kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Animula Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 325 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 23 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-408-188-6 |
Előszó | 9 |
Áttekintés | 12 |
A depreszió problémája | 12 |
A pszichoterápia jelentősége a depresszióban | 12 |
A kognitív terápia meghatározása | 13 |
Mi az új a kognitív terápiában? | 16 |
Kognitív modellek: történeti áttekintés | 17 |
A depresszió kognitív modellje | 19 |
A kognitív triász fogalma | 19 |
A depresszív gondolkodás strukturális szerveződése | 20 |
Hibás információfeldolgozás | 21 |
A depressziós hajlam és a depresszió kialakulása | 23 |
A reciprok interakció modellje | 23 |
A depresszió kognitív tényezőinek elsőbbsége | 24 |
Kognitív forradalom: tudományos és depresszív paradigmák | 26 |
A depresszió kognitív terápiájának vezetéséhez szükséges feltételek | 27 |
A kognitív terápia korlátai | 30 |
A kognitív terápia elsajátításának gyakori csapdái | 31 |
A kognitív terápia hatásának maximalizálása | 35 |
Érzelmek szerepe a kognitív terápiában | 37 |
Az érzelmek azonosítása és kifejezése | 38 |
Az érzelmek szerepe a terápiás kapcsolatban | 41 |
Az érzések szabadjára engedése | 42 |
A terápiás kapcsolat a kognitív terápiában | 45 |
A terapeuta kívánatos jellemzői | 45 |
Melegség | 46 |
Pontos empátia | 46 |
Hitelesség | 48 |
A terápiás interakció | 48 |
Alapvető bizalom | 48 |
A raport jelentősége | 49 |
A terápiás együttműködés | 51 |
A "nyers adatok" feltárása | 51 |
Az introspekcióból származó adatok hitelesítése | 52 |
A háttérben meghúzódó feltevések vizsgálata | 52 |
Kísérletek felállítása | 53 |
A házifeladatok kijelölése | 53 |
"Nonkollaboratív" terápiás technikák | 54 |
"Áttételes" és "viszontáttételes" reakciók | 54 |
A terápiás interjú struktúrája | 57 |
Speciális irányelvek a terapeuta számára | 57 |
A páciens "személyes világképének" elfogadása | 57 |
Kerüljük a páciens "címkézését" és az értékítéleteket! | 58 |
Az önpusztító magatartást ne magyarázzuk "tudattalan vágyakkal"! | 59 |
Az aktivitási szintet és a struktúrát igazítsuk a páciens szükségleteihez! | 59 |
A kérdezés mint fontos terápiás eszköz | 61 |
Vitatkozás és kioktatás helyett inkább kérdezzünk! | 63 |
Alkalmazzuk megfontoltan a humort! | 64 |
A kognitív terápia formális struktúrája | 65 |
Készítsük fel a pácienst a kognitív terápiára! | 65 |
Készítsünk terápiás tervet minden ülésre! | 67 |
Az ülés elején készítsük el a npirendet! | 68 |
Dolgozzunk ki konkrét hipotéziseket és ellenőrizzük azokat! | 70 |
Kérjünk visszajelzést a pácienstől! | 71 |
Végezzünk és végeztessünk tömör összegzéseket! | 73 |
Hasznosítsuk a rokoni szálakat! | 74 |
Alkalmazzunk kiegészítő technikákat! | 75 |
Az első interjú | 76 |
Az első interjú elkezdése | 76 |
A lényeges információk feltárása | 77 |
Diagnosztikai információk | 79 |
A mentális státusz vizsgálata | 80 |
A "legfőbb panasz" "céltünetbe" fordítása | 80 |
Az első interjú terápiás céljai | 81 |
A céltünetek kiválasztása | 82 |
A céltünetek ellensúlyozása | 84 |
Fókuszálás a hibás információfeldolgozásra | 85 |
