1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A felsőoktatáshoz vezető út

Tanulmányok a hetvenes évek szakirodalmából

Szerző
Budapest
Kiadó: Oktatáskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 346 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-404-135-3
Megjegyzés: Megjelent 600 példányban. Angol, német és orosz nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kötet áttekintést kíván adni a felvételi eljárás elméleti és gyakorlati előzményeiről. Anyagát a hetvenes évek megjelent tanulmányaiból válogattuk. A válogatás szempontját a téma sajátosságai... Tovább

Előszó

A kötet áttekintést kíván adni a felvételi eljárás elméleti és gyakorlati előzményeiről. Anyagát a hetvenes évek megjelent tanulmányaiból válogattuk. A válogatás szempontját a téma sajátosságai adják, tehát az a tény, hogy a felsőoktatáshoz vezető út a felvételi vizsgáidtól nem zárul le. Ennek tudatában vettük föl a kötetbe azokat az írásokat is, amelyek már a kiválasztásnak, az egyetemi tanulmányokra és a pályára való alkalmasságot eldöntő szűrésnek mintegy értékmérői; szakkifejezéssel: a beválás kérdéseit tárgyalják.
A válogatás szempontját a téma aktualitása kínálja. A felsőoktatáshoz vezető út ma is létező problémáit az elmúlt időszak szisztematikus kutatómunkája ellenére nem tudtuk egyértelműen megoldani.
A tanulmányokat négyes csoportosításban adjuk közre. Az első rész a felsőoktatási felvételi eljárást, ezen belül a felvételi vizsgákat általános, társadalomtudományi szemléletű megközelítésben mutatja be. Ebben a fejezetben olyan tanulmányokat vettünk figyelőbe, amelyeknek a szerzői inkább fölvetik a problémákat, annak kételyeivel, a társadalomtudós tiszteletreméltó aggodalmával, érzékenységével. Erre a gondolatgazdag nyitányra válaszol a második rész imaár tagoltabb anyaga, tényekre támaszkodó szaktudományos alapossága. Ebben a válaszban a kevés számú szakember igenlése azt erősíti meg, hogy a feszültségekkel terhes felsőoktatási felvételi eljárás egzakt mérőeszközzé fejleszthető. Ennek a gondolatnak a jegyében a Felsőoktatási Pedagógiai Kutatóközpont kezdeményezésére a hetvenes évek elején a felsőoktatás más más területén gyümölcsöző tapasztalati háttér teremtődött annak bizonyítására, hogy az emberi tényező, tehát a személyiség különböző összetevőinek - számos más alapállásból kiinduló módszerű - vizsgálata a felvételi kiválasztási folyamat alkalmas kiegészítő eljárásává válhat. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
Szak Péter: BEVEZETŐ 5
Első rész
A FELVÉTELI ELJÁRÁS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI MEGKÖZELÍTÉSBEN 9
I.
Kahulits László: A FELVÉTELTŐL AZ ELHELYEZKEDÉSIG 11
1. Bevezetés 11
2. A felvételi rendszer 12
II.
Zitalon Endre: A FELVÉTELI ELJÁRÁS TOVÁBBFEJLESZTÉSÉNEK FELADATAI 21
1. Az Iskola minősítő munkája 22
2. Az iskolai értékelés és a kiválasztás 23
3. Javaslat szakmacsoportos felvételre 25
4. Előkészítő tanfolyamok 26
III.
Franciszek Januszkiowicz - Zofia Kietlinska: A FELVÉTEL TEORETIKUS
ÉS PRAGMATIKUS TÉNYEZŐI 29
1. A középiskolások érdeklődési körének irányítása 30
2. A felvétel demokratizálásának föltételei 31
3. A jelentkezők minősítése 33
IV.
Sipos Istvánné: A FELSŐOKTATÁSHOZ VEZETŐ ÚT 37
V.
Völgyesy Pál: A KÉPESSÉGVIZSGÁLATOK ALKALMAZÁSÁNAK ÁLTALÁNOS PROBLÉMÁI
A FELVÉTELI ELJÁRÁSBAN 45
Völgyesy Pál: A FELVÉTELI ELJÁRÁS SORÁN ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIAI MÓDSZEREK HATÉKONYSÁGELEMZÉSÉNEK ELMÉLETI KÍSÉRLETI MODELLJE 53
1. Elméleti bevezetés 53
2. A vizsgálati eredmények és a tanulmányi eredmények közötti összehasonlítások 66
3. Elméleti szempontok a kreativitásteszt kifejlesztéséhez 69
VII.
Rókusfalvy Pál: A FELVÉTELI ELJÁRÁSBAN ALKALMAZHATÓ
KÉPESSÉGVIZSGÁLATOK 75
1. A felvételi eljárás tudományos értelmezése
2. A felvételi rendszer eljárásai 76
3. Javaslat a felvételi rendszer egységes koncepciójára 81
VIII.
Neuwirth Gábor: KÉPESSÉGVIZSGÁLAT A MŰSZAKI EGYETEMI FELVÉTELIKEN 85
IX.
Szabó Pál: A KÉPESSÉGVIZSGÁLATOK ALKALMAZÁSÁNAK PROBLÉMÁJA 89
X.
Perczel Tamás: A PSZICHOLÓGIAI TESZTEK ALKALMAZHATÓSÁGINAK ELMÉLETI
KÉRDÉSEI 95
Második rész
A KÉPESSÉGVIZSGÁLATOK TAPASZTALATAI 105
XI.
Völgyesy Pál: ELMÉLETI SZEMPONTOK AZ ALKALMASSÁG ÉS A BEVÁLÁS VIZSGÁLATÁRA 107
1. A pályaalkalmasság értelmezése 108
2. A beválás értelmezése 109
XII.
Szilágyi Klára: MÓDSZERTANI MODELL AZ ORVOSEGYETEMI FELVÉTELI
ELJÁRÁSI KIEGÉSZÍTŐ ALKALMASSÁGVIZSGÁLATOKHOZ ÉS A VIZSGÁLATOK TAPASZTALATAI 115
1. Az orvosi pálya alakulásának néhány pszichológiai összetevője 115
2. Az orvosi pályán való megfelelést befolyásoló képességek és
tulajdonságok meghatározása 117
Harmadik rész
A FELVÉTELI ELJÁRÁS HATÁSA A MERÍTÉSI OÁZIS ÖSSZETÉTELÉRE 175
XVII.
Kovácsné Virág Márta: AZ EGYETEMRE, FŐISKOLÁRA FEL NEM VETT JELÖLTEK
VIZSGÁLATA 177
1. A vizsgálat menete és értékelése 177
2. Pályairányítás, tájékoztatás 180
3. A felsőfokú előkészítők 181
XVIII.
Kozák Gyula: A FELVÉTELI VIZSGA A PÁLYÁZÓK MEGÍTÉLÉSÉBEN 185
XIX.
Széphalminé Vizelyi Ágnes: A FELVÉTELI ELJÁRÁS 1973. ÉVI MÓDOSÍTÁSÁNAK HATÁSAI 191
XX.
Hajdú Katalin: SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBTANULÁST ELŐSEGÍTŐ INTÉZKEDÉSEK
HATÁSA A MERÍTÉSI BÁZIS ALAKULÁSÁRA 197
XXI.
Szilágyi Klára - Völgyesy Pál: A PÁLYAVÁLASZTÁSI DÖNTÉSELŐKÉSZÍTÉS
PSZICHOLÓGIAI ÉS PEDAGÓGIAI LEHETŐSÉGEI 209
1. Bevezetés 209
2. A pályaválasztási döntéselőkészítés gyakorlati modellje 210
3. A pályaválasztási munka keretei 211
4. Összefoglalás 216
XXII.
Kovácsaé Virág Márta: A TOVÁBBTANULÁSI SZÁMIÉKOT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK
VIZSGÁLATA ÉS A FELVÉTELT NEM NYERT PÁLYÁZÓK MUNKAVÁLLALÁSA 219
XXIII.
Széphalminé Vizelyi Ágnes: HÁTRÁNYOS HELYZET A KÖZÉPISKOLA UTÁNI
PÁLYAVÁLASZTÁSNÁL 227
1. Metodikai bevezető. Az elemzés célja 227
2. A hátrányos helyzet mutatói 9
XXIV.
S. Faragó Magdolna: AZ EGYETEMI ELŐKÉSZÍTŐ TANFOLYAMOK HATÉKONYSÁGA 237
Boreczky Ágnes: A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBE PÁLYÁZÓK ÉS FELVETTEK
ÖSSZEHASONLÍTÓ ELEMZÉSE 245
1. Bevezetés 245
2. A kiválasztás 246
3. Az eredmény 249
4. Összehasonlító elemzés 251
Negyedik rész
A BEVÁLÁS ÉS A FELSŐFOKÚ KÉPZÉS HATÁSA 257
XXVI.
Völgyesy Pál: A BEVÁLÁS PSZICHOLÓGIAI SZEMPONTÚ ÉRTELMEZÉSE ÉS A
HALLGATÓK SZEMÉLYISÉGSTRUKTÚRÁJÁNAK VÁLTOZÁSA 259
1. A beválás fogalmának pszichológiai szempontú megfontolásai 259
2. A beválás értelmezési lehetőségei, a becslés és előrejelzés időpontja közötti összefüggés 266
3. A hallgatók személyiségstruktúrájának változása 270
a/ Az általános intellektuális képességek 272
b/ A motivációs struktúra 277
c/ Személyiségjellemzők 205
XXVII.
Szilágyi Klára: AZ ORVOSI PÁLYÁRA JELLEMZŐ SZEMÉLYISÉGSTRUKTÚRA
ALAKULÁSA 209
1. A képességek strukturálódása a képzés hatására 209
2. A képességek és a tanulmányi teljesítmények 290
3. Az orvosi pálya érdeklődésstruktúrája 291
4. Az érdeklődésstruktúra változása a képzés hatására 292
5. Összefoglalás 294
Függelék
FELVÉTELI ÉS KIVÁLASZTÁSI, PÁLYAVÁLASZTÁSI ÉS PÁLYAIRÁNYÍTÁS! RENDSZERÜNK HELYZETE ÉS A TOVÁBBFEJLESZTÉS FŐ IRÁNYAI 299
IDEGEN NYELVŰ ÖSSZEFOGLALÓK 311
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem