Előszó | 11 |
Bevezető | 13 |
A felsőoktatás jelentősége | 13 |
A felsőoktatás átalakulása | 13 |
A felsőoktatás minőségmenedzsmentjének jelentősége | 13 |
A kötet felépítése | 14 |
Irodalom | 14 |
A képzés | 15 |
A felsőoktatási intézmény mint képzési módszer | 15 |
Az intézmény alaptevékenységei | 16 |
Igazgatás, egyéb tevékenységek | 17 |
A felsőfokú képzés irányítása | 18 |
A felsőoktatási intézmény szervezete | 19 |
A többkimenetelű képzés | 20 |
A teljes képzési folyamat | 22 |
A folyamat főbb szakaszai | 22 |
A szakalapítás | 22 |
A felvételi vizsga | 22 |
A tanítási-tanulási folyamat | 23 |
Az értékelés | 26 |
A képzéskövetés | 26 |
A felsőoktatási intézmények minőségmenedzsmentjének speciális problémái | 27 |
Az oktatási folyamatok és a minőségi követelményeket meghatározó tényezők | 27 |
Az oktatás feltételei | 29 |
A hallgatók alkalmassága és tanulmányi eredményessége (értékelés) | 32 |
Irodalom | 33 |
A képzés minősége | 34 |
A képzés minőségének fogalmi meghatározása | 34 |
A képzés mint társadalmi igénykielégítési folyamat | 34 |
A képzés minőségének értelmezése | 34 |
A képzés-alkalmazás mint termelési-fogyasztási folyamat | 35 |
A képzés-alkalmazás mint társadalmi igénykielégítési folyamat | 35 |
A képzés-alkalmazás mint igénykielégítési folyamat érdekeltjei | 35 |
A képzés-alkalmazás mint társadalmi igénykielégítési folyamat minősége | 36 |
Az oklevélátadás mint temelési-fogyasztási folyamat | 38 |
Az oklevélátadás mint társadalmi igénykielégítési folyamat | 38 |
Az oklevél-átadási folyamat érdekeltjei | 38 |
Az oklevélátadás mint társadalmi igénykielégítési folyamat minősége | 39 |
A tanítás-tanulás mint termelési-fogyasztási folyamat | 39 |
A tanítás-tanulás mint társadalmi igénykielégítési folyamat | 39 |
A tanítási-tanulási folyamat érdekeltjei | 40 |
A tanítás-tanulás mint igénykielégítési folyamat minősége | 40 |
Az értékelés mint termelési-fogyasztási folyamat | 41 |
Az értékelés mint társadalmi igénykielégítési folyamat | 41 |
Az értékelés mint igénykielégítési folyamat érdekeltjei | 42 |
Az értékelés mint igénykielégítési folyamat minősége | 42 |
Összefoglalás: a képzés minősége | 43 |
Irodalom | 44 |
A képzés nemzeti (minőségügyi) szabályozási rendszere | 45 |
A képzés nemzeti minőségügyi szabáyozórendszere | 45 |
Nemzeti képzési politika | 45 |
Nemzeti minőségügyi politika | 45 |
A képzés nemzeti minőségügyi szabályozása | 45 |
A képzés szabályozása | 46 |
A képzés jogi szabályozása | 46 |
A felsőoktatási intézmények egyéb jogi szabályozása | 58 |
A képzés társadalmi minőségügyi szabályozása | 58 |
A képzés felsőoktatási akkreditációja | 58 |
A képzés minőségügyi akkreditációja | 61 |
A képzés minőségének értékelése a minőségi díj követelményrendszere alapján | 61 |
Irodalom | |
A képzés intézményi minőségmenedzsmentje | 62 |
Az egyetemi/főiskolai képzés minőségmenedzsmentje | 62 |
Az egyetemi/főiskolai képzés sajátosságai | 62 |
Az intézmény célja | 63 |
A felsőoktatási intézmény minőségmenedzsmentjének összetettsége | 64 |
A szak minőségmenedzsmentje | 65 |
A szakalapítás minőségmenedzsmentje | 66 |
A képzéskövetés minőségmenedzsmentje | 66 |
