1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A drogprevenciós gyakorlat megismerése - CD-vel

Budapesti iskolai drogprevenciós programok felmérése és értékelése/Kutatások II.

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: L'Harmattan Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 334 oldal
Sorozatcím: Szakmai Forrás Sorozat
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9457-32-9
Megjegyzés: CD-melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

2001 tavaszán kutatást végeztünk a budapesti drogprevenciós programok feltárása és értékelése céljából. E kötetben a kutatás tapasztalatait adjuk közre. Ismertetjük az alkalmazott módszereket, a feltárt programok jellemzőit, illetve bemutatjuk hét program szervezetszociológiai hátterét, valamint teoretikus-, folyamat- és eredmény-evaluációjának eredményeit. A kötethez a feltárt programokról egy keresőprogrammal ellátott, a programok közötti eligazodást segítő CD mellékletet is csatoltunk.
Paksi Borbála & Demetrovics Zsolt
Az értékelés a program végrehajtásának (de már a tervezésének is) része, a végrehajtás előséegítése. Az értékelést felfoghatjuk úgy, hogy az "objektív igazság" kiderítése helyett mindig olyan információkkal szolgál, amelyek mint a program hatásának értelmezési kísérletei foghatók fel, beszámítva azt a kulturális környezetet, melyben a program - és így az értékelés is - megtörténik. (...) Ez még az értékelés legszigorúbb feltételek között elvégzett formáinál is... Tovább

Fülszöveg

2001 tavaszán kutatást végeztünk a budapesti drogprevenciós programok feltárása és értékelése céljából. E kötetben a kutatás tapasztalatait adjuk közre. Ismertetjük az alkalmazott módszereket, a feltárt programok jellemzőit, illetve bemutatjuk hét program szervezetszociológiai hátterét, valamint teoretikus-, folyamat- és eredmény-evaluációjának eredményeit. A kötethez a feltárt programokról egy keresőprogrammal ellátott, a programok közötti eligazodást segítő CD mellékletet is csatoltunk.
Paksi Borbála & Demetrovics Zsolt
Az értékelés a program végrehajtásának (de már a tervezésének is) része, a végrehajtás előséegítése. Az értékelést felfoghatjuk úgy, hogy az "objektív igazság" kiderítése helyett mindig olyan információkkal szolgál, amelyek mint a program hatásának értelmezési kísérletei foghatók fel, beszámítva azt a kulturális környezetet, melyben a program - és így az értékelés is - megtörténik. (...) Ez még az értékelés legszigorúbb feltételek között elvégzett formáinál is így van, amikor kísérletileg-statisztikailag szgorúan rendezett körülmények között különböző programok hatékonyságát hasonlítjuk össze.
Tudomásom szerint Magyarországon a következőkben leírt kutatás az első olyan, ami több drogprevenciós programot hasonlít össze, mégpedig komplex módon. (...) Ez a kutatás modellként szolgálhat - akár egyes szakaszaiban, akár a teljes folyamat-modellt tekintve - prevenciós kutatások végzésére. Anélkül, hogy megelelőlegezném a kutatás eredményeit, azt állíthatom, hogy minden, prevencióval foglalkozó szakember számára izgalmas olvasmánnyal van dolgunk: valóságos krimivel. A szerzők nyomokat és bizonyítékokat keresnek... Az oknyomozás azonban a tanulmánnyal nem ér véget...
Rácz József
Az evaluáció (...) a szembesülés művészete és készsége (...) egy olyan eszköz,melyhez a kulcsszereplőknek való viszonya már eleve sokat elmond a programok lehetséges kimenetéről. Ha alkalmazzák és használják azt, máris a programfejlesztés és minőségfejlesztés folyamatában vannak benne. Ha nem, a program eltévesztheti kitűzött céljait, hatékonységából veszíthet, vagy éppen nagyon kevésség lesz költséghatékony. A prevenciós szolgáltatóknak tehát fontos megérteniük; hogy nem vitathatatlan jóakaratuk, segíteni akarásuk és elkötelezettségük kérdőjeleződik meg az értékelés folyamatában. Tudnunk, látnunk kell azonban, hogyan hat az, amit teszünk. (...) Egy tanulási folyamatról van tehát szó, melybe prevenciós szakember, kutató, döntéshozó egyaránt meghívott.
Topolászky Ákos
Vissza

Tartalom

A szerzők előszava és köszönetnyilvánítás9
Előszó (Topolászky Ákos)11
Drogprevenciós programok értékelése (Rácz József)13
A kutatás célja és folyamata (Paksi Borbála - Demetorivics Zsolt)29
A kutatás célja - szükségességének indoklása29
A kutatási folyamat leírása - az alkalmazott eszközök és módszerek31
Fázis eredményei: A kutatás keretébe tartozó iskolai prevenciós programok katasztere (Demetrovics Zsolt)35
A programok célkitűzések szerinti jellemzése40
Tudásátadás43
Érzelmi nevelés43
Kortárs szempontok44
Készségfejlesztés44
Tudásátadás és érzelmi nevelés44
Alternatívák45
Önismeret-fejlesztés45
Személyiségfejlesztés45
A programok csoportosítása46
I. Rövid idejű információátadó programok46
II. Hosszú intervallumú egészségfejlesztő programok47
III. Hosszabb intervallumú integrált drogprevenciós programok48
IV. Drámapedagógia48
Veszélyeztetett csoportok számára végzett drogprevenció49
Drog- és egészségnapok49
Kortársképzés50
Alternatív programok50
A programok értékelése szakértői pontozások alapján50
Végső cél51
A specifikus célok adekvátsága a végső cél tükrében51
A koncepció koherenciája, valamint a koncepció és a specifikus célok illeszkedése51
A módszerek adekváltsága52
Az időtényező értékelése a célok tükrében52
A csoportok nagysága52
A program megítélése a célcsoport jellemzőinek tükrében52
A programhoz szükséges információforrások53
Az alkalmazott stáb53
A II. fázis eredményei: A folyamat- és eredményevaluáció (Paksi Borbála)54
A programok társadalmi környezetre az eredményesség tásadalmi meghatározottsága58
A prevenciós programok végső célváltozói mentén, az epidemiológiai vizsgálatok alapján felrajzolható tendenciák58
A drogfogyasztás szociokulturális meghatározottsága és a vizsgált prevenciós programok által elért fiatalok társadalmi elhelyezkedése62
A programok szervezeti jellemzőinek vizsgálata (Czakó Ágnes)67
Bevezető megjegyzések67
A vizsgált szervezetekről67
A vizsgált szervezetek működéséről69
A vizsgált szervezetek funkciója a drogprevencióban70
A szervezetek vezetése72
A vizsgált szervezetekkel kapcsolatban tapasztalt hátrányok72
A felelősségi viszonyok a szervezeteken belül74
Folyamatértékelés - a programok kivitelezésének vizsgálata (Paksi Borbála)74
Az értékelés célja, menete; a vizsgált kérdéskörök74
A célcsoport-elérés hatékonysága75
A résztvevők bevonódásának egyéb mutaói76
A tényleges veavatkozás viszonya a tervezetthez képest80
A résztvevők elégedettsége86
Eredményértékelés - a programok célelérések96
Az értékelés célja, módja, és a vizsgált kérdéskörök96
Eredményértékelés az általános célok mentén98
A fiatalok droggal kapcsolatos tudásának változása - az ismeretek szubjektív mutatója mentén történt elmozdulások98
Az én-hatékonyság tekintetében bekövetkezett változások99
Az "egészséghit-modell" egyes dimenzióit leképező kérdésekben tapasztalt változások100
Az általános eredményváltozókban mért változások összegzése116
A speciális eredményváltozókban mért hatások120
A Drogprevenciós Alapítvány Drogbusz programja során a speciális eredményváltozók mentén történt elmozdulások120
A 21. Színház "Tűnj el világ!" című programja során a speciális eredményváltozók mentén történt elmozdulások120
A Tiszta jövőért alapítvány . "Légy észnél!" című programja során a speciális eredményváltozók mentén történt elmozdulások123
A Kompánia Drognap programja során a speciális eredményváltozók mentén történt elmozdulások125
A Jól-Lét "Drogprevenciós óra 4x másfél órában"című programja során a speciális eredményváltozók mentén történt elmozdulások130
A BOKA "Középiskolai drogprevenciós program"-ja során a speciális eredményváltozók mentén történt elmozdulások131
A speciális eredményváltozókban jelentkező hatások összefoglalása134
A kutatás főbb eredményeinek, tapasztalatainak összegzése (Paksi Borbála-Demetrovics Zsolt-Czakó Ágnes)136
A kataszterkészítés főbb tapasztalatai és eredményei136
A részletes evaluáció főbb eredményeinek összefoglalása137
A kutatás módszertani, illetve a prevenció tervezésével kapcsolatos tanulságai140
Felhasznált irodalom142
Programinformációs adatlap147
A Pre- és Poszt-adatfelvétel törzsrésze163
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem