1.059.287

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A fényképezés technikája II.

A felvétel kidolgozása - Fényképezési kézikönyv kezdőknek és haladóknak

Szerző
Grafikus
Budapest
Kiadó: Hatschek és Farkas
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 511 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 17 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: 350 képpel (170 rajz, 180 fénykép) táblázatokkal és receptekkel illusztrálva. Antiqua Nyomdai és Irodalmi Rt. nyomása. Hetedik bővített és átdolgozott kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Aki felvételeit maga dolgozza ki, nem nélkülözheti a sötétkamrát. Sötétkamrának azonban megfelel bármilyen helyiség, ha az valamely módon tökéletesen besötétíthető. Ezt a besötétítést éjjel... Tovább

Előszó

Aki felvételeit maga dolgozza ki, nem nélkülözheti a sötétkamrát. Sötétkamrának azonban megfelel bármilyen helyiség, ha az valamely módon tökéletesen besötétíthető. Ezt a besötétítést éjjel könnyűszerrel végrehajthatjuk megfelelő függöny, ablaktábla vagy redőny segítségével, különösen akkor, ha az ablak alatt nincs utcai világítás és a szomszéd szobából sem szűrődik be fény.
Nappali használatra azonban csak igen gondos munkával kaphatjuk meg a szükséges vaksötétséget: az ablakot fénymentesítő fekete papírossal kell bevonni, esetleg sűrű szövésű posztóval, nemezzel vagy bársonnyal. Az ajtókeretet a fénymentesítésre nemezszalaggal kell körülragasztani, kulcslyukat, hasadékot betömni vagy leragasztani. A mai mozgásérzékenységű lemezek és filmek miatt a sötétségnek olyan teljesnek kell lennie, hogy az ajtó, ablak becsukása, a lámpa eloltása után azt se vehessük észre, hogy melyik irányban van az ajtó és az ablak. Vissza

Tartalom

A felvétel előhívása. Erősítés és egyengítés. Másolás műfénypapírra. Diapozitív készítése
A felvétel kidolgozása7
A sötétkamra és a sötétkamralámpa7
Az előhívás és a rögzítés menete11
Az előhívók15
Tálhívás és tankhívás17
Előhívó patronok és töményoldatok21
Az előhívás és rögzítés módja22
Lemezek kidolgozása tálban22
Csomagfilmek és síkfilmek kidolgozása26
Tekercsfilmek kidolgozása tálban27
Lemezek, síkfilmek és csomagfilmek kidolgozása hívóedényben32
Tekercsfilmek kidolgozása hívóedényben34
Correx-hívóedény34
Optiplex (perplex)-hívóedény38
Napfénytank40
Néhány fontos szempont49
Kisfilmes felvételek előhívása49
A negatívkép és a pozitívkép50
A negatívok retusálása és eltartása55
A pozitív eljárás58
Közvetlen másolatok készítése59
Másolás műfénypapírosra59
A diapozitív64
A diapozitív készítése78
A diapozitív másolása és kidolgozása78
A vetítő diapozitív szerelése79
A nagyítás készítése
A nagyítás készítése83
A nagyítógép86
A szórtfényű nagyító90
Az irányított fényű kondenzátoros nagyító92
A nagyító lámpaháza és fényforrása97
A lámpa fényének növelése98
A negatívtartó és a nagyítóobjektív103
A nagyítótoldalék105
A nagyítás lineáris mértéke107
Rögzített beállítású ú. n. fixfókuszú nagyítók113
Nagyítókeretek115
Berendezkedés nagyításra116
A nagyítás munkája119
A negatív előkészítése119
A képnagyság és az élesség beállítása121
A kép kivágása és megkomponálása125
Brómezüstpapíros és gázfénypapíros146
A takarás technikája és művészete149
Összefutó vonalak párhuzamosítása182
Erősítés, gyengítés202
Másolatok és nagyítások retusálása204
A tükörfényesítés módja204
A képek felragasztása206
Különleges másolási és nagyítási eljárások
Különleges másolási és nagyítási eljárások219
A Person-eljárás219
High-Key képek nagyítása227
Dombormű-hatású fényképek, körvonalak hangsúlyozása229
Fekete-fehér nagyítás színás felvételről231
Különösen nagyméretű nagyítások készítése235
A képfelület egyes részeinek kiemelése242
A fénnyel másolás egyszerű módjai244
Iratok, levelek, rajzok, nyomtatott szövegek fénymásolása, fényképezőgép nélkül244
A papírosnak csak egyik oldalára írt vagy nyomtatott szövegek és rajzok fénymásolása247
Iratok és rajzok másolása reflexmásolás útján249
A foto-grafika252
Tusrajzok fénykép után252
Receptkönyv
A fényképező munka vegyszerei és oldatai257
A vegyszerek készítése261
Az oldatok készítése264
Az előhívók összetétele268
Az előhívók általános tulajdonságai270
Előhívók negatívok hívására275
Metol hívó275
Dr. Andresen metolhívója tálhívásra277
Metol hívó két oldalban. Általános használatra és kiegyenlítő hívónak277
Metol hívó lágy tónusfokozatú negatívok hívására279
Metol hívó tónusos reprodukciók és diapozitívek hívására281
Hydrochinon előhívó erőteljes fedettségű és kontrasztos negatív elérésére282
Hydrochinon előhívó erőteljes tónusfokozatú negatívok elérésére281
Metol-híydrochinon hívó tálhívásra és tankhívásra283
Metol-hydrochinon hívó tónusos reprodukciók hívására284
Metol-hydrochinon hívó fototechn ikai munkára285
Metol-hydrochinon hívó nagy ellentétekre285
Egyperces metol-hydrochinon hívó gyors munkára286
Metol-hydrochinon hívó pán-anyagok előhívására288
Az amidol hívó289
Amidol előhívó tálhívásra290
Glycin hívó tálhívásra és tankhívásra291
Brenzkatechin hívó normális hívásra és kiegyenlítő hívásra292
Brenzkatechin lassúhívó293
Brenzkatechin rapidhívó294
Brenzkatechin kiegyenlítő hívó294
Pyrogallol hívó295
Paramidophenol előhívó297
Maximális hívóenergiájú előhívók300
Maximális erejű metol-hydrochinon előhívó túlröviden exponált felvételek hívására302
Maximális erejű és fedőképességű brenzkatechin hívó röviden exponált felvételekre302
Maximális hívóerejű metol-pyro hívó röviden exponált felvételekre303
Előhívók hidegben vagy melegben való hívásra304
Metol hívó hidegben való munkára304
Trópusi metol hívó305
Amidol hívó magasabb hőmérsékletre305
Edzőhatású rapid brenzkatechin hívó melegben való hívásra306
Metol-hydrochinon hívó hidegben való hívásra307
Paramidophenol előhívó magasabb hőmérsékletre308
Metol-adurol előhívó hidegben vagy melegben való hívásra308
Szemcsefinomító előhívók309
Metol-hydrochinon szemcsefinomító hívó boraxszal320
Szemcsefinomító metol hívó321
Szemcsefinomító metol hívó változtatható szemcsefinomsággal322
Szemcsefinomító metal-glycin hívó323
Szemcsefinomító paraphenylendiamin hívó metollal és hydrochinonnal324
Orthopőhenylendiamin szemcsefinomító előhívó325
Paraphenylendiamin-glycin szemcsefinomító hívó326
Paraphenylendiamin-glycin szemcsefinomító hívó mésztelenítéssel327
Orthophenylendiamin-metal szemcsefinomító előhívó328
Szemcsefinomítás utólag329
Másolt vagy nagyított másodnegatív fordító eljárással330
Nagyon túlexponált lemezek és filmek hívása333
Negatív keménnyé válásának megakadályozása tálhívás közben334
Megszakítófürdő előhívás után336
Rögzítő fürdők337
Közömbös rögzítőfürdő338
Savanyú rögzítőfürdő338
Edző hatású savanyú rögzítőfürdő339
Edző savanyú rögzítőfürdő (Kodak)340
Fürdő gyorsrögzítéshez341
Rögzítőfürdők alapoldatokból341
A mosóvíz fixírpróbája343
A rögzítőfürdő kihasználtságának ellenőrzése345
A zselatinréteg edzése347
Edzett réteg visszalágyítása347
Negatívok gyorsszárítása348
Negatívok erősítése és gyengítése349
Erősítés higanykloriddal350
Higanyjodid-erősítő350
Krómerősítő351
Erősítés kettős halványítással a finom árnyékrészek változatlanul hagyásával352
Nagyon átlátszó, de nem üveges negatív erősítése353
Erősítés ólomnitráttal nagy kontrasztok elérésére355
Erősítés uránnitráttal355
Erősítés káliumbikromáttal356
A Farmer-féle vérlúgsós gyengítés357
Túlfedett fények gyengítése ammónium perszulfáttal358
Arányosan ható káliumpermanganát gyengítő359
Túlfedett fények gyengítése halványítással és újrahívással359
Kemény negatív gyengítése360
Túlfedett fények gyengítése361
Kemény negatív gyengítése utólagos szemcse-finomítással362
A színárnyalati skála átalakítása363
A negatív egyes részeinek gyengítése365
A negatív egyes helyeinek lefedése367
Negatívhibák eltüntetése368
Régi negatív előkészítése másolásra vagy nagyításra368
Fátyolosodások, színeződések eltüntetése370
A mészfátyol eltávolítása370
Szürke levegőfátyol eltávolítása371
Sárga fátyol eltávolítása371
A dichroitikus fátyol eltüntetése372
Előhívók papírosok hívására373
Metol-hydrochinon előhívó373
Módosítható metol-hydrochinon hívó papírosképek és diapozitívek hívására374
A Kodak metol-hydrochinon hívója376
Az amidol előhívó377
Kiegyenlítő hatású glycin-hydrochinon papírhívó379
Metol-hydrochinon-glycin előhívó meleg képtónusok elérésére380
Brenzkatechin papírhívó melegbarna tónusok elérésére381
Glycin-hyrochinon papírhívó barnás tónusok elérésére382
Hydrochinon papírhívó barnás tónusok elérésére383
Metol papírhívó kemény negatívokhoz383
Klórezüstpapírok, klórbrómezüstpapírok és diapozitívek barna színűre hívása384
Papírhívók különleges célokra387
Amidol hívó magasabb hőmérsékletre387
Alacsony hőmérsékleten is jól dolgozó papírhívó388
Előhívó gyors munkára (Egyperces hívó)389
Gieslingen-féle kettős papírhívás kemény negatívok nagyítására390
Kiegyenlítő előfürdő túlkemény negatív nagyításához391
Erőteljes képek nagyon bágyadt negatívról392
A hívóhatás részleges fokozása papírhívás közben393
Sárga hívófoltok eltávolítása műfénypapírosról395
Levegőfátyol elkerülése papírosok hívása közben396
Műfénypapírok gyengítése és erősítése396
Műfénypapírok gyengítése vérlúgsóval396
Műfénypapíros gyengítése rézszulfáttal397
Műfénypapíros erősítése398
Papírosképek erősítése krómsavval400
Papírosképek színezése401
Színezés szépiára401
Színezés szépiára, ibolyaszínűre és vörösre402
Vörösre színezés rézzel404
Szépiaszínezés káliumbikromáttal404
Szépiára színezett képek visszafeketítése405
Különböző színárnyalatok kénszínezéssel406
Szépiaszínezés rögzítő-timsós eljárással408
Részleges szépia színezés410
Színezés kékre és vörösre aranyozással412
Színezés vörösre412
Színezés kékre413
Klórezüst és klórbrómezüst papírosok színezése szürkéskékre aranyozással413
Zöldes vagy piszkosfekete tónusú brómezüstképek szépítése aranyozással414
A diapozitív tökéletesítése tónuskülönítéssel415
Élénk színű diapozitívek készítése417
A carbo-pigment eljárás421
Papírosképek kidolgozásának munkarendje427
Öblítés hívó és rögzítő között428
A papírrögzítő kihasználhatósága428
Szódafürdő a rögzítő és mosóvíz között429
A papírosképek szárítása430
A papírosképek rétegének cserzése430
Fényerősítő folyadék431
Hiba-mutató
A tökéletes fénykép435
Negatívhibák A negatívkép hiányzik437
A negatív üres, üvegszerű437
A negatív egy része üres, üvegszerű438
A negatív teljesen fekete440
A negatívfelület egy része fekete442
Negatívhibák: Feketedések, pettyek, foltok443
Fekete beszűrődések a negatív szélein, sarkain443
Fekete foltok a filmablakon keresztül445
Köralakú sötét folt a negatív közepén446
Köralakú vagy parabolikus sötét foltok a negatívon447
Négyzetes alakú világos foltok a negatívon447
Szabálytalan alakú foltok a negatívon448
Szabálytalan alakú sötét foltok a negatívon448
Párhuzamos sávszerű foltok a negatívon448
A negatívkép párhuzamos sötétebb és világosabb csíkokból áll449
A negatívkép felső részén túlexponált sötét csík449
Halvány foltok a negatívon450
Rozsdafoltok a filmnegatívon450
Köralakú sötét kis foltok a negatívon452
Üvegesen átlátszó kis pettyek a negatívon451
Köralakú sötét kis foltok a negatívon452
Világos, átlátszó, tűszerű pontok a negatívon452
A negatív felületét finom piszokréteg borítja453
Párhuzamos karcolások, ú. n. telegráfdrótok a filmnegatívon454
Sérülések a negatív emulzió rétegén455
Ujjlenyomatok455
Széleken rongyolódott film456
A negatív szélein fodrozódott az emulzió456
Emulzió leolvadása456
Üvegoldalon nézve tejes foltok a negatívon456
Perplex tankban hívott filmeken keskeny fixálatlan szegély457
Correx tankban kidolgozott filmek szélein fixálatlan pettyek457
Correx tankban hívott filmek szélén fekete pettyek és besugárzások457
Az egész negatívfelület szürkén fátyolos458
Ezüstszürke mészfátyol458
Az egész negatív vöröses vagy zöldes színeződésű459
Színeket játszó, ú. n. dichrolitikus fátyol459
Szürke szegélyfátyol a negatívon459
Sárga fátyol a negatívon460
Színes fátyol változó színben460
Barnásvörös fátyol460
Kékes fátyol a negatívon460
Márványozódás a negatív felületén461
Negatívhibák: Fedettségi hibák461
A negatív hibátlan, de a negatívkép bágyadt, átlátszó461
A negatívkép fény-árnyék ellentétei túl nagyok462
A negatívkép túlfedett, átlátszatlan465
Pozitívra fordult negatív466
Negatívhibák: Erősítés és gyengítés után467
Gyengítés vagy erősítés után pettyek és foltok467
Erősítő újrahívás után márványozás467
Negatívhibák: Később jelentkező hibák467
Később jelentkező hiba: penészgomba az emulzióban467
Később jelentkező hiba: fehéres foltok az emulzióban467
Negatívhibák: letlenségi hibák468
Az egész negatívkép életlen468
Az egész negatívkép elrezdülésesen életlen469
Messzetávlatú tájképek életlensége469
A negatívkép részlegesen életlen470
A negatívkép vonalai meg vannak kettőzve472
Negatívhibák: A képbeállítás hibái473
Egy negatívon két negatív kép473
Részleges kettős felvétel473
A negatívkép nem teljesen azonos a beállított képpel473
A negatívkép ferde475
Negatívhibák: Perspektívahibák476
Lefelé összefutó vonalak476
Felfelé összefutó vonalak476
Túlnagy kéz-láb, széles áll vagy orr személyfelvételen476
A közeli tárgyak túl nagyok, a távolabbiak rohamosan elkicsinyednek476
Negatívhibák: Szűrési hibák477
Az égbolt túl világos477
Túl világosan visszaadott kék szem477
A képen a kék színek túl világosak, a sárgák túl sötétek477
Az ég kékje túl sötét, néha fekete477
Kék színek túl sötétek, sárgák túl világosak478
Napsütötte hó részletrajz nélkül478
Arcképfelvételen vértelen ajkak478
Arcképfelvételen az arcpírnak megfelelő tónusok hiányoznak478
Negatívhibák: Fényudvar479
A kép fényei körül világos fényudvar479
Másolási hibák: Napfény és műfénymásolás hibái479
A másolat életlen479
A másolat foltszerű életlenséget mutat479
A napfénymásolat kettős kontúrokkal életlen480
Napfénykópián bronzfoltok480
Napfénymásolat megsárgul, megfoltosodik480
A napfénymásolat hosszabb idő multán kifakul480
Műfénypapír sarkain, szélein feketedés480
Műfénypapíron fekete vonások, sávok481
Műfénypapíron fekete pontok481
Műfénypapíron fekete vonalak481
Műfénypapíron finom fehér vonalak481
Műfénypapíron világos foltok, pettyek481
Műfénypapíron sötétebb foltok, pettyek481
Műfénypapíros elszürkül482
Műfénypapíron zöldes tónusú kép482
Műfénypapíroson sárgulás 482
Műfénypapír hívásakor a hívó nem működik483
Műfénypapíroson márványos szegélyfoltok483
A műfénymásolat vagy nagyítás túl sötét483
A műfénymásolat vagy nagyítás túl világos483
A műfénypapírképen az ellentétek hiányoznak483
A műfénypapírképen az ellentétek nagyok484
Márványos foltok, színezés vagy újrahívás után484
Műfénypapírképen évek után jelentkező sárgulás vagy halványulás484
Nagyítási hibák
A nagyítás életlenségi hibái484
A nagyított kép sarkain fényszegénység mutatkozik485
A nagyított kép a valóság tükörképét mutatja486
Világos foltok a képmező közepén487
Parabolikus foltok a képen487
Köralakú foltok, pettyek a nagyításon487
A tükörfényezés hibái487

Hevesy Iván

Hevesy Iván műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hevesy Iván könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A fényképezés technikája II. A fényképezés technikája II. A fényképezés technikája II. A fényképezés technikája II. A fényképezés technikája II. A fényképezés technikája II. A fényképezés technikája II.

A gerinc vászonnal pótolt, belülről megerősített példány. A borító és a lapélek enyhén foltosak, a címlapon tulajdonosi bejegyzés és szárazpecsét található.

Állapot:
4.980 ,-Ft
40 pont kapható
Kosárba