Előszó | 3 |
A fényről - Írta: Gróh Gyuláné Dr. Molnár Margit, kutató vegyészmérnök | |
A fény természete | 11 |
A fény természete | 11 |
A fényforrások | 18 |
A fénytechnikai egységek | 26 |
A fényképezés eszközei - Írta: Barabás János, tervező főmérnök | |
Geometriai optika és képalkotás | 29 |
A geometriai optika feltevései | 29 |
A fénysugarak útja különböző közegekben | 29 |
A lencsék és tükrök mint képalkotó eszközök | 34 |
Összetett lencsék és tükrök | 41 |
Rekeszek, pupillák és a viszonylagos nyílás | 45 |
A mélységélesség | 50 |
A felvevőlencsék képalkotási hibái | 53 |
A nyíláshibák | 53 |
Az asztigmatizmus és a képmezőhajlások | 55 |
A kóma | 58 |
A torzítás | 59 |
Az optikai üveg és a felvevőlencsék színhibái | 60 |
A felvevőlencsék | 64 |
A felvevőlencsék alkalmazásai területük szerinti csoportosítása | 64 |
A felvevőlencsék különböző formái és optikai teljesítményük | 65 |
Asztigmátok | 65 |
Anasztigmátok | 67 |
Kettős asztigmátok | 68 |
Háromtagú felvevőlencsék | 70 |
Nagy fényerejű lencsék | 71 |
Nagy látószögű felvevőlencsék | 74 |
A távlencsék (teleobjektívok) | 76 |
A folyamatosan változtatható gyújtótávolságú felvevőlencsék | 77 |
Az ismertebb felvevőlencse-típusok felépítését mutató keresztmetszetek | 79 |
A felvevőlencsék ellenőrzése | 82 |
A gyújtótávolságmérés | 85 |
A viszonylagos nyílás mérése | 87 |
A felvevőlencsék teljesítményének vizsgálata | 88 |
A különböző objektívok távlati hatása és a térhatású képek | 92 |
A fényképezőgépek | 99 |
Rövid történelmi áttekintés a fényképezőgépekről | 99 |
A tekercsfilmes fényképezőgépek | 101 |
Kisfilmes fényképezőgépek | 105 |
Technikai felvételekre szolgáló gépek | 112 |
A fényképezőgépek szerkezeti részei | 115 |
Általános megjegyzések a fényképezőgépzárakról | 115 |
Központi zárak | 115 |
Redőnyzárak | 118 |
A képkeresők | 120 |
Képélességállítók | 123 |
Távolságmérők és az ezekkel kapcsolatos képélességbeállítók | 127 |
A fényellenző | 131 |
Nagyító- és vetítőgépek | 133 |
A nagyítás | 133 |
A megvilágítás | 135 |
A nagyító- és vetítőgépek felépítése | 137 |
A fényérzékeny réteg elmélete - Írta: Szimán Oszkár, kutató vegyészmérnök | |
A rejtett kép | 141 |
Bevezetés | 141 |
A fotográfia alapelve | 141 |
Ezüstbromid kristályokból álló fényérzékeny diszperzió | 143 |
A látens kép mibenléte | 144 |
Fény és anyag kölcsönhatásánál érvényes alaptörvények | 145 |
A Gurney-Mott-elmélet | 146 |
Felületi és mély kép | 151 |
Mitchell elmélete | 154 |
Fotográfiai effektusok | 156 |
Eltérés a viszonossági törvénytől | 156 |
A Herschel-effektus | 161 |
A Debot-effektus (1899) | 162 |
A Clayden- és a Villard-effektus | 162 |
Az Albert-effektus | 163 |
A Kron-effektus (1914) | 164 |
A Sabattier-effektus (1850) | 164 |
Szenzitometria | 165 |
A fotográfiai feketedés fogalma és mérése | 165 |
Megvilágítási görbe | 167 |
A gammaérték | 171 |
A szolarizáció | 173 |
A fotografikus érzékenységi rendszerek | 174 |
A Hurter- és Driffield-rendszer | 174 |
A Scheiner-féle szenzitometriai rendszer | 176 |
Egyéb szenzitometriai rendszerek | 177 |
A fotometriai vagy szenzitometriai ék | 178 |
Az Eder-Hecht-féle szenzitometriai rendszer | 180 |
A DIN szenzitometriai rendszer | 181 |
Az ASA szenzitometriai rendszere | 186 |
A Neo-DIN-rendszer | 188 |
Fotoanyagok színérzékenységének mérése | 189 |
Szemcsézet és feloldóképesség | 192 |
Szemcsézettség és szemcsézet | 192 |
Feloldóképesség | 198 |
Fényudvar | 204 |
Az Eberhard-, Kosztyinszkij- és Ross-effektus | 206 |
Fényérzékeny anyagok gyártása - Írta: Dr. Keipert Miklós, Zentel Róbert | |
A gyártás anyagai | 209 |
Hordozó anyagok | 210 |
Az emulziókészítésnél használt anyagok | 219 |
Fotoemulziók | 236 |
Különböző emulziótípusok | 238 |
Az emulziókészítés technológiája | 246 |
Emulziók öntése | 249 |
A fényképezés gyakorlata - Írta: Dr. Gróth Gyula, kutató vegyészmérnök | |
Bevezetés | 255 |
A gép megválasztása | 257 |
A megvilágítás | 259 |
A fényképezés fényforrásai | 260 |
Elektrotechnikai alapfogalmak | 261 |
Fényképezés izzólámpák fényénél | 264 |
