1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A fogalmazás tanítása

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 319 oldal
Sorozatcím: Szocialista Nevelés Könyvtára
Kötetszám: 95
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 5266.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatták, hogy elhanyagoltuk a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fejlesztését. Tizenkét évi tanítás és tanulás után érettségiző diákjaink nehezen szerkesztik meg... Tovább

Előszó

Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatták, hogy elhanyagoltuk a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fejlesztését. Tizenkét évi tanítás és tanulás után érettségiző diákjaink nehezen szerkesztik meg érettségi dolgozatukat, feleletüket pedig többnyire rendszertelenség és stílustalanság jellemzi. A bajokat a hibák gyökereinek felkutatásával lehet orvosolni. Az oktatásügy irányítói és a szakfelügyelők a gyakorlati munka elemzésekor megállapították, hogy a tanulók kifejezőkészségében jelentkező hibák abból fakadnak, hogy iskoláinkban elhanyagoltuk a fogalmazás tanítását. Rendszeres fogalmazástanítás csak az általános iskola alsó tagozatában folyt az önálló fogalmazási órákon. Ebben a tanításban azonban napjainkig a pedológia uralkodott. A fogalmazások többnyire a tanulók ösztönös alkotásai voltak, útmutatást, irányítást csak írásaik javításakor kaptak. Ezzel az eljárással néhány tanuló tehetségét fejleszteni lehetett, a gyermekek többsége azonban úgy lépett át a felső tagozatba, hogy a helyes beszéd és írás alapelemeivel sem volt tisztában. A felső tagozatban és a középiskolákban egyáltalán nem volt tervszerű fogalmazástanítás. A tanulók ötletszerűen kaptak írásbeli feladatokat, rendszerint a legutoljára olvasott irodalmi szemelvény "tartalmát" kellett leírniuk.
A gyakorlati munka elemzése nemcsak a hibákat hozta felszínre. Kiderült az is, hogy szerte az országban, a fővárosban, vidéki városokban, községekben és tanyákon számos nevelő van, aki egyéni kezdeményezésével, alkotó munkájával az átlagot messze túlszárnyaló eredményeket ér el. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A fogalmazástanítás célja és feladatai5
A fogalmazástanítás története11
A fogalmazás tanítása 1849-ig11
A fogalmazás tanítása 1849-191915
Az írásmű témája és címe26
Az írásmű témája26
Az írásmű címe30
Az írásművek anyaga32
Az anyag gyűjtése, elrendezése és kifejezése32
Az anyag gyűjtése33
Az írásművek forrásai35
Az anyag elrendezése51
Az írásművek eszköze: a nyelv62
Az anyag kidolgozása62
A nyelv rétegeződése65
A szavak jelentése és hangulata67
A rokonértelmű szavak70
Hangutánzás, hangulatfestés72
A szólások75
A szabatosság77
A szóképek78
A megszemélyesítés80
A jelzők82
A mondatok84
A szakasz88
Az írásművek fajai92
A leírás92
Az elbeszélés98
Értekezések102
A szónoklatok104
Újságcikkek106
Levelek107
Hivatalos ügyiratok107
A tanulók szóbeli és írásbeli kifejezőkészségének fejlesztése110
Az ismeretek nyújtása112
A gyakorlás117
A házi feladat120
A dolgozat178
A füzetek javítása184
A dolgozatok javítása186
A fogalmazás tanítása az általános iskola alsó tagozatában222
Fogalmazástanítás a középiskolában269
Függelék306
Név- és tárgymutató312
Tartalom318
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem