A komikum filmtörténeti jelentősége | 11 |
Esztétikai kategória lehet-e a komikum? | |
Komikum a film előtt | |
Komikum a filmtörténetben | |
Filmszerűség és komikum | |
Komikumtípusok és komikumelméletek kialakulásának néhány előfeltétele a film előtt | 26 |
A komikumelméletek a film előtt | |
Az elméletek forrásai: a példák, praktikus szempontok, világnézeti tényezők | |
A komikumelméletek és koruk kapcsolata | |
A színház és Arisztotelész elmélete | |
Tragikum és komikum | |
Tragédia és komédia | |
A komikum anatómiai vázlata - a komikumelméletek türkében | 37 |
Fő elmélet-típusok | |
Viszonyuk, hasonlóságuk, különbségeik | |
Változataik | |
A komikum szerkezete | |
Hordozó anyagai | |
A komius katalizátorok | |
A viszonylagos komikum | |
A komikus hatás előfeltételei | |
A fájdalommentesség elve | |
Emberi vonatkozásai | |
Ősfilmek, ősi komikus formák | 48 |
Az ősfilmek jellemzői és komikumuk | |
Akaratlan komikum nem esztétikai komikum az ősfilmekben | |
A durva komikum és a filmtechnika fejlődése | |
Látványosság és filmszerűség | |
A komikum fölhalmozódása a filmtechnika által | |
A komikus filmek ősforrásai, előzményei | 62 |
Az első filmszínészek toborzása a varieték, a cirkuszok, az akrobaták és a pantomim köréből | |
A forgatókönyv | |
A színészek és a figurák | |
Ősi bohózati hagyományok | |
Az emberi viszonylat szerepe a filmkomikumban | |
A klasszikus szabály: állatok, tárgyak komikumának emberi "tartalma" | |
A film megdönti ezt a tételt | |
Az állatok szerepe a filmkomikumban | |
Katalizátor-szerepük | |
A gépek komikus szerepe a filmben | |
Újfajta komikus lehetőségek: a hagyományos emberi vonatkozás mellett a gép ésszerűtlenség komikuma | |
Fájdalom és filmkomikum | 84 |
A fájdalom és a komikus hatás összefüggései a régi komikus művekben | |
A modern filmanekdotákban | |
Az irodalom, a színház eszközei és a fájdalommentesség elve | |
A téma és a komikum viszonya a fájdalommentesség szemszögéből | |
A társadalmi kizsákmányolás és a fasizmus problematkája a komikus filmekben | |
A filmeszközök teremtette lehetőségek a fájdalmas-komikus elemek összehangolásában | |
Valószerűség és valószínűtlenség kettőssége a filmben | |
A képtelenség- és a fájdalmas komikum | |
A szomorúság | |
Félelem és filmkomikum | 98 |
A komikum dinamikája és a félelem előérzése | |
Állatok okozta félelem típusai | |
A gépek okozta félelem típusai | |
A lőfegyver | |
Mélység és magasság látványa és félelme a filmkomikumban | |
A száguldás félelme | |
Az üldözés | |
Groteszk és tragikomikum | 109 |
A tragikomikum helytelen értelmezése | |
A tragikomikum groteszk típusai, fajtái | |
Az ál-tragikomikum | |
Játékosság és tragikomikum | |
Az igazi tragikomikum | |
Egyik típusa: komikus jellemek, tragikus cselekmény | |
A tragikus cselekmény, a hősök a komikus cselekmény és a hősök a komikus cselekmény és a hősök közötti viszonylatok | |
Szomorúság és tragikomikum | 121 |
Tragikus hősök és komikus cselekmény | |
A hősök tragikumának típusai: társadalmi, szociális okokból eredő tragikus emberi sorsok és jellemek, igazságosság-ártatlanság-bűnhődés | |
A komikus jellem jósága és a világ gonoszsága közötti tragikomikus kontraszt | |
A tragikus és komikus jellem "bűne" és bűnhődése | |
Küzdelem a végzet ellen: komikus és tragikus hős szembenállása a sorssal | |
Fasizmus és tragikomikum a filmben | |
A tragikomikum fajtái a filmben | |
A komikus hiba | 133 |
A korai filmek komikus hiba-típusai | |
Cselekvés-mozgás komikus hibai | |
A jellemek logikai hibái | |
Az oktalanság és az ésszerűség komikuma | |
Az öltözet hibakomikuma | |
Az arckifejezés komikus hibája | |
Hiba és kontraszt viszonya a filmen | |
Képtelenség: a földön a levegőben | |
A fantasztikum komikuma a filmen és az irodalomban | |
A komikus kontraszt típusai | 144 |
Átmenet hiba és kontraszt között | |
A hiba a kontraszt alkotó eleme | |
Tévedés mint a kontraszt forrása | |
A bonyolult kontraszt típusai a jellemben, a gondokodásmódban | |
A komikus ellentmondás egyik fajtája: az ember és a valóság között | |
A komikus mechanizmus | 152 |
A fimművészetben teljesedik ki igazán | |
Fajtái: az üldözések, száguldások, rohanások | |
Az ismétlődések fajtái, megnyilatkozási formái | |
A szórakozottság | |
Az emberbe bújtatott gép | |
A mechanizmus tiltakozás az emberi tartalom elgépesedése ellen | |
Társadalmi és nem társadalmi vonatkozású mechanizmus | |
A gépkomikum mechanizmusának típusai | |
A hangkomikum mechanizmusa | |
A mechaniizmusok különféle típusai a modern burleszkben | |
A komikus mechanizmus sokfélesége és gazdasága | |
A komikumfajták viszonya a filmen | 168 |
A filmben módosul a három fő komikum-típus egymáshoz való viszonya | |
A hiba "fölszívódása" | |
Filmszerűtlensége | |
A mechanizmus jellemzői a filmen, vezető szerepe | |
A filmkomikum összetettsége | |
A színészi jellem és megjelenés (A komikus formák egymásrahatása I.) | 174 |
A komikumfajták egymás hatását erősítik | |
A pszichikai előfeltételek | |
A komikus színész adottságai, egyénisége, ezek kulcsszerepe a filmkomikum többi fajtájának hatásában | |
A külső megjelenés, test-komikum mint eszköze az össz-komikus hatásnak | |
Hang, szöveg és kép (A komikus formák egymásra hatása II.) | 185 |
A némafilmfeliratok kettős szerepe: tényközlés a komikus hatáskeltés | |
Komikus kontraszt fajtái a némafilmjelenet és a hozzá tartozó felirat között | |
A dialógus két fő típusa a komikus filmen: a szöveg a képhez kapcsolódva kelt komikus hatást, a filmburleszkfelirat hagyományakét, kép és szöveg komikus ellentmondása | |
Hang és kép komikus együttes hatása | |
A mondat teszi komikus értelművé a képet | |
Filmszerű képsorok, irodalmi, "szövegbeli" csattanóval | |
A szövegben levő komikum elszakadása a filmképektől | |
A hang komikus szerepének fajtái | |
A komikum hordozóanyagai, kifejezési eszközei | 199 |
Hagyományos és új hordozóanyagok a filmen | |
Aláforgatás és állóképpé merevítés | |
A kamera lehetőségei | |
A vágás | |
Vágás és kamera | |
Megvilágítás | |
A trükkasztal | |
A filmművészet kifejező eszközei és a régi komikus kifejezése formák | |
Új értelmet nyernek a régi eszközök és módszerek | |
Filmnyelv és komikus formák | |
Valóság és filmkomikum | 214 |
Komikum és valóság viszonya az irodalomban | |
Fantasztikum és valószerűség | |
A filmkomikum és a valószínűség változatai, típusai | |
A film- és irodalmi komikum realitás igénye | |
A "komikum internacionális nyelv" | |
Komikum és társadalomkritika | |
Komikus eszközök és mondanivaló | |
Vígjátéktípusok különböző valóságigénye | |
A filmkomikum hatása az irodalomra és a művészetre | 228 |
A film és filmkomikum lehetséges hatásának néhány típusa az irodalomban | |
Lehetséges hatása a színpadra | |
Szürrealista komikum és filmkomikum | |
A karikatúra groteszk és szürrealista jellege | |