1.060.405

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A felrobbantott újvidéki vasúti híd kiemelése

Különlenyomat a Magyar Mérnök- és Épitész-Egylet Közlönye 1943. évi 20. számából

Szerző
Budapest
Kiadó: Stádium Sajtóvállalat Részvénytársaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 7 oldal
Sorozatcím: Magyar Mérnök- és Épitész-Egylet Közlönye
Kötetszám: 20
Nyelv: Magyar  
Méret: 31 cm x 24 cm
ISBN:
Megjegyzés: Különlenyomat. Nyomtatta Stádium Sajtóvállalat Rt., Budapest. 19 fekete-fehér ábrával, fényképpel illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
1941 április havában a visszavonuló jugoszláv hadsereg többek között az újvidéki vasúti és közúti Dunahidakat is felrobbantotta. Az alábbiakban általános képet adunk a rombolás... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
1941 április havában a visszavonuló jugoszláv hadsereg többek között az újvidéki vasúti és közúti Dunahidakat is felrobbantotta. Az alábbiakban általános képet adunk a rombolás teremtette helyzetről, és részletesebben leírjuk a vasúti híd kiemelését. Előrebocsátjuk, hogy sem az 1914-18-as világháborúban, sem a most dúlóban eddig hasonló méretű és a természeti adottságoknál fogva nehezebben helyreállítható hídrombolások nem fordultak elő. A méreteikben hasonló lengyelországi vagy oroszországi hidak lényegesen sekélyebb és lassúbb folyású vizek fölött vezettek.
A szóbanforgó hidak Újvidék és a ma Horvátországhoz tartozó Pétervárad között hidalták át a Dunát. A helyszíni viszonyokra jellemző, hogy az itt nagyjából nyugatról kelet felé folyó Dunát a péterváradi sziklatömb északi irányba kitérni kényszeríti, aminek jelentős mederszűkület és egyben kimélyülés a következménye (1. ábra). Amíg ugyanis a Duna medre a Délvidéken átlagos (+ 3.5 m) vízállásnál 450 m széles és 10 m mély, addig az újvidéki közúti hídnál a meder 250 m-re szűkült és a mélysége 17 m. Ezzel együtt jár a sodor felgyorsulása is, mely magasabb vízállásnál egyes helyeken a 2 m/mp sebességet is elérte (átlagban 1.2-1.4 m/mp). Az éles kanyarnak megfelelően a sodorvonal a vasúti hídnál erősen a péterváradi part felé tolódott, majd onnan részben keresztirányban a közúti híd első mederpillére felé tartott. Vissza

Dr. Feimer László

Dr. Feimer László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Feimer László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem