Első kötet | |
A magyar kiadás elé | |
Előszó | |
Proglegomena (Jürgen Werbick) | |
A dogmatika célja | 1 |
A dogmatika kiinduló kérdése | 1 |
A prolegomena - a dogmatika "programja" | 3 |
A módszertani kiindulópont és a Kézikönyv tagolódása | 3 |
A módszerek sokasága és a hívő megértés | 3 |
Az egyes tanegységek felépítése és azok módszeres megalapozása | 5 |
A tanegységek sorrendje a kézikönyvben | 7 |
A dogmatika előfeltételei | 10 |
Isten egyetlen igazsága és a normatív hitigazságok sokasága | 10 |
Isten önközlése mint minden norma normája | 12 |
A Fiú közli az Isten lényegét kifejező szót | 14 |
Isten Lelke a Logoszt közösség tanúságtételében teszi szóvá | 16 |
A tanúságtétel nyelvi formái | 25 |
Istenről szólni az elhallgatás küszöbén | 25 |
Analóg beszéd Istenről | 28 |
A metafora mint Istenhez illő beszéd | 32 |
Metafora és fogalmiság | 35 |
A dogmatikai önértelmezése | 41 |
Tudomány-e a dogmatika? | 41 |
A dogmatika mint számadás a keresztény hit igazságáról | 43 |
A dogmatika mint hittudomány | 45 |
Pozitív és spekulatív dogmatika | 47 |
Fontosabb irodalom | 52 |
Az élet istene | |
Istentan (Dorothea Sattler/Theodor Schemider) | |
Megközelítés | 55 |
A mai emberek kérdései és az istenkérdés | 55 |
A keresztény istentan előzetes hermeutikus kérdései | 57 |
Bibliai alapok | 59 |
"Népemmé fogadlak benneteket, és Istenek lesztek" (Kiv 6,7) | 59 |
"Kinyilatkoztattam nevedet az embereknek" (Jn 17,6) | 80 |
Dogmatörténeti fejlődés | 87 |
Isten - a kozmosz változhatatlan és egyetlen eredete. Az ókori keresztény teológusok párbeszéde korunk bölcselevétel | 88 |
Isten - az Egész Más Negatív teológia, misztika és analógiatan | 91 |
Isten - az, aminél nagyobb nem gondolható el Canterburyi Anzelm ontológiai érve | 93 |
Isten - maga a minden valóságot lehetővé tevő, nem-esetleges lét Isten eszméjének befogadása és megújítása Aquinói Tamásnál | 94 |
Isten - az elrejtett és kinyilvánított. A reformáció korának teológiai belátásai és azok késő középkori előzményei | 97 |
Isten - lehetősége avagy akadálya az emberi szabadság megvalósulásának? Újkori fordulat az (emberi) szubjektum felé és ennek következményei az istenkérdésben | 99 |
Isten - a természetes értelem megismerésének tárgya. A tanítóhivatal választása az ateizmus az I. Vatikáni zsinaton | 102 |
Isten - felelet az ember megoldatlan kérdésére. Az antropológiai érv a 20. századi tanítóhivatali megnyilatkozásokban és a teológiai reflexiókban | 104 |
Szisztematikus reflexió | 108 |
Isten | 109 |
Beszéd Istenről és Istenhez | 118 |
Fontosabb irodalom | 127 |
Teremtéstan (Dorothea Sattler/Theodor Schneider) | |
Megközelítés | 129 |
A teremtés témája újra időszerű | 130 |
A megfelelő kiindulópont keresése | 132 |
A keresztény teremtéstan a dogmatika egészében | 133 |
Bibliai alapok | 134 |
A zsidó-keresztény teremtéshit irodalmi kifejezésmódja | 135 |
Alapvető megjegyzések a bibliai teremtéstanhoz | 160 |
A bibliai teremtéstan központi tartalmai | 164 |
Dogmatörténeti fejlődés | 179 |
Ókor | 180 |
A középkor | 191 |
Az újkor | 203 |
Szisztematikus refelxió | 216 |
Hermeneutikai megfontolások | 216 |
Isten teremtő tevékenysége | 218 |
Az ember a teremtésben | 230 |
A világ (ideje) és annak beteljesedése | 241 |
Fontosabb irodalom | 247 |
Jézus Krisztus - az élet útja | |
Krisztológia (Hans Kessler) | |
Megközelítés | 251 |
Fogalmak | 251 |
A krisztológia helye | 251 |
Mai nehézségek és esélyek | 252 |
Bibliai alapok | 254 |
Az ószövetségi várakozás az üdvösségre mint az újszövetség krisztológia és szótériológia háttere | 254 |
A názáreti Jézus földi története és halálos sorsa | 273 |
Az újszövetségi tanúságtétel Jézus feltámadásáról | 297 |
Az Újszövetség krisztológiájának keletkezése és kibontakozása | 306 |
Dogmatörténeti fejlődés | 343 |
Különböző krisztológiai típusok a Nikaia előtti időben | 344 |
A Logos-Fiú és az Atya-Isten közötti viszony kérdése és a Nikaiai zsinat dogmatikai döntése | 354 |
Az Isten (Fia) és az ember egysége Jézus Krisztus és a khalkédóni dogma megfogalmazása | 362 |
Néhány nagy hatású megértési modell az európai kultúrából a középkortól napjainkig | 380 |
A világegyház kihívás: Krisztus értelmezései és krisztológia a nyugati világon kívül | 400 |
Szisztematikus reflexió | 409 |
Feladat és módszer: hermeneutikai irányelvek | 409 |
Jézus Krisztus - valódi ember és az igazi ember: egy új emberség kezdeményezője | 417 |
Az egészen Istenről való ember: Jézus kötődése Istenhez: életének benső középpontja és forrása | 419 |
Az egészen velünk és értünk élő ember: Jézus szolidáris proegzisztenciája mint Isten és az üdvösség közvetítése | 428 |
Konfliktus, szenvedés és kereszthalál: Isten követének visszautasítása és az ő válasza | 437 |
Feltámadás és felmagasztalás: Jézus Krisztus célba érkezése Istenben és új jelenléte nálunk | 453 |
Jézus Krisztus - Isten egészen velünk és érettünk: Isten emberré lett önközlése és az életre vezető út | 462 |
Fontosabb irodalom | 471 |
Élet a szentlélekből | |
Pneumatológia (Bernd Jochen Hilberath) | |
Megközelítés | 475 |
A Lélek megtapasztalásának és teológiájának helyzete | 475 |
A pneumatológia helye | 479 |
A sokszínű nyelvhasználat és az alatapasztalat: lélek és élet | 480 |
Bibliai alapok | 482 |
Isten Lelke és Isten népe az Ószövetségben | 482 |
A Lélek megtapasztalása és teológiája az Újszövetségben | 493 |
Dogmatörténeti fejlődés | 518 |
Az ókeresztény pneumatológia kezdetei | 519 |
A Szentlélek istenségéről szóló hitvallás kialakulása | 523 |
Eltérő fejlődés a nyugati és a keleti egyházban | 531 |
A reformáció és az újkor szempontjai | 548 |
A 20. század pneumatológiájához | 553 |
Szisztematikus reflexió | 556 |
A pneumatológia mai feladatai | 556 |
A Lélek helye és funkciója a Szentháromságban | 560 |
Az új élet Lelke | 573 |
Fontosabb irodalom | 582 |
Függelék | |
Rövidítések és idézett irodalom | 585 |
Névmutató | 595 |
Tárgymutató | 602 |
A könyv szerzői | 614 |
Második kötet | |
Előszó | |
Élet a szentlélekből | |
Kegyelemtan (Bernd Jochen Hilberath) | |
Megközelítés | 3 |
Utak és akadályok | 3 |
A kegyelemtan helye | 4 |
Bibliai alapok | 5 |
Isten irgalmának gazdagsága az Ószövetség tanúsága alapján | 5 |
A Szentháromság Egyisten kegyelme, mint az üdvösség foglalata az Újszövetségben | 8 |
Dogmatörténeti fejlődés | 12 |
Pelágiusz és Ágoston jellegzetes vitája | 13 |
A fejlődés a középkorban | 19 |
A reformáció ésTrento | 27 |
A fejlődés napjainkig | 33 |
Szisztematikus reflexió | 36 |
A teológiai irányzatok mérlege | 36 |
Isten kegyelmes felénkfordulása | 38 |
A kegyelem közlése és megvalósulása | 43 |
Fontosabb irodalom | 48 |
Ekkléziológia (Siegfried Wiedenhofer) | |
Megközelítés | 49 |
Nehézségek és esélyek | 49 |
Az egyháztan helye | 54 |
Bibliai alapok | 56 |
Előzetes hermeneutikai megjegyzések | 56 |
Vallási tapasztalatok a közösségről, és az egyház | 57 |
Izrael és az egyház | 60 |
Jézus és az egyház | 63 |
Kitekintés | 74 |
Dogmatörténeti fejlődés | 74 |
Az első századok egyháza: az egyház mint hit titka | 74 |
A középkor egyháza: az egyház mint lelki hatalom | 77 |
Az újkor egyháza: az egyház mint felekezet | 84 |
Szisztematikus reflexió | 93 |
Mi az "egyház"? | 93 |
Az egyház alapfunkciói | 105 |
Az egyház alaptulajdonságai | 116 |
Az egyház alapformái | 138 |
Fontosabb irodalom | 158 |
Marimológia (Alois Müller/Dorothea Sattler) | |
Megközelítés | 161 |
Mai nehézségek az Újszövetségben | 163 |
Az Újszövetség Máriára vonatkozó kijelentésének ószövetségi vonatkozásai | 170 |
Dogmatörténeti fejlődés | 173 |
Ókor | 173 |
A középkor és a reformáció kora | 177 |
Az újkor | 180 |
Szisztemtikus reflexió | 183 |
Előzetes hermeneutikai megfontolások | 183 |
Istenszülő (theotokosz) | 185 |
Mindenkor szűz (aeiparthenosz) | 186 |
Az áteredő bűn szeplőjétől megőrzött (immaculata) | 190 |
A mennybe fölvett (assumpta) | 193 |
Fontosabb irodalom | 194 |
Általános szentségtan (Franz-Josef Nocke) | |
Megközelítés | 195 |
Elhelyezés | 195 |
A mai problematika | 195 |
Fogalmak | 196 |
Módszertani következmények | 197 |
Bibliai alapok | 197 |
A "müsztérion" fogalma | 197 |
Szakramentális gondolkodás: az üdvtörténet testi jellege | 198 |
Dogmatörténeti fejlődés | 203 |
Az ókori egyház | 203 |
A skolasztika | 207 |
A viták a reformáció korában | 212 |
A teológia a Trentói zsinat után | 215 |
A 20. századi megújulás | 216 |
Szisztematikus reflexió | 218 |
A szentség alapvető jellegzetességei | 218 |
Fogalmi pontosítások | 227 |
Fontosabb irodalom | 233 |
Részletes szentségtan (Franz-Josef Nocke) | |
Keresztség | |
Megközelítés | 235 |
Elhelyezés | 235 |
A mai problematika | 235 |
Bibliai alapok | 236 |
Vallástörténeti környezet: beavatási szertartások | 236 |
A víz szimbolikája | 236 |
Mosdások Iraelben | 238 |
János keresztsége | 238 |
Jézus keresztsége Jánosnál | 239 |
Keresztelt-e maga Jézus? | 240 |
A keresztény keresztség | 240 |
Dogmatörténeti fejlődés | 249 |
Ősegyház: a keresztség mint átlépés az eszkatogoikus üdvösség közösségébe | 249 |
A korai birodalmi egyház: a keresztség mint részesedés Krisztus titkában | 251 |
Kora középkor: a keresztség mint uralom-váltás | 253 |
A skolasztika: a keresztség teológiája a szisztematikus szentségtanban | 254 |
A reformáció kora: "A hit szentsége" - más értelemben | 256 |
Újabb reformok | 257 |
Szisztematikus reflexió | 259 |
Előzetes megfontolások | 259 |
A központi keresztségi történés: beavatás a Jézus Krisztus uralma alá kerülésbe és a Háromságos Isten közösségében való életbe | 260 |
Egyháztani szempontok | 262 |
Az üdvösséghez való szükségesség kérdéséről | 264 |
A gyermekkeresztség sajátos profilja | 266 |
Fontosabb irodalom | 270 |
Bérmálás | |
Megközelítés | 271 |
Elhelyezés | 271 |
A mai problematika | 271 |
Bibliai alapok | 271 |
Külön szertartás a Lélek ajándékozására? | 272 |
A beavatás felosztása keresztségre és Lélek-szertartásra? | 272 |
A kézrátétel, megkenés és megpecsételés szimbolikája | 273 |
Dogmatörténeti fejlődés | 274 |
Az egyetlen beavatási szertartás: keresztség, kézrátétel és megkenés | 274 |
A kézrátétel elszakítása a keresztségtől | 275 |
A szentségi mivolt körüli vita | 275 |
A beavatás újra felfedezése | 276 |
Szisztematikus reflexió | 277 |
A bérmálás értelme | 277 |
A bérmálás katekézis tartalma | 277 |
A bérmálás időpontja | 278 |
Bérmálás és konfrimáció | 278 |
Fontosabb irodalom | 279 |
Eucharisztia | 280 |
Megközelítés | 280 |
Elhelyezés | 280 |
A mai problematika | 280 |
Bibliai alapok | 281 |
Az étkezés szimbolikája | 281 |
Étkezés Iraelben | 282 |
Az étkezés Jézus igehirdetésében | 284 |
Az utolsó vacsora | 286 |
Az Úrvacsora az újszövetségi gyülekezetekben | 288 |
Dogmatörténeti fejlődés | 297 |
Egybegyűlés az Eucharisztiára | 297 |
Megjelenítés képben | 298 |
A valóságos jelenlét kiemelése | 299 |
Vita a reformáció korában | 302 |
Liturgikus megújulás és ökumenikus közeledés | 305 |
Szisztematikus reflexió | 307 |
Az Eucharisztia teológiájának alapvonásai | 307 |
Speciális kérdések | 316 |
Fontosabb irodalom | 320 |
Bűnbánat | |
Megközelítés | 321 |
Elhelyezés | 321 |
A mai problematika | 321 |
Bibliai alapok | 322 |
Bűn, megtérés és megbocsátás Izraelben | 322 |
Hangsúlyok Jézus igehirdetésében | 324 |
Az újszövetségi közösségek gyakorlata | 325 |
Dogmatörténeti fejlődés | 329 |
Az egyszeri, nyilvános kiközösítő bűnbánat | 329 |
A megismételhető titkos feloldozással elnyert bűnbocsánat kialakulása | 331 |
Az egyházi bűnbánati gyakorlat külön formái | 333 |
Tanítóhivatali döntések | 336 |
Szisztematikus reflexió | 339 |
A történeti adatok hermeneutikai következményei | 339 |
Régi-új felismerések | 340 |
A bűnbocsánat szentsége más egyházi bűnbánati formák keretében | 344 |
A bűnbocsánat szentségének két alapítpusa | 348 |
A bűnbánati liturgia és a bűnbocsánat szentsége | 349 |
Fontosabb irodalom | 351 |
Betegek kenete | |
Megközelítés | 352 |
Elhelyezés | 352 |
A mai problematika | 352 |
Bibliai alapok | 353 |
A betegség | 353 |
A gyógyulás | 354 |
Jelcselekvések | 354 |
A betegek megkenése | 355 |
Dogmatörténeti fejlődés | 357 |
Szentelt olaj a gyógyításhoz és megerősítéshez | 357 |
A haldokló szentségének kialakulása | 357 |
"Betegek kenete" az "utolsó kenet" helyett | 359 |
Szisztametikus reflexió | 359 |
Előzetes hermeneutikus döntés | 359 |
A betegek kenetének értelme | 360 |
Egyháztani jelentés | 361 |
Fontosabb irodalom | 362 |
Papszentelés | |
Megközelítés | 363 |
Elhelyezés | 363 |
A mai problematika | 363 |
A nyelvhasználat kérdéséhez: "Papszentelés" és "ordináció" | 364 |
Bibliai alapok | 364 |
Királyok, papok és próféták Izraelben | 364 |
"Királyi papság vagytok" (1Pét 2,9) | 365 |
Különleges szolgálatok az újszövetségi közösségekben | 366 |
Szentelés kézrátéttellel | 367 |
Dogmatörténeti fejlődés | 368 |
Egységesülés és differenciálás az ősegyházban | 368 |
A konszekráló hatalom hangsúlyozása a középkorban | 369 |
Viták a reformáció idején | 370 |
Újratájékozódás a 20. században | 371 |
Szisztematikus reflexió | 372 |
Az alaptétel keresése | 372 |
Az ordináció mint szentség | 373 |
Püspök, pap, diakónus | 374 |
A szentelés feltételei | 376 |
A hivatalok ökumenikus elismerése | 378 |
Fontosabb irodalom | 380 |
Házasság | |
Megközelítés | 381 |
Elhelyezés | 381 |
A mai problematika | 381 |
Bibliai alapok | 382 |
A házasság mint teremtett ajándék | 382 |
A házasság mint Isten hűségének képe | 383 |
Jézus felhívása a feltétlen hűségre | 383 |
A keresztények közötti házasság, Krisztus szeretetének képe | 384 |
A dogmatörténeti fejlődés | 385 |
Küzdelem a házasságellenes áramlatokkal | 385 |
Az egyházi jurisdictió kialakulása a házasságkötésben | 386 |
A szakramentalitás értelmezésére irányuló kísérletek | 387 |
Ellentétek a reformáció idején | 389 |
Úton a házasság személyre irányuló teológiája felé | 390 |
Szisztematikus reflexió | 391 |
Szerető elfogadás | 391 |
Megvalósító jel | 392 |
A hit jele | 393 |
Példaszerű jel | 394 |
Fontosabb irodalom | 396 |
Eszkatológia (Franz-Josef Nocke) | |
Megközelítés | 397 |
Elhelyezés | 397 |
A mai problematika | 397 |
Fogalmak | 398 |
Bibliai alapok | 399 |
Ősi ígéretek | 400 |
Apokaliptika | 402 |
Isten uralmának hirdetése | 404 |
A parúzia-várás | 406 |
A parúzia és az ítélet összekapcsolása | 408 |
Dogmatörténeti fejlődés | 410 |
A végidő-várás változása az ősegyházban | 410 |
Kiliazmus | 411 |
Civitas Dei és Civitas terrena | 415 |
Eszkatológia és az újkori haladás-gondolat | 422 |
Szisztematikus reflexió | 425 |
A jelenkori vita | 426 |
Hermeneutikai szempontok | 433 |
Tartalmi kijelentések | 437 |
Megközelítés | 442 |
Elhelyezés | 442 |
A mai problematika | 442 |
Bibliai alapok | 443 |
Életközpontúság | 443 |
Seol-elképzelések | 443 |
Maradandó közösség Istennek (Zsolt 73) | 444 |
A feltámadás hitének elő-képei? (Ez 37, Oz 6, Iz 25) | 445 |
Egyéni jövő reménye a késői Ószövetségben | 446 |
Szkepszis és lemondás (Prédikátor könyve) | 447 |
A halottak feltámadása Jézus tanításában az Isten országáról | 449 |
Győzelem a halál felett (Pál) | 451 |
Örök élet már ma (János) | 453 |
Dogmatörténeti fejlődés | 454 |
Egyetemes remény és ítélet | 455 |
Feltámadás, halhatatlanság és közbülső állapot | 461 |
Szisztematikus reflexió | 470 |
Emlékeztető a hermeneutikai megfontolásokra | 7470 |
A halál | 470 |
Feltámadás | 476 |
Közbülső állapot a halál és a feltámadás között? | 478 |
Az ítélet | 482 |
A tisztulás | 485 |
A végérvényes bukás lehetősége | 488 |
Beteljesedés | 490 |
Fontosabb irodalom | 495 |
Összegzés. A Szentháromság: az élet teljessége | |
Szentháromságtan (Jürgen Werbick) | |
Megközelítés | 499 |
A szentháromságtannal kapcsolatos nehézségek | 499 |
A szentháromságtan helye a teológiában | 500 |
A szentháromságtan beillesztése a jelen kézikönyvbe | 501 |
Bibliai alapok | 502 |
A Szentháromság kinyilatkoztatásának ószövetségi előtörténete | 502 |
A Szentháromság kinyilatkoztatása az Újszövetségben | 502 |
Dogmatörténeti fejlődés | 510 |
A szentháromságos keresztségi hit és a hívő reflexió a Nkaiai zsinat előtti teológiában | 510 |
A szentháromságtani fogalmak rögzítése | 516 |
A Nyugat "pszichológiai" szentháromságtana | 520 |
Szentviktori Richárd és a ferences iskola | 528 |
A szentháromságtan krízise és próbálkozások az újrafogalmazásra | 532 |
Szisztematikus reflexió | 534 |
A vita jelenlegi állásáról | 534 |
Isten értelmezése - A szentháromságtan hermeneutikájáról | 535 |
Isten hármas egysége önközlésének ökonómiájában | 542 |
Ökonómiai (üdvösségtörténeti) és immanens (az isten belső életét jellemző) szentháromság | 547 |
Az önközlés, az isteni kapcsolat-képesség titka | 558 |
A szentháromságtani személyfogalom problematikája | 565 |
A három isteni személy lényegi egysége mint a vonatkozások valósága | 575 |
A szentháromsági eredések és a személyi sajátosságok tana | 581 |
Az üdvtörténeti küldések | 588 |
Fontosabb irodalom | 600 |
Függelék | |
Rövidítések és idézett irodalom | 605 |
Névmutató | 618 |
Tárgymutató | 623 |
Dogmatikai tételek | 635 |
A könyv szerzői | 639 |