1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A film hangkultúrája (dedikált példány)

Tanulmányok

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Magvető Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 248 oldal
Sorozatcím: Elvek és utak
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Lohr Ferenc szerző által dedikált példány.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Lohr Ferenc könyve úttörő jelentőségű munka.
A szerző megállapítja, hogy a film "összetett művészet", amelynek alkotóelemei egyenrangúak, s kiegészítik egymást. A kísérő jellegre, aláfestő feladatra szorított hangfolyam alig járul hozzá valamivel a mű egészéhez. - Részletesen foglalkozik a filmhang dramaturgia funkcióival, ismerteti a hangvilág felhasználható anyagát, a különböző hangkategóriákat, s elemzi e hangok erősítésének, keverésének, megkomponálásának művészi és technikai problémáit, a hangfajták kiválogatásának és alkalmazásának szempontjait. Foglalkozik a képi és hangi folyamatok egyesítésének eredményeivel és fogyatékosságaival. Bőséges gyakorlati példákat hoz.
Lohr Ferenc a film hangfolyamában rejlő jelentős művészi lehetőségeket megmutatva általános rendezőgyakorlattá szeretné emelni a vizuális szemléletet kiegészítő akusztikai "látásmódot", hogy a film maradéktalan teljességű élményt tudjon nyújtani a néző-halló közönségnek.
A szerző hasonló témájú munkáját, A... Tovább

Fülszöveg

Lohr Ferenc könyve úttörő jelentőségű munka.
A szerző megállapítja, hogy a film "összetett művészet", amelynek alkotóelemei egyenrangúak, s kiegészítik egymást. A kísérő jellegre, aláfestő feladatra szorított hangfolyam alig járul hozzá valamivel a mű egészéhez. - Részletesen foglalkozik a filmhang dramaturgia funkcióival, ismerteti a hangvilág felhasználható anyagát, a különböző hangkategóriákat, s elemzi e hangok erősítésének, keverésének, megkomponálásának művészi és technikai problémáit, a hangfajták kiválogatásának és alkalmazásának szempontjait. Foglalkozik a képi és hangi folyamatok egyesítésének eredményeivel és fogyatékosságaival. Bőséges gyakorlati példákat hoz.
Lohr Ferenc a film hangfolyamában rejlő jelentős művészi lehetőségeket megmutatva általános rendezőgyakorlattá szeretné emelni a vizuális szemléletet kiegészítő akusztikai "látásmódot", hogy a film maradéktalan teljességű élményt tudjon nyújtani a néző-halló közönségnek.
A szerző hasonló témájú munkáját, A filmhang esztétikájá-t az 1967. évi velencei biennale alkalmával a zsűri az esztétikai San Marco oroszlánja-díjjal tüntette ki. Vissza

Tartalom

Hiányérzet a filmen13
A film összetett művészet, mégis úgy alkotják, mint a képsort
A vizuális kultúra jellege
A hang szerepe a filmekben nem kielégítő
A hiányok felsorolása
A filmek zöme csak hangosított, nem hangosfilm
A csak képben való gondolkozás hátrányai
A kritika nem foglalkozik a film hangelemzésével
A hangzásigények felélesztése
Új alkotásszemléleti rendszer
Legyen a nézőből néző-hallgató
Hangtörténeti áttekintés21
A hang előbb született, mint a Lumiére-film
A hangot pótolták a zongorával, majd narrátorokkal, később megszakították a képfolyamot feliratokkal
Filmzenekarok működése a hangosfilm korszaka előtt
Divatok és ellenállás az első hangosfilmekkel szemben
A hang visszahúzódó szerep és küzdelem a hangosfilm megmaradásáért
A talkie világa, majd a slágervilág
Szabadtéri filmek és szinpadiasság
A hang életformái három évtizeden át
Minden filmremekműnek hangoldala is van
A művészet és a technika kapcsolata
A hangvilág megismerése, a hangfajták rendszerezése29
A film hangoldalának hiányzik az irodalma
Hangkategóriák
A beszéd mint hangmimika
A mikrofonos nyelv nem azonos hatású az élő beszéddel
A mikrofon elleni hibák s a mikrofonfegyelem
Az arcmimika és a hangmimika összehasonlítása
Az indulat és a hang
Szópárbaj
A tömeghang
Állathangok
Az ének, énekes filmek
A zene mint hangkategória
A zene helytelen és helyes felhasználási módjai
A zene zörejessége
A tonalitás befolyása a kifejezésre
Belső felépítés zenével
Sok vagy kevés hangszín
A zenét nem a látvány szabja meg, hanem a film
A zörejek és fajtái
A zörej kifejezésbeli rugalmassága
A zörej atmoszféra-teremtő hatása
A zörej kiváló anyagszerűsége
A zörej térbeli jelentősége
Hamis utózengés a szabadtérben
A filmszínházak akusztikája, rossz utózengése
Neszek és atmoszférák
A zörejek tömeghangja
Zörejpárti és zenepárti rendezés
Az elektronikus hangok kategóriája
Elektronikus hangszerek
Az elektronikus hatások divatja
Musique concréte
Példák az elektronikus hangzásokra
A hatásos hangfajták kiválasztása71
Gyakori jelenség a hang zsúfolása a filmekben
Egyszerű, de a legjobban illő hatóelemek kiemelése
A színészeket alakító művészek
Beszédművészet és mikrofonhang
Technológiai előkészítő munkák
A film helyszíneinek kiválogatása és a sorrend megtervezése
A technikai forgatókönyv hibái
Szükséges-e a forgatókönyv a filmalkotáshoz?
A képplánok
A hangplánok látszólagos hiánya
Két szalagot kell megszerkeszteni a filmhez
A forgatókönyv elvetésének következménye
A hang figyelemkeltő erejét ki kell használni
A hangokkal is montázsok teremthetők
Példa a hangmontázsra
Hallószögek a forgatókönyvben
A hangplánok
A hang formanyelvi meghatározásai
A hang megalkotása külön szakági folyamat
A hangalkotás fizikai oldala. A hangfelvétel és a filmszínház technológiája104
A hangfolyam sok menetben készül, és rendkívül rugalmasan módosítható
Nagymértékű bontottság a hangban
A mikrofon törvényszerűségei elütnek a fül tulajdonságaitól
A hangfelvételek zörejelőnyössége
A hangkamera nem egy gép, mint a képkamera, hanem több tagú, de együttműködő berendezés
Vezérhangkészítés
Drámai és fizikai csend
A szabadtér hangi jellegzetességei a felvételtechnikában
Akusztikai burkolatok a szinkronizálóteremben
Térérzeti problémák
Az eredeti beszédfelvétel és a szinkronizált beszéd előnyei
Atmoszférahangok a szabadtérben
A beszédszinkornizálás technológiája
Utóhangosítás
A már felvett beszédszalag újraalkotása
A beszéd rögzítési technológiája
Mi a hangfelvételben a mechanizmus és mi benne a művészet?
Hangátírás magnóhangról fényhangra
Zenefelvételek és zeneműterem
Előhang és play back
Zengetési folyamatok
A zene részekre bontása és újraépítése
Tánczenei felvételek
Zörejszinkron
Zajbrigád
A zörejfajták keverése
Beszéd-, zene-, zörejszalagok keverése
Hangtrükkök
A filmszínház hangtechnikája
A hangalkotás esztétikai sajátossága155
Hangból hangzást kell teremteni, hangosított film helyett hangosfilmet
Két folyamat - egy cél érdekében
Az alkotó átitatottsága hanggal, hangban való gondolkozás
A hangfolyamat rendkívüli variálhatósága
A könnyű hangkamera előnye
A hangoperatőr alkot a kamerájával
A színészhangok kiválasztása és a hangoperatőr
A hang megnő az emberhez képest, jelentősebbé válik a filmen, mint az életben
Hangáttétel
A hangoperatőr működésével más értelmet is adhat az elhangzottaknak
A színházban nincs hangáttétel, a televízióban van, de kisebb, mint a filmen
A kép- és a hangoperatőr munkája munkája közvetítő művészet
Az alkotó művészek szereplését hangilag a hangoperatőr véglegesíti
A hang hatóterülete a nagy dimenziós mozitérben van
A keverés művészete
A hang lejátszása már mechanikus művelet
A hangoperatőr munkái: hangkiemelés, távolítás és közelítés, hallópontok létesítése, szenvedélyfokozás hanggal, térbeliség és időbeliség szabályozása, lassítás és gyorsítás, értelmezés
Ezek mind egyéni tevékenységek, személyek szerint különbözőek
A hangfolyam újraalkotása történik az idegen nyelvű filmek hazai átültetésével
A hanggal az eredeti film is megváltozhat
A szinkronizálás bizonyítja, hogy a film hangfolyama milyen érzékenyen befolyásolja a művet
Fonetikai, tartalmi és karakteri szinkrónia
Szinkronrendező, műfordító és hangoperatőr a szinkronizálásban
Szinkronszínészek
A képi és hangi folyamatok egyesítése191
A mai ember már könnyen áttekint a pillanatokat, inkább összhatásokat vár a művészektől
A film összetett művészet
A külön folyamatok külön működnek, de együtt hatnak
A kész film már felszabadul az eszközszerűségtől (csak vetítőgép kell hozzá)
Nem a felvételekkel fejeződik be a film, hanem akkor még az összeállítás művészi feladatai következnek
A vágó a film féltett kifejezési folyamataival tevékenykedik
Rövidít, told, cserél, ritmizál, izgalmat fokoz, montázst készít
A film összeállítója ábrázoló művész
A kép- és hangszalag relatív kapcsolódási lehetőségei: a hang a képen kívüli (nem látott térről szól) vagy ellenpontosan hat a képpel, vagy szembeállítva jellemez a képpel
Érdekes kísérlet lehet a vágószobában kielemezni, hogy egy adott filmben inkább a képi vagy a hangi folyamatok a hatásosak?
A filmhang kritikája206
Nagy hiány van a filmhang bírálatában
Nem jelennek meg hangkritikák
A kritika elősegíthetné az általános hangi kultúra fejlődését, a hang meghallását
A hangigényesség és a hangízlés fejlesztésének bírálati szempontjai
Már az alkalmi értékek (ötletek) is eredményesebbek, mint az esetlegességek
Igazi értékeket azonban a filmen az átitatottság, a hangban is gondolkozás ad
A mit és hogyan kérdések felvetése a hang bírálatában
A hanganyag sajátosságai, kiemelések, lélektani utalások, stílusegység (Nem esik-e szét képre és hangra a film?)
Szinkronhibák, térbeliség, időbeliség, hangi atmoszférák, ritmusok bírálati szempontjai
Gyakorlati példák a filmbírálatra (Élektra, Rettenetes Iván, Szerelmem, Hirosima, Szegénylegények)
A filmhang jövője226
A technikai fejlődés alkalmat ad a művészet fejlődésére, azonban viszont is érvényesül a kölcsönhatás
A filmfejlesztés technikai irányzata a minél nagyobb térnyerés, képben és hangban
A képfejlesztés irányzatai: szélesvásznas módszerek, körmozi, gömbmozi, polyinszcenálási kezdeményezések
A sztereokép még nem fejlődött ki
Viszont a hangban már elterjedésre alkalmas térhangeljárások működnek
A hangforrások lokalizálhatók, a hang vándorolhat a nézőtéren, sőt több hang több irányból szólhat egy időben
Gyakorlati megoldások a térhangeljárásban
A térhang hatása
Az ambiofónia előnyei
A hagntér leképezhető a vételben
A jövőben kifejlődhet a térfilm
Új film-formanyelv várható
Esztétikailag bármely filmeljárásban az a döntő, hogy külön kell alkotni kétféle folyamatot
A jövőben is a filmről fognak beszélni, nem képről, tehát nemcsak látvány lesz a film
Át kell állni alkotói vonalon az összművészeti szemléletre
El kell fogadni a hangfolyamot mint önálló művészeti ágat
Bármely új módszer következzék is, a hangfolyam abban szerepet fog játszani
A film hangjának rangra emelése minőségemelést jelent a filmre nézve
Szakirodalom245

Lohr Ferenc

Lohr Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Lohr Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem