | 260 |
Különböző óratípusok a frontális és az egyéni munka variált érvényesítésével | 260 |
Új ismeret feldolgozására szolgáló óra. Az ellenőrzés megelőzi az ismeretfeldolgozást | 261 |
Új ismeret feldolgozására szolgáló óra. Az ellenőrzés beékelődik az új anyag feldolgozásába | 265 |
Új ismeret feldolgozására szolgáló óra alkalmazó ellenőrzéssel | 268 |
Új ismeretek szerzése a munkafüzet feladatainak önálló megoldásával | 270 |
Új ismeret feldolgozására szolgáló óra olvasmánytárgyalással | 271 |
Az ismeretek gyakorlati alkalmazására szolgáló óra | 272 |
Ismétlő-rendszerező óra frontális és önálló tanulómunka variálásával, közbeiktatott egyéni ellenőrzéssel | 273 |
Ellenőrző óra változatos ellenőrzési formákkal | 274 |
Ellenőrző óra feladatlap kitöltésével és kollektív javításával | 274 |
Csoportmunka a földrajzórán | 275 |
A csoportmunka lehetőségei a földrajztanításban | 276 |
A csoportmunka feladatainak összeállítása | 277 |
A csoportalakítás problémája | 278 |
A földrajzórán alkalmazott csoportmunka néhány típusa | 278 |
Programozás a földrajztanításban | 282 |
A tanulmányi kirándulás és az üzemlátogatás | 290 |
A földrajzi szakkör | 295 |
A tanulók iskolán kívül végzett munkájának megszervezése, segítése | 296 |
A házi feladat elvégzésének biztosítása | 296 |
Korrepetálás a napközi otthonban | 297 |
Irodalom | 298 |
Néhány gyakorlati kérdés | 299 |
Az egész évi munka megtervezése | 299 |
A tanmenet | 299 |
A tématerv | 300 |
Felkészülés a földrajzórára | 301 |
A földrajzóra elemzése | 303 |
A földrajzi szaktanterem (kabinet) | 306 |
Irodalom | 308 |
A felnőttoktatás és a földrajzi ismeretterjesztés metodikai kérdései | 309 |
Földrajz a dolgozók általános iskolájában | 309 |
A földrajzi ismeretterjesztés | 311 |
Irodalom | 313 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.