Az első interjú során adott visszajelzések | 85 |
Összefoglalás | 87 |
Kezelés ülésről-ülésre: egy terápia tipikus lefolyása | 89 |
Az ülések áttekintése | 89 |
Esettörténet | 90 |
Viselkedésterápiás technikák alkalmazása | 99 |
Viselkedésváltozással elért kognitív változások | 99 |
A tevékenységek beütemezése | 101 |
A uralás-érzés és a feladat-öröm képességének gyakorlására szolgáló technikák | 107 |
A feladat-fokozatosság | 110 |
Kognitív elpróbálás | 112 |
Asszertív tréning és szerepjáték | 114 |
Viselkedésterápiás techikák: elgondolás és időzítés | 115 |
Kognitív technikák | 117 |
A kognitív technikák alkalmazásának racionáléja | 117 |
A racionálé elmagyarázása a páciensnek | 118 |
A "kogníció" definiálása a páciens számára | 121 |
A kogníciók hatása az érzelmekre és a viselkedésre | 121 |
A kogníció és a friss élmények | 122 |
Az automatikus gondolatok felderítése | 123 |
Az automatikus gondolatok és képzetek vizsgálata és valóságvizsgálata | 125 |
Reattribúciós technikák | 128 |
Alternatív megoldások keresése | 130 |
A diszfunkciónális gondolatok feljegyzése | 133 |
Csuklószámláló használata | 134 |
Összpontosítás a céltünetekre | 136 |
A céltünetek és a technika kiválasztása | 137 |
Affektív (érzelmi) tünetek | 138 |
Szomorúság | 138 |
Indukált düh | 139 |
Figyelemelterelés | 139 |
A humor használata | 140 |
A diszfória kifejezési lehetőségeinek korlátozása | 141 |
"Felső korlát a szomorúságnak" | 141 |
"Fékezhetetlen" sírási időszakok | 143 |
Bűntudatos érzések | 143 |
Szégyen | 145 |
Harag | 146 |
Szorongás | 146 |
Motivációs tünetek | 148 |
A pozitív motiváció elvesztése és fokozott vágy az elkerülésre | 148 |
Fokozott függőség | 149 |
Kognitív tünetek | 150 |
Döntésképtelenség | 150 |
"Belefulladás" a problémákba | 151 |
Önkritizálás | 154 |
Abszolutisztikus (minden-vagy-semmi típusú) gondolkodás | 157 |
Az összpontosítás és az emlékezet zavara | 158 |
Viselkedéses tünetek | 159 |
Passzivitás, elkerülés és tehetetlenség | 159 |
A "gyakorlati problémák" kezelésének nehézsége | 164 |
A szociális készségek zavarai | 164 |
Szomatikus tünetek | 165 |
Alvászavar | 165 |
Az étvágy és a szexus zavarai | 165 |
A tünetek szociális kontextusa | 166 |
A szuicid páciens kezelésének különleges technikái | 168 |
Az öngyilkosság kockázatának felbecsülése | 168 |
Az öngyilkossági szándék mint kontinuum | 169 |
Az öngyilkosság motívumainak vizsgálata | 170 |
A mérleg átbillentése az élet javára | 172 |
A reménytelenség kezelése | 173 |
Problémamegoldás szuicid páciensekkel | 176 |
Stressz-inokulációs tréning | 178 |
Az öngyilkossági vágyak erősödései a terápia során | 179 |
Interjú szuicid veszély esetén | 181 |
Depressziogén feltevések | 194 |
A diszfunkcionális feltevések azonosítása | 196 |
A feltevések módosítása | 200 |
A feltevések mint "céltünetek" | 200 |
A "kellene" módosítása | 201 |
A feltevések mint "személyes konstrukciók" | 203 |
A feltevések mint önbeteljesítő jóslatok | 205 |
A kognitív hibák alapját képező feltevések | 206 |
A diszfunkcionális feltevések előnyeinek/hátrányainak számbavétele | 207 |
A cselekvés szerepe a feltevések módosításában | 208 |
Ellenérvek a pácienstől | 209 |
Az önértékelésen alapuló feltevések támadása | 210 |
A feltevések önkényes jellegének feltárása | 212 |
A feltevések rövid- és hosszútávú hasznossága | 212 |
A házifeladat beépítése a terápiába | 214 |
A házifeladat elvégzésének elvei | 214 |
A házifeladatok kijelölése | 216 |
A feladatok végrehajtásának elősegítése | 217 |
A házifeladattal kapcsolatos diszfunkcionális reakciók azonosítása | 219 |
Aktivitási listák kidolgozása | 222 |
A feladat-örömöt fokozó tevékenységek kiválogatása | 223 |
Az uralás-érzést fokozó tevékenységek kiválogatása | 223 |
Írott feljegyzések (jegyzőkönyvek) és kötelességek | 224 |
A páciens szerepe a házifeladat megtervezésében | 226 |
Különleges házifeladatok | 227 |
Biblioterápia | 227 |
Hangfelvétel készítése | 228 |
Felkészítés a jövőbeli problémákra | 228 |
Egy javasolt vázlat házifeladatok előírásához | 229 |
Technikai kérdések | 230 |
Irányelvek a terapeuta számára | 2314 |
A páciens terápiát gátló hiedelmei | 232 |
A páciens terápiát gátló viselkedései | 242 |
A befejezéssel és visszaeséssel kapcsolatos kérdések | 247 |
A befejezés előkészítése | 24 |
Aggodalmak a befejezés miatt | 248 |
Az idő előtti befejezés | 251 |
A tünetek gyors megszűnése | 251 |
A terapeutával szembeni negatív reakciók | 251 |
Javulás hiánya vagy visszaesés a terápia során | 252 |
A befejezést követő visszaesés | 254 |
Kognitív csoportterápia a depresszió kezelésében | 255 |
Általános megjegyzések | 255 |
Speciális klinikai megfontolások | 257 |
Negatív összehasonlítások | 257 |
Más csoporttagokra gyakorolt negatív hatások | 258 |
"Egyetemes" és személyes torzítások | 259 |
Formai szempontok | 260 |
Problémaorientált és folyamatorientált csoportok | 260 |
Zárt és nyílt csoportok | 260 |
A terapeuta szerepe és a terapeuták száma | 261 |
A csoport összetétele és létszáma | 261 |
A terápia tartama és az ülések gyakorisága | 262 |
Időhatáros szerződések | 262 |
Egyéni terápiával kombinált csoportterápia | 262 |
A terápiás ülések vezetése | 263 |
Előkészítő interjúk | 263 |
A technikai eljárások folyamata | 263 |
Sajátos kezelési problémák | 268 |
Jellegzetes terápiás manőverek | 268 |
Félbeszakítások felhasználása | 268 |
A csoporttagok használata "segédterapeutaként" | 269 |
A kognitív csoportterápiával kapcsolatos empirikus vizsgálatok | 270 |
Következtetések | 272 |
Kognitív terápia és antidepresszáns gyógyszerelés | 273 |
A páciens értékelése | 276 |
A gyógyszereléssel való együttműködés fokozása kognitív változásokat kiváltó technikákkal | 286 |
A kognitív terápia eredményességének vizsgálata | 296 |
Szisztematikus vizsgálatok: depressziós önkéntesek | 297 |
Szisztematikus vizsgálatok: depressziós klinikai páciensek | 298 |
Melléklet | 304 |
Beck depressziós kérdőív (BDI) | 304 |
Szuicid gondolatok skála | 306 |
Diszfunkcionális gondolatok naplója | 308 |
Kognitív terapeuta alkalmassági listája | 309 |
Házifeladatok szabotálásának lehetséges okai | 313 |
A Center for Cognitive Therapy eredményességi vizsgálatainak kutatási protokollja | 314 |
Egyéb anyagok és technikai segédeszközök | 316 |
Irodalom | 317 |
Név- és tárgymutató | 321 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.