kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Stampfel Károly |
---|---|
Kiadás helye: | Pozsony-Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 164 oldal |
Sorozatcím: | Stampfel-féle Tudományos Zseb-Könyvtár |
Kötetszám: | 156-157 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 16 cm x 10 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Készítette Wigand F. K. könyvnyomdája, Pozsonyban. |
Általános tudnivalók | |
Bölcselkedés | 4 |
Kezdő mozzanatai, történeti forrása | |
Célja, kezdete | |
Racionális és pozitiv vallás | |
A filozófia név jelentése és tartalma a történeti fejlődésben | |
A filozófia tartalmának megosztása | 8 |
A metafizika, a noetika (ismeretelmélet) és történeti fejlődésük | |
A logika: Aristoteles Organonja | |
A logika mai tartalma: Wolff Ker, Kant, Hegel, Herbart, J. Stuart Mill | |
A különös vagy alkalmazott bölcselkedés | 29 |
A természetbölcselet, kezdete, történeti fejlődése, hatása | |
A lélektan, kezdete, fejlődése | |
Fiziologiai lélektan | |
A lélek a theologiában s a mai pozitiv pszichologiában | |
Az ethika, jelentése, tartalma | |
A klasszikus, a keresztény és a modern ethika | |
A belátás (intutitio) és a mértékelés (ponderatio, utilitarizmus) elmélete | |
Determinizmus, indeterminizmus | |
A jogbölcselet: a jog forrása, tartalma | |
Ius naturae, ius civilie v. gentium, - a tételes jog | |
A jogbölcselet rövid fejlődése | |
Az esztétika; a szép és felfogása | |
Objektiv és szubjektiv szép | |
Tartalmi és alaki szép | |
Az egyéni állapot | |
Taine milieu-je az esztétikában s az evolució | |
A vallásbölcselet célja és eszközei; fejlődése | |
A történet bölcselet s a szociologia | 32 |
Spencer Herbert társadalmi evolució elmélete | |
A társadalom statikája és dinamikája | |
A fejlődés három fokozata | |
A filozófia két legrégebben "elvált" alapvető tudománya: a mathematika s a nyelvbuvárlat | 34 |
A bölcselkedés irányai s ezeknek elágazása a vezető elvek szerint: | |
A metafizikában a végső ok quantitas-a, qualitas-a (klasszikus metafizika); továbbá az isten, az emberi akarat és az emberi lélek felfogása folytán | 35 |
A noetikában az ismeret forrásának, érvényességének, tartalmának felfogása szerint | 37 |
Az ethikában az erkölcsiség (ethos) végső mozzanatának, indító okának, tárgyának, végre céljának felfogása szerint | 38 |
A bölcselkedés története | |
A klasszikus filozófia korszakai | |
Első korszak Anaxagorasig | 42 |
A természet keletkezését magyarázó iskolák | |
A végős ok: konkrét | |
Ion iskola: Thales, Anaximander Anaximenes (a miletosi triász) | 43 |
Hippo és Apolloniai Diogenes | |
Dór iskola: Pythagoras, Architas, Philolaos (metempsychosis) | 43 |
Eleai iskola: Xenophanes, parmenides, Zenon (az első dialektikus); Melissos | 44 |
Herakleitos: Világ-égés | 45 |
Az emberi lélek isteni szikra | |
Kratylos | |
Empedokle: A négy ős-elem s a két ős-elv | 46 |
Orphikusok (metamorphosis) | 47 |
Atomisták: Leukippos, Demokritos | 47 |
Anaxagoras: a mindenség végső oka: a rendező értelem | 48 |
Második korszak a szofistáktól Aristotelesig | 49 |
A szofisták: Protagoras (az ember a mértéke mindennek) | 49 |
Gorgias (az első nihilista) | |
Prodikos, Thrasymachos, Hippias | |
Filozófiai fatalizmus | |
A szofisták hatása | |
Sokrates: a fogalom, a tudás a mértéke mindennek | 50 |
Az erény | |
A félszeg Sokratikusok: a megarai Euklides, Diodoros, Stilpo; - az elisi Phaidon; a cynikus antisthenes, Diogenes; - és a cyrenei Aristippos | 51 |
Platon: az ideák, a teremtő értelem; a lélek; az állami rend | 52 |
Aristoteles: a tiszta fogalom | 54 |
Fizikája, ethikája; hatása | |
Aristoteles epigonjai: Teophrastos, Eudemos, Strato (az első igazi materialista) | 57 |
Harmadik korszak Plotinosig | 58 |
A stoikusok: Kleanthes, Krysippos | 58 |
Az ismeret vizsgálása | |
Ethikájuk, apathia | |
Az epikureusok: a kánon, a gyönyörüség; ataraxia | 59 |
