1.060.427

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A filmkép-technika alapjai

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 123 oldal
Sorozatcím: Fotosorozat
Kötetszám: 34
Nyelv: Magyar  
Méret: 17 cm x 12 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 30670.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ha valaki megkérdezné, mit tartok a filmezéshez szükséges, legfontosabb "beszerzésnek", feltétlenül azt válaszolnám: a filmes, "látásmódot".
A filmfelvevő gépek "kezelése" ugyanis ma már alig bonyolultabb, mint a fényképezőgépeké, akár az amatőrök, akár a hivatásosak gépeit hasonlítjuk össze. A film kidolgozása komoly probléma ugyan, de egyre inkább a jól felszerelt nagylaboratóriumok végzik. A korszerű nyersanyagok, szűrők, lámpák, az önműködő rekeszállító berendezések és a megvalósulás küszöbén álló önműködő élesreállítók egyre könnyebé teszik a filmezést technikai szempontból is. Az egyetlen, amit a technika fejlődése sem ad meg, az a látásmód, a "filmes szemlélet", de az "be...", helyesebben megszerezhető, különösen ha megfelelő elvi alapokról közelítjük meg. Könyvem ehhez nyújt segítséget, de ennek ellenére még részleteiben sem valamilyen "technikai filmesztétika". A képek tartalmával semmit sem foglalkozik, csupán azzal, hogy felvevőgéppel, nyersanyaggal, világítással és a... Tovább

Fülszöveg

Ha valaki megkérdezné, mit tartok a filmezéshez szükséges, legfontosabb "beszerzésnek", feltétlenül azt válaszolnám: a filmes, "látásmódot".
A filmfelvevő gépek "kezelése" ugyanis ma már alig bonyolultabb, mint a fényképezőgépeké, akár az amatőrök, akár a hivatásosak gépeit hasonlítjuk össze. A film kidolgozása komoly probléma ugyan, de egyre inkább a jól felszerelt nagylaboratóriumok végzik. A korszerű nyersanyagok, szűrők, lámpák, az önműködő rekeszállító berendezések és a megvalósulás küszöbén álló önműködő élesreállítók egyre könnyebé teszik a filmezést technikai szempontból is. Az egyetlen, amit a technika fejlődése sem ad meg, az a látásmód, a "filmes szemlélet", de az "be...", helyesebben megszerezhető, különösen ha megfelelő elvi alapokról közelítjük meg. Könyvem ehhez nyújt segítséget, de ennek ellenére még részleteiben sem valamilyen "technikai filmesztétika". A képek tartalmával semmit sem foglalkozik, csupán azzal, hogy felvevőgéppel, nyersanyaggal, világítással és a számtalan egyéb kellékkel hogyan lehet a témából képet alkotni.
Miért kell a képet megalkotni? Nem elég csupán lefényképezni? Nem mása-e a kép az elénk táruló valóságos látványnak? Nem! A valóságot és a képet mély szakadék választja el egymástól. Ezt a szakadékot az ember tapasztalatai és fantáziája - mondhatni úgy is, hogy képkultúrája révén - észrevétlenül ugorja át. Az állat még a legértelmesebb, legjobban látó egyedei is mindig, törvényszerűen, kikerülhetetlenül megtorpannak a szakadék partján. Az állat is "nézi", de soha nem "látja" a képet, nem ismer fel semmit abból, amit a kép ábrázol.
A kép nem hasonmása a valóságnak, legföljebb a valóság egyes jegyeinek. A kép nem átvitel, mint a hangszóró hangja - amelyet az állatok felismernek -, hanem ábrázolás. Bár bizonyos értelemben a filmezés során - ugyanúgy, mint minden képalkotás során - fények, színek és formák révén valahol, valamikor elénk táruló látványt, optikai, kémiai mechanikai eljárásokkal valóban "átviszünk", valahol és valamikor egy élményt újra felelevenítünk.
A jó filmes először a kivetített képet képzeli el és alkotja meg fantáziájában. Ebben a folyamatban a valóság, mint modell, esetleg már segítéségére van. A fantáziájában megalkotott képhez keresi az alkalmas témát és megválasztja azt a technikát, amely majd a vetítővásznon pontosan azt a képet eredményezi, amit ő fantáziájában már korábban megalkotott.
Ebben a könyvben arra szeretnénk megtanítani a filmezőt, hogy a felvevőgép, a nyersanyag és felszerelései segítségével hogyan tudja mondanivalóját és élményeit a valóságból kiindulva filmre "képzelni" és azt a témája és felszerelése segítségével ismét valós képben "összehozni".
Ezek után talán nem tűnik fölöslegesnek, hogy mondanivalónkat még e könyv viszonylag kis terjedelme mellett is az emberi szem és látásmód ismertetésével kezdjük. Amit általában a témáról elmondunk, alig több, mint az ABC betűi, és hogy ezekkel a betűkkel olvasónk mit tud elmondani, megfilmesíteni, ez már az ő dolga. Vissza

