1.067.062

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A deductiv és inductiv logika rendszere III. (töredék)

Mint a megismerés elveinek és a tudományos kutatás módszerének előadása

Szerző
Fordító
Budapest
Kiadó: Franklin-Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 514 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Töredék kötet.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:

A megfigyelésről és a leirásról.
Az a vizsgálódás, mely bennünket a két előbbi könyvben foglalkoztatott, a logikának - a mint én e tudomány fogalmát meghatározám - fő feladatára nézve,... Tovább

Előszó

Részlet:

A megfigyelésről és a leirásról.
Az a vizsgálódás, mely bennünket a két előbbi könyvben foglalkoztatott, a logikának - a mint én e tudomány fogalmát meghatározám - fő feladatára nézve, azt hiszem, kielégitő megoldást szolgáltatott kezünkbe. Ugy találtuk, hogy az a gondolkozási mivelet, melylyel a logika foglalkozik, t. i. a bizonyitás segélyével megállapitandó igazságokra vezető mivelet, mindig - még ha a látszat más eljárásra látszik is utalni - az inductio mivelete. Tovább menve, részleteztük az inductio különbözö módjait s tiszta áttekintést nyertünk azon elvek fölött, a melyekhez alkalmazkodnia kell, ha megbizható eredményekre kiván vezetni.
De az inductiora vonatkozó fejtegetések nem érnek véget avval, hogy az ember a megalkotását illető legközelebbi szabályokat megállapitja. Ezenkivül mondani kell még valamit a gondolkodás azon többi miveleteiről is, a melyek vagy szükségképi föltételei minden inductionak, vagy segédszerei a nehezebb és szövevényesebb inductiv miveleteknek. Ezt a könyvet ezeknek a segédmiveleteknek akarjuk szentelni s legelőbb is meg kell vizsgálnunk azokat, a melyek elengedhetetlen előfeltételei minden, bármiféle inductionak. Vissza

