Előszó
Részlet:
"A tanév története.
A polgári iskolai intézmény az évben töltötte be fennállásának 60. küzdelmes, de áldásos működését. E jubileum alkalmából sajnos nincs módunkban a polgári iskola 60 éves múltjával bővebben foglalkozni, mivel Értesítőnk kellő fedezet hiányában csak szűk korlátok között jelenhet meg, de pár szóval rá kell mutatnom a polgári iskola fontos kultúrális jelentőségére, amelyet már alapítója, Csengery Antal hírdetett, de csak jelenlegi nagy reformminiszterünk dr. Klebelsberg Kunó gróf úr méltányolt kellőképpen.
A polgári iskola, mint demokratikus intézmény, a tömegnevelés egyik legfontosabb iskolája. Ennek az iskolatípusnak nagy nemzeti jelentősége abban rejlik, hogy mindenkinek lehetővé teszi a polgári műveltség megszerzését s ami fődolog, annak korai hasznosítását. A mi sajátos viszonyaink közepette, a szociális berendezkedés következtében a nagy társadalmi rétegeknek helyzete nem engedi meg a hosszantartó iskoláztatást, hanem arra kényszeríti a szülőket, hogy gyermekeiket korán kenyérkereső pályákra tereljék. A módosabb szülők gyermekei a középiskolákban még gondtalanul folytatják tanulmányaikat, amikor a szegényebb sorsú, polg. iskolát végzett tanulók már kiléptek az élet forgatagába. A polgári iskola produktív pályákra készít elő, megadja növendékeinek a szükséges polgári műveltséget, hogy az életben mint iparos, kereskedő, földmíves stb. boldogulhassanak. A polgári iskola 60 éves múltja alatt a tömegnevelés terén nagy és értékes szolgálatokat tett a hazának s amellett, hogy a tehetségesebb gyermekek továbbtaníttatására is alkalmazta, módot biztosít, főképpen a magyar nép nagyértékű, kiaknázatlan erkölcsi, szellemi és testi erőit szabadítja fel, hogy azokat a nemzetépítés heroikus munkája szolgálatába állítsa. A községek és városok vezetőinek kiváló érdeme, hogy felismerték a polgári iskola fontos nemzeti jelentőségét s most már versenyeznek egymással a polgári iskolák megszervezésében.
A 60 éves küzdelmes sors a Hamupipőke szerepére kárhoztatott, sokszor meg nem értett, lekicsinyelt polgári iskolát végre közoktatásunk egyik legfontosabb szervének ismertette el és nyíltan valljuk, hogy nincs a magyar közoktatásügynek még egy intézménye, amely úgy politikai, mint szociális szempontból az oly nagyjelentőségű tömegnevelést jobban és eredményesebben szolgálhatná, mint a polgári iskola. Ennek a ténynek a köztudatban való elismerése a 60 éves polgári iskola lelkes munkásait örömmel és büszkeséggel tölti el, mert küzdelmes fáradozásuk nem volt hiábavaló. Iskolatípusunk iránti meleg szeretet, a társadalom megértő megbecsülése buzdít és vezérrel minket a jövőben is, hogy kitartó működésünkkel nagy-magyarország ujjáépítése érdekében serényen munkálkodjunk."
Vissza