Tartalom

Bevezetés3
A szem és a látás5
Kép és látvány5
A szem5
Szemlencse7
A pupilla szerepe7
Retina7
Látótér8
A fénykérzékelés idegfolyamatai9
Az abszolút világosság és a relatív kontraszt10
Színlátás11
Képkultúra12
Fények és színek a valóságban és a vetítőernyőn13
Képrészletek - témarészletek13
A témarészletek megvilágítása13
Témarészletek világossága13
Árnyalat14
Fehér árnyalat14
Fekete árnyalat15
Színárnyalat15
Néhány jellegzetes téma árnyalati felépítése15
A kivetített kép árnyalatai18
Az árnyalatátvitel néhány főbb jellemzője20
Színárnyalatok21
A színes fény fizikai jellemzői21
Színkeverés22
Színháromszög23
Színesfilmek színei a színháromszögben26
A színlátás néhány jellegzetessége26
A film a mozgásábrázolás eszköze28
Objektívok30
Képalkotás - leképzés30
Összetett lencsék - objektívok32
Objektívok jellemző adatai33
Gyújtótávolság34
Fényerősség és a rekesszám34
Az élesen kirajzolt kép mérete36
A képsík megvilágítása36
Objektívok fényelnyelése - tükrözésmentesítés36
A leképezés alaptörvénye37
Közelfelvétel38
Előtétlencsék38
Kicsinyítés39
Képélesség és életlenség39
Az objektívok által okozott életlenség41
A képélesség vizsgálata42
Mélyélesség45
Különleges objektívok48
Tele- és nagylátószögű objektívok48
Változtatható gyútjótávolságú objektívok48
Kinemaszkóp objetkívok50
Filmfelvevőgépek51
Objektívok és foglalatok52
Képkapu53
Filmtovábbító szerkezetek54
Fogasdob és görgő55
Szektor56
Kazetta vagy filmorsó56
Felcsévélő frikció58
Felvevőgép hajtások58
Keresők59
A felvevőgép kiválasztása62
Világítástechnika63
A világítás szerepe filmfelvétel közben63
Fényforrások és segédeszközök62
A megvilágítás erőssége és mérése68
Fontosabb témarészletek világosságának mérése70
A kemény és a szórt fény72
A téma "bevilágítása"74
A megvilágítás kontrasztja76
Világosítás77
Az árnyalatvisszaadás kimérése78
Színhőmérséklet79
A térszerűség ábrázolása a filmen81
A térszerűség érzékeltetése az egyes filmképeken81
Perspektíva81
A nézők perspektívája85
A felvevőobjektívok perspektívája86
Légtávlat88
Árnyék és világítás89
A film térhatása89
Térszerűség és mozgás89
Ráközelítés változtatható gyútjótávolságú objektívokkal89
A montázs szerepe a térérzet kialakításában91
A filmezés anyagai - a fényérzékeny filmek92
A filmszalag szerkezete92
A filmnyersanyagok fajtái94
Filmméretek94
Fekete-fehér és színesfilm99
Negatív-pozitív és fordítós filmek100
Dubnegatív - dubpozitív - intermadiate102
A felvételi anyagok megválasztásának szempontjai102
Érzékenység103
Színérzékenység103
A negatív jellege105
A nyersanyag helyes tárolása105
Az előhívatlan film megóvása106
Az előhívott film tárolása107
Helyes exopozíció. A megvilágításmérés elmélete108
A helyes expozíció fogalma108
Fordítós anyagok helyes expozíciója110
Témák világosságterjedelme111
A helyes expozíció szenzitometriai feltételei111
Megvilágításmérők hitelesítése113
A megvilágításmérés gyakorlata114
A megvilágításmérők szerkezete114
Megvilágításmérők és mérési módszerek114
Luxméterek114
Fényképészeti megvilágításmérők116
A ráeső fény mérése116
A visszavert fény mérése116
Megvilágításmérés ellenfényben117
Képrészletek kimérése - sportméterek117
Néhány gyakorlati tanács118
Függelék119
Irodalom120
Tartalom121

Morvay György

Morvay György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Morvay György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem