kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 330 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-19-2513-7 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi száma: 42567. |
Előszó | 9 |
Nahalka István: Bevezetés | 13 |
Problémák a fizika oktatásában | 13 |
A fizikatanítás szakmai, szakdidaktikai problémái | 14 |
A fizika tanulásának eredményességéről | 15 |
A fizika tanulásának problémái a gyerekek felől közelítve | 16 |
A fizikatanítás szemléletmódjával összefüggő problémák | 18 |
A fizika-szakmódszertan mint tudomány | 20 |
A fizika-szakmódszertan modelljei | 22 |
A "szavak és könyvek pedagógiájára" épülő fizika-szakmódszertan | 23 |
A szemléltetés pedagógiájára épülő fizika-szakmódszertan | 25 |
A cselekvés pedagógiájára épülő fizika-szakmódszertan | 28 |
A konstruktivista pedagógiának megfelelő fizika-szakmódszertan | 32 |
Poór István: A fizikatanítás történetének áttekintése | 37 |
Fizikatanítás az önálló fizika kialakulásáig | 37 |
A kísérleti fizika tanítása | 39 |
Fizikatanítás Magyarországon | 41 |
Az általános iskolai fizikatanítás | 56 |
Radnóti Katalin: Különböző tudományterületek kapcsolatai a fizikával | 62 |
Hazai előzmények | 63 |
A régi magyar fizikatankönyvi irodalom vázlatos áttekintése a különböző tudományterületekkel való kapcsolat szempontjából | 63 |
Németh László kísérlete | 67 |
A 70-es évek kísérletei és megvalósulásuk a 80-as években | 69 |
A 90-es évek és a 21. század oktatási kihívása | 70 |
Nemzetközi kitekintés | 71 |
Matematika | 78 |
Tudománytörténeti háttér | 78 |
Kapcsolódási lehetőségek | 79 |
Kémia | 80 |
Tudománytörténeti háttér | 80 |
Kapcsolódási lehetőségek | 82 |
Néhány jellegzetes példa | 83 |
Biológia | 84 |
Tudománytörténeti háttér | 84 |
Kapcsolódási lehetőségek | 87 |
Néhány jellegzetes példa | 87 |
Földrajz | 89 |
Tudománytörténeti háttér | 89 |
Kapcsolódási lehetőségek | 93 |
Néhány jellegzetes példa | 93 |
Környezeti nevelés | 97 |
Világméretű környezeti gondok | 98 |
Az ózon | 101 |
Az energia- és nyersanyagforrások kimerülése | 103 |
Társadalmi vonatkozások | 104 |
Radnóti Katalin: A fizikatanítás tudományelméleti háttere | 109 |
A tudományelméletek átalakulása a 20. században és az átalakulás hatása a fizika tanítására | 109 |
Az induktív módszer problémái | 114 |
Tudománytörténeti példák | 117 |
Áltudományos jelenségek | 122 |
Nahalka István: A fizikatanítás konstruktivista alapjai | 128 |
A konstruktivista pedagógia kialakulása | 128 |
A kognitív pszichológiai háttér | 129 |
A "leváltott paradigma", a behaviorizmus | 129 |
A "leváltó paradigma", a kognitív pszichológia | 130 |
A kognitív pszichológia fejlődésének szakaszai, korai és modern kognitivizmus | 131 |
A számunkra fontosabb kérdés: hogyan épül fel a személyiség? Először a korai kognitivizmus szerint | 132 |
A személyiség architektúrája a modern kognitív pszichológia szerint | 134 |
A szakértő-kezdő különbség fontossága | 136 |
Vannak-e velünk született képességeink, ismereteink? | 137 |
A konstruktivista pedagógia "tételei" | 140 |
Az előzetes tudás szerepe a tanulásban | 140 |
A fogalmi váltások fontossága | 142 |
A pedagógus szerepe | 144 |
Az induktív tanulási logika és az előfeltételek nélküli felfedeztetés kritikája | 148 |
A kontextus fontossága | 154 |
Nahalka István: A gyermektudomány elemei a fizikában | 159 |
A fizikai világ gyermeki szemléletmódjának alapjai | 159 |
A fizikai gyermektudomány elemei | 164 |
Energia, hő, hőmérséklet a gyermeki fizikában | 164 |
Hogyan "látják" a gyerekek az elektromosságot? | 169 |
Az anyagról alkotott gyermeki elképzelések | 174 |
Mozgásszemlélet | 179 |
A fényről alkotott elképzelések | 182 |
Nahalka István - Poór István: Problémák és feladatok megoldása a fizika tanulása során | 188 |
Bevezetés | 188 |
Probléma és feladat, alapvető értelmezések | 188 |
A fizikai problémamegoldásról | 190 |
A problémák és a problémamegoldás természetéről | 190 |
A problémamegoldás folyamatáról | 191 |
A szakértők és a kezdők problémamegoldási stratégiái közötti különbségek | 193 |
Egy példa a problémamegoldás folyamatának illusztrálására | 194 |
A problémamegoldás a tanítási folyamatban, gyakorlati megfontolások | 196 |
A problémamegoldás helye a tanítási folyamatban | 196 |
A problémamegoldás tanításának elvi alapjai | 197 |
A heurisztikus gondolkodásra nevelés gyakorlati kérdései | 197 |
A probléma megoldásának bemutatása | 199 |
Milyen problémákat használjunk? Követelmények és típusok | 200 |
A feladatmegoldásról | 202 |
A feladatmegoldás szerepe a fizikatanításban | 202 |
Wagner Éva: Tanulásszervezési lehetőségek a fizikaórán | 207 |
Tanulási környezet | 207 |
Elvek | 208 |
A kontextuselv | 209 |
A problémafelismerés és a probléma megoldásának fontossága | 210 |
A döntés fontosságának elve | 211 |
A konfliktuskezelés és -megoldás | 211 |
A kockázat értékelése és vállalása | 212 |
A tévedések felismerése és kezelésük | 213 |
A gyermeki elképzelések megfogalmazása | 215 |
A differenciális pedagógia alkalmazásának szükségessége | 215 |
Szervezési módok és módszerek | 225 |
Frontális munkaformák, módszerek | 225 |
Páros munka | 233 |
Csoportmunka, módszerek | 234 |
Egyéni munkaformák, módszerek | 240 |
Poór István: A szemléltetés lehetőségei a fizikaórán | 244 |
Kísérlet | 245 |
Bemutatás | 251 |
Film, videó, számítógép, CD | 252 |
Wagner Éva: A fizika tanításának tervezése | 255 |
A tanulók tanulási szokásai, együttműködési képessége, a közösségben kialakult viszonyrendszerek hatása a tervezésre | 255 |
A tantervek szerepe a tanári munka tervezésében | 256 |
A tanulók előzetes tudásának hatása a tanári tervezőmunkára | 257 |
Hogyan készül és milyen legyen a terv? | 260 |
Nahalka István - Radnóti Katalin - Wagner Éva: A fizika tanítása során előkerülő főbb témakörök feldolgozási lehetőségei | 263 |
Nahalka István: A mechanika tanításának konstruktivista alapjai | 263 |
Newton I. törvénye | 263 |
Impulzusmegmaradás, a tömeg meghatározása | 266 |
A legnagyobb "mumus": Newton II. törvénye | 271 |
Wagner Éva - Radnóti Katalin: Az anyag részecsketermészetének elfogadtatása | 281 |
Történeti áttekintés | 281 |
Atomos szemlélet a tankönyvekben | 283 |
A téma tanulásához szükséges ismeretek, az előzetes tudás | 286 |
Hogyan építsük föl az anyagszerkezet témakört? | 287 |
Radnóti Katalin: A hőtan tanításával kapcsolatos kérdések vázlatos áttekintése | 291 |
A hőtan története, az alapfogalmak kialakulása | 291 |
Termodinamika a tankönyvekben | 296 |
A hőtan tanítása során felmerülő kérdések | 297 |
Radnóti Katalin - Wagner Éva: Az elektromosságtan tanítása | 301 |
Néhány gondolat az elektromosságtan történetéből | 301 |
Elektromosságtan a könyvekben | 305 |
Az elektromosság tanításának kezdeti lépései | 305 |
A téma tanulásához szükséges ismeretek, az előzetes tudás | 306 |
Hogyan építsük föl az elektromosság témakört? | 307 |
Radnóti Katalin: A modern fizika alapjai | 311 |
Modern fizika a tankönyvekben | 312 |
Relativitáselmélet | 315 |
A kvantummechanika elemei | 316 |
Név- és tárgymutató | 323 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.