Előszó
Részlet a könyvből:
Megtiszteltetés, és öröm számomra, hogy a IV. Soproni Logopédiai Napok alkalmából a differenciáló pedagógiáról beszélhetek.
Sajnos az idő rövidsége miatt mindent erről a...
Tovább
Előszó
Részlet a könyvből:
Megtiszteltetés, és öröm számomra, hogy a IV. Soproni Logopédiai Napok alkalmából a differenciáló pedagógiáról beszélhetek.
Sajnos az idő rövidsége miatt mindent erről a témáról elmondani nem lehet, de néhány fontos és szerintem tudni érdemes dolgot megemlítenék.
Nagyon jól emlékszem arra, hogy amikor fiatal tanárként lementem az első osztályba minden gyerek egyformának tűnt. Ma több évtizednyi szolgálat után ha bemegyek egy osztályba, akkor azt látom, hogy itt nincs két egyforma gyerek, még az ikrek is különbözőek. Engem nagyon rosszul készítettek fel a pedagógus foglalkozásra, én azt hittem, hogy egy 14 éves gyerek az 14 éves is. Félek, néhány kolléga még ma is ezt gondolja, pedig minden gyerek olyan mint a tarka rét. Tehát ha most egy kicsit okoskodni szeretnék azt mondanám, hogy a differenciáló pedagógiai eredete, oka, az emberekben rejlő különbség, a különbözőségek ahogy megjelennek.
A pedagógiai különbségekre sajnos csak nem olyan rég figyeltek fel a neveléssel foglalkozók. Egészen biztos, hogy a Darwinizmus, a fejlődés elmélet az ami begyűrűzik abba pedagógiai gondolkodásba, hogy a különböző gyerekeket különböző módon kell és érdemes nevelni. Ezért tehát a differenciálás, a differenciáló pedagógiai eredete a különbözőség, az emberi különbség.
Ezt persze osztályozhatjuk, és érdemes osztályozni, mert hiszen a nagy rendetlenségben némi rendet hoz, ha azt mondom, hogy vannak biológiai különbségek, mások a fiúk és mások a lányok. A lányok inkább a humán tudományokban teljesítenek jobban, míg a fiúk inkább az egzaktabb, természet tudományokban, a matematikában. Tudjuk, hogy a férfiaknak jobb a térbeli tájékozódó képességük, a hölgyek pedig könnyebben tanulnak idegen nyelveket, és érzékenyebbek az esztétikai tárgykörökben.
Vissza