A képzés minőségmenedzsmentje | 66 |
A felvételi eljárás minőségmenedzsmentje | 66 |
A záróvizsga minőségmenedzsmentje | 67 |
Az oktatás minőségmenedzsmentje | 67 |
Az oktatás-minőségmenedzsment felépítése | 67 |
A tanítási-tanulási tevékenység folyamatszabályozása | 67 |
Az értékelés minőségmenedzsmentje | 72 |
Korszerű hallgatói értékelési eljárások és statisztikai módszerek | 75 |
Az újszerű értékelési eljárások | 76 |
A modern tesztmodellek | 77 |
A tesztek szintegyeztetésének problémája | 80 |
Attitűdvizsgálati módszerek | 84 |
Irodalom | 86 |
A minőségügyi szabványok értelmezése a képzésre | 87 |
A minőségügyi szabványok előírásai | 87 |
A minőségügyi szabványok | 87 |
Az ISO 9001, 9002 és 9003 szabvány előírásai | 87 |
Az ISO 9004-2 szabvány előírásai | 88 |
Az ISO 9001 szabvány követelményei a felsőoktatási intézmény minőségügyi rendszerére | 88 |
A vezetőség felelőssége | 88 |
A minőségügyi rendszer | 90 |
A szerződés átvizsgálása | 91 |
A tervezés szabályozása | 91 |
A dokumentumok és adatok kezelése | 93 |
Beszerzés | 94 |
A vevő által beszállított termék kezelése | 94 |
A termék (hallgató és ismeretek) azonosítása és nyomon követhetősége | 94 |
Folyamatszabályozás | 95 |
Ellenőrzés és vizsgálat | 95 |
Ellenőrző, mérő- és vizsgálóberendezések kezelése | 96 |
Ellenőrző és vizsgált állapot | 97 |
A meg nem felelő termék kezelése | 98 |
Helyesbítő és megelőző tevékenységek | 98 |
Kezelés, tárolás, csomagolás, állapotmegőrzés és kiszállítás | 99 |
Minőségügyi feljegyzések kezelése | 99 |
Belső minőségügyi felülvizsgálat (belső audit) | 100 |
Képzés | 100 |
Vevőszolgálat | 100 |
Statisztikai módszerek | 100 |
Irodalom | |
A képzés teljes körű minőségmenedzsmentje | 102 |
A teljes körű minőségmenedzsment elveinek bevezetése az Amerikai Egyesült Államok oktatási rendszerébe | 102 |
Az oktatás helyzete és problémái az Egyesült Államokban | 102 |
A teljes körű minőségmenedzsment bevezetésének elemei | 104 |
Példák a TQM elvek alkalmazására | 106 |
A TQM alkalmazása az oktatási folyamatban | 108 |
A felsőoktatási intézmény teljes körű minőségmenedzsmentje | 115 |
A teljeskörűség értelmezése az intézmény tevékenységei szempontjából | 115 |
A teljeskörűség értelmezése az igénykielégítési folyamat teljessége szempontjából | 115 |
A teljeskörűség értelmezése a kapcsolattartás szempontjából | 116 |
A teljeskörűség értelmezése a minőségügyben részt vevők szemponjtából | 116 |
A teljeskörűség értelmezése a minőségügyi rendszer szempontjából | 116 |
A teljeskörűség értelmezése a TQM eszközök szempontjából | 116 |
Irodalom | 117 |
A képzés minőségének értékelése | 118 |
A képzés értékelése | 118 |
Bevezetés | 118 |
A képzés teljesítménymutatói | 118 |
Skócia: a teljesítménymutatók csoportosítása | 119 |
Egyesült Királyság: kérdőívek | 120 |
A holland HBC értékelési rendszer | 122 |
A HOBEON értékelési módszer | 131 |
A FEANI minőségértékelő rendszere | 133 |
A nemzeti minőségi díj követelményrendszer a felsőfokú képzésre | 137 |
A hazai akkreditálási rendszer minősítési tényezői | 145 |
Irodalom | 147 |
A felsőoktatással kapcsolatos rövidítések értelmezése | 148 |