1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A fenséges és a rejtőzködő jelenlét

Louis Marin reprezentációelmélete

Szerző
Szerkesztő
Róla szól
Budapest
Kiadó: L'Harmattan Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 126 oldal
Sorozatcím: Láthatatlan Múzeum
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-236-042-3
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér reprodukcióval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Louis Marin (1931-1992) művészettörténész, szemiológus, esztéta, a párizsi EHESS oktatója volt. Főbb kutatási területei: a reprezentáció kérdésköre, kép és írás egymásra vonatkozása, a klasszikus festészet elmélete. Általunk elemzett két művében a szerző Poussin és Champaigne képeit együtt "olvassa" Montaigne és Pascal, Corneille és Racine szövegeivel. A XVII. század a modern francia esztétika "forrásvidéke": a művészetkritika, a festményekről való beszéd kezdete. A reprezentáció klasszikus elméletének kidolgozását végigkíséri a reprezentáció kritikája. Az ábrázolás kérdései a megjelenő rejtélyéhez vezetnek.

Tartalom

Elöljáróban: A reprezentáció egy elmélete Louis Marin műveiben 9
Az üres sír 9
Feltámadás képek 10
Sír-képek és kép-sírok 11
Egy szöveg-sír 12
Befejezetlen portrék 13
Kereszteződések 15
Beszélgetések 15
A festészeti fenséges 17
„Fiat lux" 17
Lumen opacatum 18
A reprezentáción túl 18
A hiányzó gyász-tárgy 19
Első rész: Nicolas Poussin és a festészeti fenséges 21
I. Nicolas Poussin és Philippe de Champaigne: Egy lehetséges barátság? 21
Mert hiszen magamat festem 22
Portré-variációk 25
Poussin és Montaigne 27
A hiányzó „eredeti" modell 29
II. A fenséges Poussin 30
A fenséges alakzatai: egy (megvalósulatlan) terv 31
Képek olvasása 33
III. Poussin képeinek olvasása 34
A Mannaeső 34
A néző helye 36
A kép kerete 37
Képek szcenográfiája 38
Táj kígyómarta emberrel 39
Táj Pyramusszal és Thisbével 44
IV. A festészeti fenséges 51
Viharábrázolások 51
Nyugodt idő - Vihar 53
A „köztes" hely 54
V. Újabb átváltozások 55
Narcissus tükre 55
A tekintet végpontján 58
VI. Kép-sírok 58
Et in Arcadia ego 58
A Medúza tekintete 61
Változatok az önarcképre 63
Poussin rejtélye 65
Második rész: Philippe de Champaigne és a rejtőzködő jelenlét 67
I. Philippe de Champaigne és a Port-Royal 67
Vallomások a megtérésről 68
Champaigne és Pascal 70
Poussin evangélistái 71
II. Tájképek 72
A sivatag képei 74
A Négy évszak 75
A fenséges és a szép 76
Exegetikus tájképek 78
Az árnyékokról 81
Látni a hangot 83
II. A portréfestő 84
A Port-Royal portréelmélete 85
Az önismeret kérdése 87
Egy láthatatlan képmás (lenyomat) 88
A Port-Royal arcképtára 89
Angélique apátnő portréja 89
A Port-Royal megalapítása 92
Egy halál krónikája 94
A lelki vezető: Saint-Cyran portréja 96
Búcsúszertartás 98
Ex-voto 1662-ből 99
IV. Az igaz képmás keresése 102
Krisztus portrék 102
Champaigne Veronika kendője 103
Szöveg-vízió 105
V. Egy (eltűnt) test keresése 107
A szenvedő Krisztus teste 107
Jézus Krisztus halálának misztériuma 110
Jézus Krisztus sírja 111
Krisztus misztikus teste 113
A valóságos jelenlét kérdése 115
VI. A Port-Royal esztétikája 117
Világosság és homály 118
Az árnyék teológiája 119
Lezárásként: Louis Marin módszereiről 121
Egy „Pascalnak nevezett szöveg" 121
Kísérletek 122
A nézőpont kérdése 123
Kommentárok 124
Töredékek 125
Egy keresztutcáról 126
Képjegyzék
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem