Előszó
ELŐSZÓ a II-ik kiadáshoz.
A m. kir. államvasutak igazgatósága részéről 1901-ben a kavicságyas vasúti vashidaknak külföldi tanulmányúton való tanulmányozásával bizattam meg. Ebbeli tanulmányaim...
Tovább
Előszó
ELŐSZÓ a II-ik kiadáshoz.
A m. kir. államvasutak igazgatósága részéről 1901-ben a kavicságyas vasúti vashidaknak külföldi tanulmányúton való tanulmányozásával bizattam meg. Ebbeli tanulmányaim befejezése után megírtam „a felépítményi kavicságynak vasúti vashidakon való átvezetése" czímű jelentésemet, mely 1902-ben az államvasutak igazgatósága által hivatalos használatra kinyomattatott.
Jelentésemben kifejtett műszaki és pénzügyi indokok és a szóban levő rendszerrel járó nagy előnyök, melyek a kereskedelemügyi minisztérium műszaki személyzetének körében is tetszésre találtak, az államvasutak igazgatóságát arra indították, hogy ezen rendszert, mely külföldön oly nagy elterjedtségnek örvend, nálunk is meghonosítsa.
Az államvasutak hálózatán 1902-ben épült az első kavicságyas vashíd és a folyó 1904. évben már 81 ilyen műtárgy létesült 1700 m2 útpálya területtel. A kereskedelemügyi minisztérium által kidolgozott új hídrendelet-tervezet is az ilyen szerkezetű hidaknak igen tág tért nyit.
A várható fejlődés, nemkülönben az a törekvésem, hogy a szóban levő rendszert a vasutak tervezésével, építésével, ellenőrzésével és fentartásával foglalkozó mérnökök, az építési vállalkozók, nemkülönben - közutaknak a vasutak által való áthidalása tekintetében - az államépítészeti és városi mérnöki hivatalok ügykörét ellátó-mérnökök is teljes egészében megismerhessék, arra indított, hogy ezen jelentést a m. kir. államvasutak igazgatóságának engedélyével újból kiadjam és így ezúton is e rendszer fejlesztésére és minél tágabb körben való megismerésére csekély erőmhöz képest hozzájáruljak.
Miután ezen rendszer hazánkban egészen ismeretlen és szokatlan, ezen II. kiadásba az eredeti jelentésen felül külön fejezetben tárgyaltam egy oly, kisebb nyílású hidakra vonatkozó tervcsoportot és azok építésének leírását, mely tervcsoport szerint hazánkban a m. kir. államvasutak hálózatán már jelentékeny számú műtárgy épült.
Vissza