Előszó
Modern magyar művészek munkáit tartalmazó kis gyűjteményem az 50-es évek elején kezdett kialakulni. Hogy - szerény keretek között, lehetőségeim arányában - festmények, grafikai művek, plakettek...
Tovább
Előszó
Modern magyar művészek munkáit tartalmazó kis gyűjteményem az 50-es évek elején kezdett kialakulni. Hogy - szerény keretek között, lehetőségeim arányában - festmények, grafikai művek, plakettek gyűjtőjévé, vásárlójává váltam, ebben nagy szerepe van Fruchter Lajosnál, Szilágyi Sándornál, dr. Völgyessy Ferencnél és Köves Oszkárnál tett gyakori látogatásaimnak. A Fruchteréknél látott Derkovits- és Czóbel művek, Szilágyi Sándor Egry- és Szőnyi-képeinek sora, Völgyessy főorvos Rippl-Rónaijai és Gulácsyjai, Köves Oszkár - Koszta, Bernáth, Berény Róbert főműveiből összeválogatott - kollekciója a XX. századi magyar mesterek csodálójává tettek.
Édesapám, aki maga is fogékony volt a képzőművészet iránt, - a második világháború előtt egy szép Mednyánszky és egy jelentős Aba-Novák kép volt a birtokában - lehetővé tette, hogy megvásároljam Koszta József és Fényes Adolf néhány festményét, Fruchter Lajos pedig elkalauzolt Bernáthhoz, akitől egy - 1950 körüli, Ábrahámhegyen festett képet szereztem; tájkép volt, ablakon kinéző fiatal nő alakjával. Felkerestem Szentiványi Lajost, - tőle egy virágcsendélettel jöttem el.
Azonban, ahogy az esztendők teltek, művészeti érdeklődésem iránya megváltozott. Az alföldi és a posztnagybányai művészek iránti tiszteletem megmaradt ugyan, de az avantgarde festészet - főleg a szentendrei művészek és az Európai Iskola körének munkássága - már sokkal jobban vonzott. Megismerkedtem Czóbel Bélával, Kassákkal, Gadányi Jenővel, Barcsayval, Borsos Miklóssal, Bálint Endrével, Gyarmathy Tihamérral, Bolmányi Ferenccel, s a kapcsolat a legtöbb esetben barátsággá mélyült.
Vissza