Tartalom

Az inductio segéd-miveleteiről
A megfigyelésről és leirásról
Mennyiben tárgya a megfigyelés a logikának?3
Az ugytetsző megfigyelés egy nagy része igazában következtetés4
A megfigyelés leirása többet állit, mint a mennyi a megfigyelésben foglaltatik9
- t. i. bizonyos megegyezést a jelenségek közt; s a jelenségeknek az ilyen megegyezés megállapitására szolgáló összehasonlitásra már inductiohoz vezető előlépcsőzet13
Az abstractioról, vagy a fogalmak alkotásáról
Az inductiot megelőző összehasonlitás általános fogalmakat tesz föl16
- de ezeknek nem kell bennünk előre meglétezniök18
Az eredetileg összehasonlitás utján nyert általános fogalom viszont maga az összehasonlitás typusa23
Mit értünk "illő" fogalmak alatt?27
- s mit a "tiszták" alatt?30
A kérdés további fejtegetése33
Az elnevezésről, mint az inductio segédlőjéről
A nevek főtulajdonsága, hogy a gondolkodás műszerei39
A nevek nem nélkülözhetetlenek az inductiohoz40
Mily módon szolgálnak neki?42
Az általános nevek nem csak takarékossági szempontból szolgálnak a nyelv-használatnál45
A philosophiai nyelv szükségleteiről és a meghatározás elveiről
A pilosophiai nyelv első kelléke, hogy minden általános névnek legyen meg a maga szilárdul megállapitott és szabatosan meghatározott jelentése47
A közhasználatu neveknek gyakran elmosódott együttjelzésök van47
- melyet a logikusoknak meg kellene állapitaniok, s a lehető legkevésbbé kellene változtatniok51
Miért forog a meghatározás gyakran nem szók, hanem dolgok körül54
Hogyan kellene a logikusnak a szók átmenő jelentésével bánniok59
Miféle bajok származhatnak abból, ha a szók szokásos együttjelzésének egy részét elejtjük67
A szók jelentésének természetes változásairól
Eredetileg történetes körülmények hogyan csusznak a szók jelentésébe be?77
- s néha az egész jelentést is elfogadják80
A szók az általánosulásra hajlanak82
- és a részletesülésre85
A philosophiai nyelv elveinek tovább fejtegetése
A philosophiai nyelv második kelléke: külön név minden fontos jelentés számára90
- az az, először: tökéletes leiró terminologia90
- másodszor: külön név a tudományos abstractio minden fontosabb eredménye számára97
- harmadszor: a műnevek jegyzéke, vagyis a fajok neveinek rendszere99
A műnevek jegyzékéhez tartozó nevek együttjelzése sajátos természetü103
A nyelvet milyen esetekben lehet s milyenekben nem lehet gépszerüleg használni?107
Az osztályozásról, mint az inductio segédlőjéről
Az itt tárgyalt osztályozás miben különbözik az elnevezés útján történő osztályozástól?115
A természetes csoportok elmélete117
A természetes csoportokat typusok, vagy pedig meghatározások szerint állapithatni meg?123
A fajok természetes csoportok127
Hogyan kellene a faj-neveket megalkotni?135
A sorozatok utján történő osztályozásról
A természetes csoportokat természetes sorozatba kell rendezni140
E rendezésnek a föjelenség fokozatai szerint kellene történnie142
- a mi egy példány-faj föltevését vonja maga után145
Hogyan kellene a sorozat osztályait megállapitani?146
A tudományos osztályozás legtökéletesebb formáját az állattan nyujtja148
Az ál-következtetésekről
Az álkövetkeztetésekről általában
Az álkövetkeztetések elmélete mellőzhetetlen része a logikának153
A történetes tévedések nem álkövetkeztetések156
A tévedés erkölcsi forrásai milyen viszonyban állanak az értelmiekhez?156
Az álkövetkeztetések osztályozása
Az álkövetkeztetések osztályozását milyen jegyek szerint kell végrehajtani?161
Az álkövetkeztetések öt osztálya163
Néha önkényünktől függ, hogy valameliyk álkövetkeztetést egyik, vagy másik osztályba sorozzunk168
Az egyszerű szemlélet álkövetkeztetései, vagy az a priori álkövetkeztetések
Az ez osztályba tartozó álkövetkeztetések jellemvonásai172
Természetes előitéletnél fogva a subjectiv törvényeket objectivekül tekintik, mint közkeletü babonák példái bizonyitják174
Természetes előitéletek, melyek szerint a miket együtt gondolunk, együtt is kell létezniök s a mi megfoghatatlan, nem is igaz180
Természetes előitéletek, mely szerint abstractionak való létet tulajdonitanak189
Az elégséges ok álkövetkeztetése191
Természetes előitélet, mely szerint a természet különbözőségei megfelelnek a nyelv megkülönböztetéseinek195
Előitélet, mely szerint valamely jelenségnek nem lehet több egy okánál200
Előitélet, hogy valamely jelenség föltételeinek hasonlitniok kell e jelenséghez205
A megfigyelési álkövetkeztetések
A megfigyelés hia és a megfigyelés eltévesztése217
Esetek, meg körülmények meg nem figyelése218
Példák az előbbire219
- meg az utobbira226
A balmegfigyelés jellemzése és példái233
Általánositási álkövetkeztetések
Ez osztály jellemző vonásai238
Az általánositás bizonyos fajtáinak mindig alap nélkül kell szükölködniük239
Gyökeresen különböző jelenségek egyetlen közösre való föloldására czélzó kisérletek240
A tapasztalati törvényeknek okozatiakkal való összetévesztése álkövetkeztetés243
Post hoc, ergo propter hoc, s az ennek megfelelő deductiv álkövetkeztetés249
A téves analogiák álkövetkeztetései253
A metaphorák szerepe az okoskodásban262
Az általánositás álkövetkeztetései hogyan fakadnak a téves osztályozásból266
Az okvetési álkövetkeztetések
Bevezető megjegyzések269
A megforditott meg az egyjelentésü itéletekre épitett álkövetkeztetés269
A syllogismus bensejéből származó álkövetkeztetések272
Az előzmények megcseréléséből eredő álkövetkeztetés273
Összetévesztési álkövetkeztetések
A szók kétértelműségéből származó álkövetkeztetések279
A petito principii297
Az ignoratio elenchi310
A moralis tudományok logikájáról
Bevezető megjegyzések
A moralis tudományok elmaradt állapotán csak az által lehet segiten, hogy a természeti tudományok módszereit alkalmazzuk, kellőleg kiterjesztve és általánositva, rájuk319
Mennyire lehet ezt ebben a munkában megkisérteni322
Szabadság és kényszerüség
Az emberi cselekedetek alá vannak-e az okozatiság törvényének vetve?324
Az u. n. philosophiai kényszerüség mily értelemben igaz?325
A kényszerüség szó alkalmatlan volta és káros következései329
Az inditó ok nem mindig valamely élvre vagy sérvre való kilátás334
Hogy az emberi természet tudománya létezik, vagy létezhetik
Lehetnek tudományok, a melyek nem exact tudományok337
Az emberi természet tudománya mily tudományos előképnek felel meg341
A lélek törvényeiről
Mit értünk a lélek törvénye alatt?345
Létezik-e a lélektan, mint tudomány346
A lélektan főbb kérdéseinek jellemzése349
A lelki müveletek meg testi körülmények viszonya356
Ethologia, vagyis: a jellemfejlés tudománya
Az emberi természet tapasztalati törvényei362
- csak is megközelitő általánositások. Az egyetemes törvények a jellemfejtés törvényei365
A jellemfejtés törvényeit nem lehet megfigyelés és kisérlet utján megállapitani368
- hanem deductiv módon tanulmányozandók374
Az ethologia elvei a lélek tudományának középtáji elvei377
Az ethologia jellemzése381
Általános megjegyzések a társadalmi tudományról
A társadalmi jelenségek tudomány tárgyai-e?385
A társadalom tudományának mily természetünek kell lennie?388
A chemiai vagy kisérleti módszerről a társadalmi tudományban
Annak a gondolkodás-módnak a jellemzése, a mely egyenkénti tapasztalatokból politikai tanokat vezet le392
A társadalmi tudományban lehetetlen a kisérletezés395
- a különbözési módszer is alkalmazhatatlan397
- és a megegyezés, meg a párhuzamos változatok módszerei sem bizonyító erejüek399
- a maradékok módszere szintén nem bizonyitó erejü s előfeltétele a deductio402
A geometriai, vagy elvont módszerről
E gondolkodási mód jellemvonásai406
Példák a mértani módszerre409
A Bentham-iskola érdek-philosophiája410
A physikai, vagy tárgyas deductiv módszerről
A renden haladó és a megforditott rend szerint eljáró deductiv módszerek419
A rendben haladó deductiv módszer nehézségei a társadalom tudományában424
Mily mértékben lehet a társadalmi speculatio különböző ágait külön-külön tanulmányozni? A közgazdaságtan jellemzése428
A politikai ethologia, vagy a nemzeti jellem tudománya435
A társadalom tudományának tapasztalati törvényei439
A társadalom tudományának igazolása442
A forditott rend szerint haladó deductiv, vagy történelmi módszer
Az általános társadalmi tudomány, meg az egyes sociologiai vizsgálatok megkülönböztetése446
Mit értünk a társadalom valamely állapota alatt447
Az ember és a társadalom továbbrahaladó volta449
A társadalmi állapotok egymásutánjának törvényeit csak is a forditott rend szerint haladó deductiv módszer utján lehet megállapitani452
A társadalmi statika, vagy a társadalmi jelenségek együttlétezésének tudománya456
A társadalmi dynamika, vagy a társadalmi jelenségek egymásutánjának tudománya467
A történeti módszer körvonalai469
Kilátások a sociologiai kutatás jövőjére nézve473
További fölvilágositások a történelem tudományáról
Hogy a történelmi tények egyarántos törvények alatt állanak, bizonyitja a statistika478
- a mi nem azt teszi, hogy az erkölcsi okok jelentéktelenek483
- sem azt, hogy az egyének jelleme és a kormányok tettei hatástalanok487
Példák a kitünö férfiak és a kormányok politikájának történelmi jelentőségére493
A gyakorlat vagy művészet logikájáról, ideértve az erkölcsiséget és politikát
A moral nem tudomány, hanem müvészet499
A müvészet szabályai meg a megfelelő tudomány tantételei közötti viszony500
Mi a tulajdonképeni feladatunk a müvészet szabályainak?502
A müvészet nem lehet deductiv504
Minden müvészet a tudomány oly igazságaiból áll, a melyek bizonyos gyakorlati czélra szolgáló rendbe vannak sorakoztatva506
Teleologia, vagy a czélok tana508
A teleologia végső irányzóra vagy alapelvre szorul511
Befejezés514

Mill János Stuart

Mill János Stuart műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mill János Stuart könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem