Technika és fizika | 3 |
Leonardo da Vinci, a technikus és feltaláló | 6 |
Műszaki rajz - dióhéjban | 10 |
A műszaki rajz története | 10 |
Hogyan ábrázolunk ma egy gépelemet? | 12 |
Mérés | 18 |
Mértékegységek | 18 |
A régiek mértékegységei | 21 |
Hogyan mérnek a modern nagyiparban? | 22 |
A méter regénye | 25 |
A hosszúságmérés eszközei | 32 |
Szögek és szögmérés | 34 |
A szögmérés eszközei | 44 |
Az időmérés | 45 |
Időmérő eszközök | 47 |
Mozgástani alapismeretek | 48 |
Van-e abszolút nyugvás vagy abszolút mozgás? | 48 |
Az ókor nagy tévedése | 50 |
Milyen sebességekről beszélünk ma? | 52 |
Műszaki sebességfajták | 55 |
Miért okoz a gyorshajtás balesetet? | 56 |
Galileo Galilei, a fizika atyja | 58 |
Hogyan esik a magasról leejtett kő? | 63 |
Galilei tévedése | 64 |
Szabadesés a technikában | 65 |
Millszekundos robbantás | 67 |
Erőtani alapismeretek | 68 |
Gravitáció | 68 |
A nehézségi erő változásainak kutatási eszközei | 71 |
Eötvös Lóránd torziós ingája | 74 |
Különleges geofizikai mérőmódszerek | 78 |
Hogyan határozták meg a Föld tömegét a függőóneltérésből? | 80 |
Áruszállítás a test tehetetlenségével | 82 |
Megvalósul Verne álma | 84 |
Segner András, a reaktív turbina atyja | 93 |
A súrlódás | 94 |
Hogyan látták a súrlódást régen? | 94 |
Nyugvó és mozgó súrlódás | 96 |
Miért csúszik árokba a hirtelen lefékezett gépkocsi? | 99 |
Az önzárás | 101 |
A csapsúrlódás | 102 |
A gördülő ellenállás | 104 |
A golyós- és görgőscsapágyak története | 107 |
Drágakőcsapágyak, csapágykövek | 108 |
A súrlódási hő | 109 |
A kerék forogjon vagy a tengely? | 109 |
Elemi szálak súrlódása és a kötél | 112 |
A felületi simaság | 114 |
A kenőanyagok vizsgálata | 116 |
A súrlódás hasznosítása a technikában | 121 |
Hajítások | 131 |
A párizsi nagy ágyú | 131 |
Az energiamegmaradás törvénye | 135 |
Az örökmozgó | 135 |
Julius Robert Mayer | 139 |
Erők összetétele és szétbontása | 142 |
Egyszerűbb rajzolni, mint számolni | 142 |
Hogyan helyezik el a robbanómotor hengerét a főtengelyhez képest? | 145 |
Függőhidak | 146 |
A Tay-híd katasztrófája | 149 |
Miért kerékkel kormányozzuk a gépkocsit? | 151 |
Testek egyensúlya | 153 |
A súlypont | 153 |
Hol van Madrid? | 156 |
Súlypont meghatározása szerkesztéssel | 157 |
Miért nem dől el a kerékpár? | 160 |
A tengelyt vagy a kereket kormányozzuk? | 160 |
Erőátviteli szerkezetek | 166 |
A kötél mint erőátviteli eszköz | 166 |
A budapesti Szabadság-híd mint kétoldalú emelő | 168 |
A "farkas kalapács" | 169 |
Az Ajax-kalapács | 170 |
A toronydaru | 171 |
A forgattyú históriája | 173 |
A csiga súrlódása | 176 |
A csörlő | 177 |
A fogaskerék | 178 |
Hogyan lehet egy tárcsát 51 egyenlő részre beosztani? | 181 |
Ovális kerekek a technikában | 184 |
Az "okos" himba | 185 |
Excenter és bütyköstengely | 187 |
A csavar | 189 |
A szabványosítás | 191 |
A kerékpár | 192 |
Periodikus mozgások | 195 |
Centripetális és centrifugális erő | 195 |
Szétrepülő lendkerék | 196 |
Ember a centrifugában | 198 |
Mi a zuhanórepülés? | 199 |
A centrifugális erő kiegyensúlyozása | 199 |
Tejszeparátor | 202 |
Órarugó helyett centrifugális erő | 203 |
Facsarógép - centrifuga | 203 |
Ciklonkészülék | 204 |
Konkolyozó | 205 |
Hámozógép | 205 |
Légtisztítás | 206 |
Centrifugál-öntés | 206 |
Széllapátos sebességszabályozás | 207 |
Ultracentrifuga | 208 |
Hogyan állapítják meg a centrifugális erőt kiegyensúlyozó ellensúly nagyságát és helyét? | 212 |
Mi okozza az árapályt? | 213 |
A Coriolis-erő | 216 |
Folyadékos tengelykapcsoló | 218 |
A háromszáz éves ingaóra | 219 |
Érdekességek az ingáról | 223 |
A sokoldalú pörgettyű | 225 |
Tengeri hajók lengésének csökkentése | 231 |
Koller-járat | 231 |
Fordulásmérő | 232 |
Rugalmasság | 234 |
Érdekességek a rugalmasságról | 234 |
Hogyan mérik a rugó feszítőerejét? | 238 |
Rugós dinamométer szakítógépben | 239 |
Kötelek rugalmassága | 240 |
Összefoglalás | 242 |
Ismerkedjünk meg a szövőgéppel | 242 |
A szelfaktor | 250 |
Zárószó | 252 |