1.064.029

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A festmény ideje

Time of painting - Az újraértelmezett hagyomány/Tradition Reinterpreted/Magyar Nemzeti Galéria 2007. március 16 - június 24./Kiállítási katalógus

Szerkesztő
Fordító
Fotózta
Budapest
Kiadó: Magyar Nemzeti Galéria
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím: A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar   Angol  
Méret: 28 cm x 23 cm
ISBN: 978-963-743-295-8
Megjegyzés: Kiállítási katalógus. Színes reprodukciókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az utóbbi 120 év „realista történései" és gyakran egymásba csúszó, mindig megújulni képes irányzatai - naturalizmus, Neue Sachlichkeit, mágikus realizmus, metafizikus realizmus, fotórealizmus,... Tovább

Előszó

Az utóbbi 120 év „realista történései" és gyakran egymásba csúszó, mindig megújulni képes irányzatai - naturalizmus, Neue Sachlichkeit, mágikus realizmus, metafizikus realizmus, fotórealizmus, hiperrealizmus, „milleneumi realizmus" stb. - ismeretében nem kell bizonyítani, hogy a festői realizmus' és a figurativitás ma is járható út. A valóság ábrázolásának igénye a festészetben sem köthető egyértelműen egyetlen korszakhoz vagy műfajhoz. Akkor sem, ha a festészet történetében elsőként Courbet Realista kiáltványa (1855) fogalmazta is meg pregnánsan ezt a stíluskategóriát, ami Manet tevékenységével nyert kontinuitást, és ha gyakran emlegetjük még ma is 19. századi jelenségként. A realizmus korszakokon átívelve töretlenül népszerű. Popularitása abban rejlik, hogy közérthető formában késztet a művészet mibenlétéről való gondolkodásra, kapcsolatot teremt a mindennapok esztétikája és a festészet (művészet) esztétikája között. A realizmusban semmi új nincs, létezik az ókor óta. Mégis, ha végignézünk csak az elmúlt évtizedek festészetén, számos, szinte egymással nem összevethető változatát ismerjük meg. Katalógusunkban olvasható tanulmányaikban Hornyik Sándor, Rieder Gábor, valamint „széljegyzeteiben" egy művész, Lajta Gábor, ezek fogalmi és történeti szálait bogozgatja. írásaik A festmény ideje kiállítás előtt, 2006 decemberében lezajlott konferenciára2 készültek. A legkülönösebb a realizmusokban az, hogy „triviális"3 formai rendszerük, könnyen értelmezhető megjelenésük mögött minden esetben van egy többletjelentés, ami vagy művészetté avatja, vagy éppen kivonja őket az „autonóm művészet" köréből (pl. reprezentációs, díszítő célok). A jelenlegi kiállításon a festői realizmusnak a személyes, szubjektív viszonyok által meghatározott tradíciófogalom a többletjelentése, aminek bemutatására meglepő módon nem a kortárs mű, hanem a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből mellé helyezett klasszikus alkotás hivatott. A párosítás iránya ugyanis fordított volt, a „minták" a már elkészült kortárs festményekhez rendelődtek hozzá. Ez azt jelenti, hogy a művészek régi, bevált stratégiát alkalmaznak a kortárs gyakorlatban, ami a művészek felvetése nyomán eltérő tartalmakat rejthet, jelen esetben a már túlhaladottnak hitt - sőt a konkrét alkotások szintjén ismeretlen - értékek újrafelfedezését jelenti. Ami azonban a művészek részéről állásfoglalásként értelmeződik, a néző, az értelmező, sőt a kurátor részéről is számos kérdésfeltevést indukál. Lehet-e a kortárs festészetet romantikus nosztalgiával vagy tudatos programmal a múlt felől megújítani, és újítás-e a hagyományos festészet alkotásait nemcsak forrásként, hanem követendő mintaként használni? Meg kell-e újítani a festészetet, vagy a festészet fogalma valóban változatlan? Az ilyen értelemben létrejött „kép" hozzáadhat-e valamit a kortárs képzőművészeti diskurzushoz, és kortárs műveket látunk-e végeredményként? Vissza

Tartalom

Bevezető
A realizmus ideje
Muladi Brigitta: 7
Tanulmányok
Látvány és reflexivitás
Naturalizmus és technorealizmus a kortárs magyar festészetben
Hornyik Sándor: 11
Millenniumi realizmus
A kortárs magyar realista festészet természetrajza
Rieder Gábor: 15
„Egy szép napon mi magunk is régiek leszünk"
Gondolatok a Sensaria csoport és a mű idejéről
Somhegyi Zoltán: 21
Széljegyzetek a figuratív realista festészet témájához
Lajta Gábor: 27
A festmény ideje
Kondor Attila: 31
English texts
Introduction: The Time ofRealism
Brigitta Muladi 33
Spectacle and Reflexivity
Naturalism and technorealism in contemporary Hungárián painting
Sándor Hornyik 35
Millennial Realism
Gábor Rieder 36
"One day we too shall be ancient"
Notes on the time of the work of art and the time of the Sensaria Group
Zoltán Somhegyi 37
Side Notes to Figurative Reálist Painting
Gábor Lajta 37
Time of Painting
Attila Kondor 38
Katalógus 39
Életrajzok (bibliográfiával) 190
A kiállított és a katalógusban szereplő művek jegyzéke 200
Művésznévmutató a katalógushoz és az életrajzokhoz (oldalszámokkal) 208
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A festmény ideje A festmény ideje A festmény ideje A festmény ideje

Szép állapotú példány.

Állapot:
3.940 Ft
1.970 ,-Ft 50
30 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A festmény ideje A festmény ideje A festmény ideje A festmény ideje

Szép állapotú példány.

Állapot:
3.940 Ft
2.750 ,-Ft 30
41 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A festmény ideje A festmény ideje

Szép állapotú példány.

Állapot:
3.940 ,-Ft
59 pont kapható
Kosárba