A szerző néhány gondolata a magyar kiadáshoz | 6 |
Előszó | 7 |
Ajánlások | 8 |
Bevezetés | 11 |
A "drog"-probléma megelőzése: védőoltás nem létezik, döntő jelentőségű a nevelés | 16 |
A társadalom egészét megcélzó átfogó megközelítés | |
Az elsődleges drogmegelőzés koncepciója és folyamata | 21 |
Alapelvek | 22 |
A folyamat áttekintése | 24 |
A társadalom egészét megcélzó átfogó megközelítés | 25 |
Társadalmunkat "átitatta" a kábítószer | 27 |
Az átfogó megközelítés pszichológiai okai | 27 |
A modell jelentősége az elsődleges megelőzésben | 28 |
Az átfogó megközelítés strukturálása | 31 |
Az akció terének behatárolása - regionalizáció | 32 |
A megcélzott csoportok és közegek meghatározása | 32 |
A különböző területeken dolgozó munkacsoportok felállítása | 36 |
Az átfogó megközelítés közegek szerinti kidolgozása | 41 |
Megelőzés az óvodában és az általános iskolában | 43 |
Megelőzés a középfokú oktatási intézményekben | 47 |
Megelőzés a családban | 49 |
Megelőzés a lakóhelyen - orvosok és gyógyszerek segítségével | 55 |
Megelőzés a munkahelyen | 57 |
Megelőzés a szabadidőszférában | 60 |
Az átfogó megközelítés koordinálása | 63 |
A közvetlen előnyök | 64 |
A központi koordinációs csoport | 66 |
Koordináció a közösség szintjén | 72 |
Egyeztetés nemzeti, európai és világszinten | 73 |
A programban részt vevő munkatársak képzése | 77 |
Az akcióra történő kiképzés | 78 |
Az akció során történő kiképzés | 79 |
Képzés a felmerülő igényeknek megfelelően | 80 |
A képzés folyamatos jellege | 81 |
A pedagógiai koncepció | 83 |
A koncepció alapjai | 84 |
A három alapvető célkitűzés | 86 |
A célok megvalósításának útja, eszközei | 88 |
A tömegkommunikációs eszközök bevonása | 93 |
Az átfogó megközelítéssel dolgozó akció stratégiájának megtervezése | 95 |
Az elsődleges megelőzés gyakorlata az USA-ban | 99 |
Mérleg és perspektívák | 105 |
Gyakorlati kézikönyv tanárok, nevelők és szülők számára | |
A szempontok meghatározása | 113 |
Az általános alapelvek | 114 |
Tanárok, nevelők és szülők kézikönyve | 114 |
A nevelői közösség cselekvő részesei | 115 |
Az igazgató | 116 |
A tanár-nevelő | 117 |
A tanuló | 119 |
A tanulók szülei | 120 |
A megelőzési akció megszervezése | 123 |
A középfokú oktatás ciklusaira kidolgozott általános munkaterv | 126 |
Az iskolában tevékenykedő tanár-koordinátor és koordinációs csoport | 128 |
A megelőzés integrálása a már oktatott tantárgyak anyagába | 132 |
Az iskolai szintű megelőzés megszervezése - összkép | 138 |
Az iskolaközi koordináció - egy külső szerv közvetítésével | 141 |
Az átfogó megközelítésbe integrált iskolai szintű megelőzés | 142 |
A folyamatos érlelés | 143 |
Hogyan járjunk el a tanulókkal? | 145 |
Első szakasz: Az osztály valós helyzetének megismerése | 149 |
Második szakasz: Gondolkodás és tájékozódás, a stratégia felvázolása | 163 |
Harmadik szakasz: A tanulókkal és a szülőkkel folytatott munka elmélyítése | 173 |
Negyedik szakasz: Az értékelés | 189 |
Mellékletek | |
A különböző drogok használatával kapcsolatos vélemények | |
Dohányzás | 195 |
Alkohol | 197 |
Pszichotróp szerek | 199 |
Általában a gyógyszerek | 201 |
Tiltott drogok | 203 |
Hiányos képek | 204 |
Didaktikai segédanyag a szituációs játékhoz | 213 |
Az 1984-1988-ig terjedő időszakban a középiskolákban végzett megelőzési munka értékelésének néhány tapasztalata | 219 |
Kérdőív az értékeléshez | 222 |
Utószó | 225 |
Drogproblémákkal foglalkozó intézmények | 227 |