Előszó
A tankönyv megjelenését az új Közoktatási törvény, az új iskolarendszer, az új tanterv tette szükségessé. A könyv az 1970. évi A fizika tanításának módszertana, az 1976-ban kiadott A fizika tanítása főiskolai tankönyv új feldolgozása.
A könyv az alapfokú, hazai viszonylatban az általános iskolai fizikatanítás-tanulás elvi és módszertani kérdéseivel foglalkozik. Fő feladata, hogy felkészítse a fizika szakos felsőoktatási hallgatókat a tanítási gyakorlatra, leendő tanári munkájukra.
Lényegében az egész XX. század alapfokú iskoláinak fizikatanításáról ad képet. A Nemzeti alaptanterv (NAT) bevezetésével (1998/1999. tanév) pedig az új évezredév, a XXI. század első évtizedeinek alapfokú fizikatanítását is átfogja.
A rendelkezésre álló időkerethez igazodva a könyv nem mehet a részletekbe. A félévi óraszámnak, a tantervi előírásoknak megfelelő terjedelemben vizsgálja a tantervben előírt kérdéseket. Ez rövidségre, sűrítésre, tömör megfogalmazásra kötelez.
Meghatározza a feldolgozást még az is, hogy tankönyvi megjelenésről, nem jegyzetről van szó. A tankönyv „hosszabb" időre készül, ezért az egyes kérdések vizsgálatánál nem kizárólag a konkrét, pl. a jelenlegi tantervi igények megvilágításával foglalkozik, hanem az alapfokú fizikatanítás fundamentális, „maradandó" jellemzői aspektusában gondolkodik.
Megnehezítette a tankönyv írást, hogy olyan időben élünk, amikor nemcsak a mindennapi tanítási, pedagógiai gyakorlat módosul, fejlődik, hanem fejlődnek, integrálódnak a szaktudományok, a szaktárgyak is.
Megkönnyítette viszont a nehéznek ígérkező munkát, hogy az előadásokra olyan időpontban kerül sor, amikor a tárgyhoz szorosan kapcsolódó pedagógiai, pszichológiai, általános didaktikai és metodikai fogalmakat, a filozófia alapjait, az alapfokú fizika szaktárgyi anyagát felsőfokú szinten hallgatóink már ismerik, s ezek speciális alkalmazásáról van szó.
Az egyes kérdések tárgyalásánál nem maradunk kizárólagosan az alapfokú fizikatanítás problémáinak vizsgálatánál, hanem visszatekintünk a megelőző ismeretekre, majd előre nézünk a középfokú fizikatanítás-tanulás folytatására is.
Helyenként elmélyültebb vizsgálódásra szeretnénk ösztönözni hallgatóinkat, ezért az egyes fejezetek végén Ajánlott, továbbvivő irodalom címszó alatt, a tankönyv végén található sorszámozott Irodalomból felsoroljuk mindazokat a szakkönyveket, szakcikkeket, melyek hozzáférhetők, melyekből mi is merítettünk, melyek a vizsgált témával mélyebben, részletesebben foglalkoznak.
Vissza