Előszó
Részlet:
A környezet hatásának értékelése a személyiség kialakulásánál és a fiatalkorúak ellen folytatott büntetőeljárások során
I. A személyiség kialakulása, fejlődése
A társadalom fejlődése...
Tovább
Előszó
Részlet:
A környezet hatásának értékelése a személyiség kialakulásánál és a fiatalkorúak ellen folytatott büntetőeljárások során
I. A személyiség kialakulása, fejlődése
A társadalom fejlődése során filozófusok, jogászok, pedagógusok gyakran foglalkoztak azzal a kérdéssel, hogy a társadalomban élő egyedi ember, egyéni tulajdonságait, személyiségét mi határozza meg. Ennek megállapíthatósága érdekében vizsgálták az újszülött biológiai, pszichés adottságait, az egyed fejlődését, környezetét. A vizsgálatok eredményeként következtetéseket vontak le, elméleteket dolgoztak ki a személyiségről és ennek szellemében nevelték az új nemzedéket. Az elméletek kidolgozásának fő célja a kizsákmányoló osztálytársadalmak uralkodó osztályainak érdekeivel van kapcsolatban. A kizsákmányoló osztályoknak szükségük van a gazdasági és kulturális kiváltságukhoz való örökletes joguk „tudományos" igazolására. Be kellett bizonyítaniok, hogy az elnyomott osztályok testileg, szellemileg, erkölcsileg alacsonyabb rendűek, nem alkalmasak arra, hogy a gazdasági és kulturális élet aktív részesei legyenek. Tevékenységük, életvezetésük, személyiségük adott, változhatatlan és éppen ezért gyakran az uralkodó osztály akarata ellen cselekszenek, bűntettet követnek el. A kizsákmányoló társadalmi viszonyok (között több szélsőséges elmélet született. Néhány elméletet vizsgálva megállapítható, hogy egyes tudósok arra a megállapításra jutottak, hogy a testi és lelki alkotó elemiek adottak már a születés során. Az egyéniség már a születésnél meghatározást nyert és a későbbiek folyamán csak a meglevő adottságok növekednek, fejlődnek a lelki tulajdonságokkal együtt. Álláspontjuk szerint a lelki fejlődés csupán mennyiségi fejlődést jelent és minőségi fejlődés nem következik be az egyed életéiben.
E nézetet vallók az emberek, a gyermekek negatív, rossz tulajdonságainak okát is az öröklésben látják. A környezet helyes kialakítását, az ifjúság oktatását, nevelését, az életkori sajátságokat nem értékelik és osztályérdekeiknek megfelelően ezt nem is szorgalmazzák.
Vissza