kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Tankönyvkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 279 oldal |
Sorozatcím: | Tanárképző főiskolai tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-17-5135-X |
Megjegyzés: | Fekete-fehér illusztrációkkal. Tankönyvi szám: 42 426. |
Előszó | 5 |
A földrajztanítás módszertanának tárgya, feladata és kapcsolatai | 7 |
A földrajztudomány és a földrajz mint általános iskolai tantárgy | 7 |
A földrajztanítás módszertanának tárgya és feladatai | 9 |
A földrajztanítás módszertanának kapcsolata más tudományágakkal | 10 |
A földrajztanítás története (Dr. Sikó Ágnes) | 14 |
A földrajzi ismeretek átadása a legrégibb társadalmakban | 14 |
A földrajzi ismeretek és oktatása az ókorban | 15 |
Földrajz a középkori feudális társadalomban | 16 |
A földrajz szerepe és oktatása az újkorban | 18 |
A földrajzi ismeretszerzés a XX. sz.-ban | 20 |
A magyar földrajztanítás történetének áttekintése | 23 |
A Ratio Educationis előtt | 23 |
Földrajztanítás a Ratio Educationis kiadásától 1848-ig | 26 |
A földrajztanítás fejlődése 1848-tól 1945-ig | 27 |
A földrajztanítás a felszabadulás után | 30 |
A földrajz tanításának tartalmi kérdései az újabb tantervek alapján | 32 |
Az 1962-es és az 1978-as földrajzi tantervek | 32 |
A földrajztanítás tartalmi kérdéseiről ásltalában | 37 |
A földrajzi ismeretek rendszere | 38 |
A földrajzi tények | 38 |
A földrajzi fogalmak | 38 |
A topográfiai ismeretek | 41 |
A földrajzi folyamatok | 42 |
A földrajzi összefüggések | 43 |
Földrajzi gyakorlati ismeretek | 44 |
A földrajzi ismeretek tantárgyi struktúrája az általános iskolában | 44 |
A földrajz tantervelméleti kérdései | 45 |
A földrajztanítás célja és feladatai az általános iskola célkitűzéseiből erednek | 46 |
A földrajz tantervi anyaga kiválasztásának szempontjai | 47 |
A földrajzi ismeretanyag tantervi elrendezésének problémái | 50 |
A társadalmi igényeknek megfelelő követelmények a földrajztanításban | 60 |
A földrajz tanításának sajátos nevelési feladatai (Dr. Köves József) | 67 |
A földrajztanítás nevelési feladatai a művelődési javak szerint | 69 |
Tudományos nevelés a földrajztanításban | 69 |
A politechnikai nevelés lehetőségei a földrajztanításban | 72 |
Erkölcsi nevelés a földrajztanításban | 74 |
Esztétikai nevelés a földrajztanításban | 83 |
A testi nevelés lehetőségei a földrajztanításban | 85 |
Világnézeti nevelés a földrajztanításban | 86 |
A földrajztanítás nevelési feladatai a pszichikum tevékenységei szerint | 98 |
Értelmi nevelés a földrajztanításban | 98 |
Az érzelmi nevelés a földrajztanításban | 100 |
Akaratnevelés a földrajztanításban | 100 |
A tevékenységre nevelés feladatai a földrajztanításban | 101 |
A nevelési feladatok megtervezése a földrajzórára | 102 |
Didaktikai feladatok a földrajztanításban (Dr. Köves József) | 104 |
Az oktatási folyamat mozzanatai és a didaktikai feladatok | 104 |
A motíváció kérdése a földrajztanításban | 106 |
Hogyan tehetjük a tanulók számára vonzóvá a földrajz tantárgyat? | 106 |
Miképpen kelthetjük fel a tanulók érdeklődését? | 107 |
Hogyan tehetjük a földrajzi ismeretek elsajátításában érdekeltté a tanulókat? | 110 |
A földrajzi ismeretszerzés komplex fázisának mozanatai | 111 |
Az ismeretszerzéshez szükséges tényanyag biztosítása a földrajztanításban | 111 |
A tényekre támaszkodó elemző tevékenység és általánosítás | 119 |
A földrajzi ismeretek rögzítése | 129 |
A földrajzi ismeretek alkalmazásának komplex fázisa | 133 |
A már meglévő ismeretek alkalmazása az ismeretszerzés mozzanataiban | 134 |
A földrajzi ismeretek alkalmazása gyakorlati feladatok megoldásával | 135 |
A földrajzi ismeretek ellenőrzése, értékelése és osztályozása | 136 |
A földrajztanításban alkalmazott módszerek és eszközök (Dr. Köves József) | 150 |
A földrajztanítás módszereinek és eszközeinek megválasztását meghatározó tényezők | 151 |
A nevelési feladatok megvalósítása | 151 |
A feldolgozásra kerülő ismeretanyag tartalma | 152 |
A tanulók életkori sajátossága mellett a tanulócsoport összetétele és előképzettségi szintje | 153 |
A tárgyi feltételek | 154 |
A földrajztanár személyisége | 155 |
A földrajzi ismeretek szóbeli feldolgozása | 156 |
Az ismeretek szóbeli közvetítése a tanár által | 156 |
A megbeszélés (problémákon haladó beszélgetés) a földrajzórán | 159 |
A beszélgetés vezetésének néhány szempontja | 161 |
Kérdezés a földrajztanításban | 162 |
A szemléltetés (bemutató) módszerének alkalmazása a földrajztanításban | 165 |
A földrajzi szemléltetés szempontjai | 166 |
A valóság közvetlen bemutatása szemléltetéssel | 167 |
A közvetett szemléltetés lehetőségei a földrajztanításban | 177 |
A tankönyv, a munkafüzet és más írásos információk felhasználása | 204 |
A tankönyv felhasználásának módjai | 204 |
A földrajzi munkafüzet sokoldalú felhasználása | 209 |
Földrajzi tartalmú könyvek felhasználásának módja | 214 |
A módszerek variálása és a földrajzi szaktanterem | 216 |
A földrajztanítás szervezeti formái és munkaformái (Dr. Köves József) | 218 |
A földrajzóra, mint a földrajztanítás alapvető szervezeti formája | 218 |
A frontális osztálymunka a földrajztanításban | 219 |
Csoportmunka a földrajzórán | 232 |
Az egyéni (individualizált) munkaforma. A programozás | 240 |
A tanulmányi kirándulás és az üzemlátogatás | 243 |
A földrajzi gyakorlótéren szervezett munka | 248 |
A földrajzi szakkör (Dr. Sikó Ágnes) | 250 |
A tanulók órán kívül végzett munkájának segítése, szervezése (Dr. Sikó Ágnes) | 252 |
Az otthoni tanulás | 252 |
A földrajzi korrepetálás | 253 |
Néhány gyakorlati kérdés (Dr. Sikó Ágnes) | 255 |
Az egész évi munka megtervezése | 255 |
A tanmenet | 255 |
A tématerv | 258 |
Felkészülés a földrajzórára | 262 |
A földrajzóra elemzése | 264 |
A felnőttoktatás és az ismeretterjesztés metodikai kérdései (Dr. Sikó Ágnes) | 266 |
Földrajz a dolgozók általános iskolájában | 266 |
A motiválás, a földrajz megszerettetése | 267 |
A felnőttek aktivizálása | 267 |
Az ismeretek ellenőrzése | 268 |
Az önművelési formák, ismeretterjesztés | 269 |
Irodalom | 271 |
Tartalom | 275 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.