Fülszöveg
A Fény Városa az új Csodák Könyve?
A Marco Polo előtt Kínában járt utazó szenzációs naplója
A 49 éves itáliai zsidó kereskedő, Jacob 1270. április 16-án indult el árukkal megrakodott hajóin, hogy felfedezze Kína mesés kincseit és természetesen azért, hogy kereskedjen velük. 1273. május 5-én érkezett vissza Anconába.
Útjáról feljegyzéseket készített. Naplójában olasz, latin és héber nyelven számolt be finom részletességgel a kor jól szervezett kereskedelmi hálózatáról, a bizományosi-ügynöki kapcsolatokról, a raktárházak szerepéről, az adás-vétel fogásairól.
A kézirat nagyobbik része Kína talán leghatalmasabb városa, Zaitun, A Fény Városa mindennapi életét mutatja be lenyűgöző elmélyültséggel és kifejező erővel. Az élet nagyobb és apróbb kérdései: születés és halál, házasság és gyermeknevelés, étkezés és szórakozás, öltözködés és gyógyítás, szerelem és szeretkezés szokásai tárulnak a szemünk elé. Jacob kivívott tekintélyével idegenként is bekerült a várost vezető elit társasági...
Tovább
Fülszöveg
A Fény Városa az új Csodák Könyve?
A Marco Polo előtt Kínában járt utazó szenzációs naplója
A 49 éves itáliai zsidó kereskedő, Jacob 1270. április 16-án indult el árukkal megrakodott hajóin, hogy felfedezze Kína mesés kincseit és természetesen azért, hogy kereskedjen velük. 1273. május 5-én érkezett vissza Anconába.
Útjáról feljegyzéseket készített. Naplójában olasz, latin és héber nyelven számolt be finom részletességgel a kor jól szervezett kereskedelmi hálózatáról, a bizományosi-ügynöki kapcsolatokról, a raktárházak szerepéről, az adás-vétel fogásairól.
A kézirat nagyobbik része Kína talán leghatalmasabb városa, Zaitun, A Fény Városa mindennapi életét mutatja be lenyűgöző elmélyültséggel és kifejező erővel. Az élet nagyobb és apróbb kérdései: születés és halál, házasság és gyermeknevelés, étkezés és szórakozás, öltözködés és gyógyítás, szerelem és szeretkezés szokásai tárulnak a szemünk elé. Jacob kivívott tekintélyével idegenként is bekerült a várost vezető elit társasági köreibe, így első kézből számolhatott be arról, hogy a hatalom és kormányzás, a tatár háborús fenyegetettség, a szegénység és gazdagság kérdései hogyan osztották meg a város vezetését és a közvéleményt.
Jacobot műveltsége és mély hitbéli meggyőződése állandó vitára és érvei ütköztetésére sarkallta a helybéli politika és kulturális élet szereplőivel, így naplója nem csupán a korabeli útleírás, hanem a hitvitázó írások képviselője is.
Jacob D'Ancona feljegyzéseit David Selbourne angol tudós tette közzé.
A szenzációs lelet azonnal a figyelem középpontjába került, hiszen Jacob úti beszámolója korban megelőzi Marco Polo útinaplóját, "A Csodák Könyvé"-t. És azért is, mert Jacob munkája leírásaiban kifinomultabb, s ráadásul feltárja a selyemkészítés, a könyvnyomtatás rejtelmeit, a teakészítés titkolt részleteit, amelyekről Marco Polo nem írt, azzal érvelve, hogy azok "államtitkok".
Selbourne páratlan felfedezése óriási vitát is kavart, amely napról napra csak dagad, és legalább annyian megkérdőjelezik a kézirat hitelességét, mint annak idején Marco Poloét. Angliától Olaszországon át Kínáig újabb és újabb kiadások jelzik, hogy tudósok és kíváncsi olvasók veszik egyaránt kézbe Jacob naplóját megtudni, hogy írása a korai útleírások legjobbika vagy pedig szenzációs hamisítvány.
Bármelyik is, A Fény Városa Szaffkó Péter avatott magyar fordításában az utóbbi évek legnagyobb könyvélménye lehet.
Vissza