Előszó
A jelen füzetet kéziratban huszonöt év óta Erdélyben több iskolában használták, mint kézi könyvet, még pedig, dicsekvés nélkül szólva, jó sikerrel. Azt a jó sikert, egyebek mellett azoknak az elveknek, s különösen annak a módszernek bátorkodunk tulajdonítani, a mely szerént szerkesztve van. Ugyan is vélekedésünk szerént a lélek- és neveléstan józan elveinek valóságos megtagadása és mellőzése az a mód, mely szerint a földiratot mai napig is sokan kezelik, midőn a kezdő vagy kevéssé fejlett gyermek foglalkozása tárgyává a földet az ő teljes egyetemességében teszik; midőn legelsőbb is a föld alakjával, s azzal a viszonynyal, melyben az az égi testekkel, jelesen a nappal és holddal van, kezdik megismertetni, s a gyermek tudását azokra az alapokra alapítják, melyeket a tudomány és emberi képzelet írt a földre; s mind ezek után a földirat tanításában arra fektetnek nagyobb súlyt, a mit az emberi ipar, szorgalom és munkásság rakott a földre, s a mi annálfogva változandó. Nem tagadjuk, hogy ezek közül sokat jó földképek, elmés és mesterséges gépek és eszközök által nagyon jól érzékeltetni ne lehetne, mégis bátran állítjuk, hogy a megértésökre szükséges előismeretek hiányozván a gyermeknél, s a mellett értelme, gondolkodó tehetsége nem lévén anynyira fejlődve, hogy azt, a mit mesterséggel testi szemei eleibe állít tanítója, önmaga lelki szemeivel is meglássa a valóban, s képzeletében maga eleibe teremtse, vagy következtetés (inductio) útján önmaga arra jöjjön, hogy az nem is lehet másképpen, sőt némely esetben - például a föld alakját illetőleg - mindennapi tapasztalatai, látása - az ő felfogása szerint - éppen az ellenkezőről győzvén meg őtet, csak elhiszi azt, a mit tanítója mind neki, a nélkül, hogy magát arról meg tudná győzni; sőt némely esetben kételyek is fészkelik bé magukat fejébe, melyektől később a tudomány és öngondolkozás is alig képes őt megszabadítani. Legjobb esetben megtanulja a földre az emberi munkásság által rakott jeleket, megismerkedik az országokkal, de a föld felszíne, mint természetes tárgy egészben és részeiben természetes sajátságaival és jellegével, valamint a földet illető, és ahoz csatolt légtüneményi viszonyok merőben ismeretlenek maradnak előtte, s az erdő miatt nem fogja látni a fát, minthogy az okszerű és tudományos földirati képzettséghez szükséges fogalmak és ismeretek hiányozni fognak nála.
Ha az elemző módszer (methodus analytica) a nyelv- és számtan, s más tárgyak tanításánál biztos és czélszerű, a földirat tanításánál is bizonyosan éppen oly biztos és czélszerű, s egyszersmind alkalmazható is: miként ezt a jelen füzet megkisértette, hol nem az egész föld, hanem annak egyes részei vannak előbb rendre felvéve még pedig nem országokra és birodalmakra osztva, hanem egyes, a természet által kijelölt, és saját változhatatlan jellemvonásokkal ruházott darabokra; mely egyes daraboknak alakjával, éghajlatával, növényzetével átalán minden természeti sajátságával megismerkedvén a tanuló, - mint művész az egyes mozaik darabokból a mesteri művet - előbb a föld egyes részeit, s miután mindenik részt ily módon áttanulta, magát a föld kerekségét is öszszealkothatja fejében, s maga eleibe varázsolhatja, éppen úgy és olyannak, a milyen a nagy mindenségben.
Vissza