A skeptikusok: Pyrrho, Karneades, Enesidemos, Sextus Empirikus; a tudományos kritika kezdete | 60 |
A római bölcselkedés: Cicero, Seneca | 60 |
Marcus Aurelis, Musonius, Epiktetus | |
Az alexandriai bölcselkedő iskola: a neopythagoreusok és a neo-platonisták | 61 |
Philon és Plotinos | |
A filozófia visszatér a vallásba | |
A kereszténység és a filozófia | |
A patrisztika: a gnosztikusok; szent Agoston | 64 |
A skolasztika; tanitása, érdemei, hatása | |
A modern bölcselet | |
Humanizmus, reneszánsz, reformáció | 68 |
Antik és modern bölcselkedés | |
I. korszak Bacon és Descartestől - Kantig | 71 |
Bacon: a realisztikus irány | |
Descartes: a racionalisztikus irány | 72 |
"Ocassio"-nisták: Genulinx és Malebranche | 73 |
A velünk született eszmék | |
Spinoza: A mathematikai szükségesség; pantheizmusa; ismeret elmélete | 74 |
Az angol nemzeti bölcselkedés: Hobbes: a mathematikai naturalizmus | |
Locke: objektivizmus | |
Berkeley: szubjektivizmus | |
Hume: szkepticizmus | 75 |
A francia materalizmus: condillac, Cabanis, Destutt de Tracy | 77 |
Voltaire | |
Az enciklopedisták | |
A német nemzeti filozofálás kezdete | 78 |
Leibniz: monaszok; harmonia és a szép | |
A német eklektikusok | |
II. korszak Kanttól - Hegelig | 79 |
Kant: alapelvei | |
Az ismeret eredete | |
A priori és a posteriori ismeretek | |
A tiszta ész | |
Tér és idő | |
Kategoriák | |
Öntudat | |
Moralfilozófiai elvei | |
Kategorikus imperativus | |
Az itélőképesség; az esztétikai eszme | |
Célszerűség | |
Ész-vallás | |
Erkölcs | |
Jog | |
Hatása | |
Kant ellenei: Jacobi | 87 |
Követői: Humboldt V. Schiller | |
Krug | |
Fries | |
Kant filozófiája nálunk | |
Az idealizmus: | |
Fichte: az egységes Én | 90 |
Kant és Fichte | |
Az öntudat; az Én objektivizálódása; az abszolut Én | |
Schleiermacher és Schelling: a világlélek | |
Pantheizmusa | |
Objektiv idealizmus | |
Hegel: Az idealizmus betetőzése | 95 |
Abszolut idealizmus | |
Természetbölcselete: panlogizmus | |
Hegel epigonjai: a jung-hegelianerek, alt-hegelianerek | 97 |
Hegel a mi főiskoláinkon | |
III. korszak Herbarttól napjainkig | 98 |
A reálizmus kora | |
Herbart reálé-i s a régi iskolák atomja, ideája, monasz-ai | 99 |
Ellenmondások képzése | |
A lélek: eszes reále | |
Exakt bölcselet | |
Beneke: lélektani alapelvek | 100 |
Schopenhauer: a pesszimizmus | 101 |
A világ nem más, mint az akarat evoluciója | |
Ethikája: az én érvényesülése | |
A Nirwana | |
Hartmann Ed | 102 |
A lét elve | |
Transzcendentális realizmus | |
Pesszimizmusa és hédonizmusa | |
Ujabb rendszerek | 104 |
A materiális és reális irány egybeolvadása | |
Lotze: abszolut szubstancia, ember, isten, Tanitványai | 105 |
Fechner: az életműködés | 107 |
Uj Kantizmus: Lange, Paulsen, Ritschl | 109 |
Uj materiálizmus | 112 |
Feuerbach, Büchner, Vogt, Moleschott | |
Ellenhatás: Cousin | |
A pozitivizmus: neve, mivolta, keletkezése | 117 |
Comte Ágost: előzői és rendszerének alaptételei | 119 |
A tudományok osztályozása | |
A lélek | |
Az emberi gondolkodás fejlődése | |
A pozitiv filozófia vallása, nevelése | |
Szociológiája | |
Comte tanitványai: Neolog és ortodoksz pozitivisták | 127 |
Littré és Lafitte | |
Antoine | |
Mill Stuart: a pozitiv logika | 130 |
Lélektana | |
Determinizmusa | |
Ethikája | |
Taine: metafizikai illuzió | 133 |
Spencer Herbert: A megismerés igazsága | 134 |
A fejlődés folyamat (evolució) | |
Erkölcstana | |
Lewes György: szenzualizmus; módszere | 136 |
Igazolás módja | |
Értékelés | |
A német pozitivizmus és neokantizmus | 138 |
Dühring: dualizmusa és pozitív materálizmusa | 139 |
Riehl: Kritikus reálizmusa | |
Laas | |
Wundt: kozmologikus, pszichologiai és metafizikai alapelve | 140 |
A pozitivizmus a külföldön | |
Hatása a tudományos életben | 143 |
Richet, Bresson | |
A büntetőjog | |
Nietzsche Fr. Übermensch | 147 |
A pozitivizmus a mi irodalmunkban | 149 |
Bezáró | 150 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.