A lámpák helyzetének szerepe | 265 |
Ívfény, magnézium, Vacublitz és flash | 270 |
Az expozíció | 277 |
Az expozíció megállapítása | 278 |
A luxmérő műszerek szerkezete | 280 |
A kép élessége | 285 |
A negatívanyag megválasztása | 289 |
A negatívanyag színérzékenysége | 291 |
A felvételkészítés segédeszközei | 294 |
Színszűrők | 294 |
Fényellenzők | 298 |
Állvány, kioldózsinór | 299 |
Előtétlencsék, közgyűrűk, kihuzatok | 300 |
Gyors felvételkészség | 302 |
Az objektivitás jelentősége | 303 |
A felvételkészítés | 307 |
A képszerkesztés alapelemei | 307 |
Egyszerű megörökítés, emlékképek | 309 |
Emberábrázolás, arcképfelvételek | 310 |
Gyors mozgás fényképezése | 311 |
Tájképfelvétel | 314 |
Kis dolgok nagyban | 316 |
Reprodukálás | 317 |
A sötétkamra | 319 |
A sötétkamra és berendezése | 319 |
A sötétkamra világítása | 321 |
A sötétkamra-lámpa ellenőrzése | 324 |
A sötétkamra-munkálatok | 325 |
Negatívelőhívás | 325 |
A negatívok rögzítése | 326 |
A negatívok szárítása | 326 |
Másolás, papírképek előhívása | 327 |
Nagyítás | 328 |
Papírképek mosása, szárítása | 330 |
Az előhívás elmélete | 332 |
A kidolgozás | 346 |
A kidolgozás folyamatainak ismertetése | 346 |
A jó negatív | 346 |
Az előhívás befolyása a negatív kialakítására | 348 |
Az előhívó-oldat alkatrészeinek szerepe | 351 |
Fixálás és mosás | 354 |
Oldatok készítése | 358 |
A negatív kidolgozása | 360 |
Normál előhívók | 361 |
Kiegyenlítő előhívók | 364 |
Finomszemcsés előhívók | 367 |
Fizikai előhívás | 372 |
Gyors előhívók | 373 |
Fordítós előhívás | 375 |
Megszakítás, rögzítés | 379 |
Gyengítés, erősítés | 381 |
Pozitív képek előkészítése | 386 |
Papírelőhívók | 386 |
Különleges papírelőhívók | 390 |
Előhívott képek színezése | 391 |
A nagyítás egyes műfogásai | 393 |
Diapozitívok készítése | 396 |
Retus, pontozás | 396 |
Fényképezéshez használt vegyszerek | 398 |
Színes fényképezés - Írta: Berty Imre, kutató vegyészmérnök | |
Színelmélet | 409 |
A színes látás | 409 |
A színkeverés törvényei | 410 |
Színes fények előállítása, színszűrők | 415 |
Elvek és gyakorlati megoldások | 419 |
Additív eljárások | 419 |
Szubsztraktív eljárások | 425 |
A kémiai színezés | 427 |
Színezés bázikus színezékkel | 428 |
Színezékek kihalványodása fény hatására | 428 |
Zselatin (vagy más kolloidok) cserzésén alapuló eljárások | 428 |
Színes előhíváson alapuló megoldások | 430 |
Színroncsoló eljárások | 437 |
Diazotípiai rétegek | 437 |
A színes felvétel készítése | 439 |
Színes fényérzékeny anyagok | 439 |
A fényképezőgép | 440 |
Fényforrások és színszűrők | 441 |
Expozíció és megvilágítás | 444 |
A fordítós és negatív-pozitív színes anyagok összehasonlítása | 447 |
Gyakorlati tanácsok a színes felvétel elkészítéséhez | 449 |
A színes felvételi anyagok kidolgozása | 452 |
A színes fordítós filmek kidolgozása | 453 |
Agfacolor fordítós film hívása | 455 |
Anscocolor fordítós film kidolgozása | 457 |
Ektachrom fordítós film hívása | 458 |
A színes fordítós kép módosítása az előhívás folyamán és utólagos kezeléssel | 460 |
Agfacolor negatív kidolgozása | 463 |
Kidolgozás házilag összeállítható fürdőkkel | 463 |
Gevacolor negatív kidolgozása | 464 |
Színes másolatok | 466 |
Szűrőzés | 467 |
Színes pozitívanyagok kidolgozása | 475 |
Agfacolor pozitív film előhívása | 475 |
Gevacolor-pozitív film előhívása | 477 |
Agfacolor-papír kidolgozása | 477 |
Gevacolor-papír kidolgozása | 481 |
Tudnivalók a színes munkával kapcsolatban | 483 |
Színes filmek szokásostól eltérő kidolgozása és alkalmazása | 485 |
A színes fotóanyagok tulajdonságai | 488 |
Színdenzitás | 488 |
A fátyol | 489 |
Gradáció | 491 |
Érzékenység | 497 |
Színképi érzékenységeloszlás | 498 |
A színes film alapszíneinek abszorpciós tulajdonságai | 499 |
Feloldóképesség | 501 |
Színes filmek rétegvastagsága | 501 |
Színes filmek felismerése | 502 |
A színvisszaadás hibái. Korrekciós eljárások | 503 |
A színvisszaadás megítélése | 512 |
Irodalom | 519 |
Műmellékleten levő ábrák jegyzéke | 521 |
Tárgymutató | 522 |