Előszó (Ujfalussy József) | 11 |
A szerző előszava | 15 |
Bevezetés | 23 |
A vizualizmus | |
A film túlfejlesztette vizuális szemléletét | 29 |
A képsor-esztétika - A megújítandó szemlélet | |
A kép alkot - a hang regisztrál | 36 |
A hangi kultúra alacsony foka és ennek jelei | 47 |
A hangzástörténeti fejlődés műszaki - nem művészi | 55 |
Új esztétikai filmszemlélet | |
Esztétikai vázlat | 60 |
Az élőhang fizikája és jelentőrendszere | |
Az objektív hangjelenség önmagában nem művészet | 63 |
Kiválasztott alapjelenségek a fizikai hangtanból | 64 |
Fizikai hangterek | 74 |
Elhangzás és meghallás | 85 |
A hang viszonya az emberhez - Az élőhang élményanyaga és filmes felhasználása | |
Jelenségből - kifejezés | 89 |
A hang és az ember | 90 |
Hangi kifejező-elemek és azok magatartásformái | 94 |
A beszéd kifejező ereje | 94 |
Az ének kifejező ereje | 106 |
A zene kifejező ereje | 108 |
A zörejek kifejező ereje | 131 |
Az elektronikus hangzások kifejezései | 138 |
A hang lélektana a filmen | |
A filmhang mozdulatai | 144 |
A hangzások ember helyett szólalnak meg | 146 |
A hangzásfajták cserélődnek | 147 |
A hangzások fogalmat fejeznek ki | 148 |
A hangzások különválnak a képtől | 149 |
A hangzások és a látvány ellentétes oldalú szerepeltetése | 150 |
A hang emlékeztet | 152 |
A hang figyelmeztet | 153 |
A hang élményfokozása | 153 |
A hang, mint a szokatlanság eszköze | 156 |
A hangzások ritmust teremtenek | 157 |
Monológfajták kifejezései | 158 |
A hangok montázsa | 160 |
Több hallópont | 161 |
Új filmesztétika felépítése - A kép és hang egymásrahatása a filmen | |
A hang tervszerű szerkezeti beillesztése a filmbe | |
A hangosfilm új esztétikai megfogalmazása | 163 |
Hiányzó alkotói szerepkörök | |
Egy kéz - egy alkotó | 173 |
Dramaturg és hangdramaturg | 178 |
A rendező mint hangrendező | 180 |
A zeneszerző helye a filmen | 181 |
Hangmérnök és hangoperatőr | 184 |
Az összeállító (vágó) helye a filmben | 187 |
Új forgatókönyv | |
A technikai forgatókönyv hibái | 189 |
A képsor és a hangfolyamat együttműködése fajtái és egymásra találása a forgatókönyvben | 197 |
A képsor és a hangfolyamat szintézise és montázsa | 203 |
A hangoperatőr alkotó művészete - A filmhang esztétikai megvalósítása | |
A hangfolyamat szerkezeti felépítése - A hangzásfolyam szabályozása | 215 |
Áttételezés | 216 |
Térbehelyezés, tércsere, hanngmozgatás | 227 |
Hangzáselemzés és hangszintézis | |
A filmen nagyarányú elemzés szükséges | 233 |
Hangfolyamszabályozás - hangszintézis | |
A bontott hanganyag mozgatása | 239 |
Hangzásfajták kapcsolása - hangépítkezés | 244 |
Értelmezés hangszabályozással | 255 |
A hangoperatőr technikai feladatköre | |
A "mikrofontól a hangszóróig" elv csődje | 258 |
A torzításfajták elkülönítése - A torzítás fogalmának helyesbítése | 260 |
Jelsor-átvitel és védekezés a jeltorzítások ellen | 262 |
Hangrögzítés monofon-rendszerrel - A szakszemélyzet feladata | 266 |
Hangszemélyzet | 266 |
Egy műtermi monofon technikával történő hangfelvétel leírása | 268 |
Mágneses és fényhangkamera - "szinkron" fogalmak | 277 |
Hangtrükkök | 285 |
A hang fotokémiai kezelése és a hangtorzítás | 294 |
A rögzített hang életrekeltése a filmszínházban | |
A hang fizikai jel-láncolatának második része | 297 |
A filmszínház nézőterének befolyása a hangrögzítésre | 300 |
Hangvándorlás | 302 |
A filmhang jövője | |
Kép- és hangtechnikai eredmények | |
A szélesvásznas képsor előnye a normál méretűvel szemben | 305 |
Hanglokalizálás és mozgatás | 308 |
Fokozatok a kiviteli megoldásokban - Perspecta - Sztereofónia - Ambiofónia | 316 |
Bevált térhang-eljárások | 325 |
A film műfaja a jövőben | |
A vizuális fejlődés és a térhang | 328 |
Filmkombinációs alkotások | 331 |
Összefoglalás | 334 |
Felhasznált irodalom | 342 |
The sound of the film | 346 |