kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Franklin-Társulat Magyar Irod. Intézet és Könyvnyomda |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 1.491 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 18 cm x 13 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | I. kötet kiadási év nélküli. Az eredeti 7-dik kiadása után a Magyar Tudományos Akadémia megbizásából fordította Szász Béla, m. kir. egyetemi tanár. II. és III. kötet Franklin-Társulat nyomdája nyomása, I. kötet nyomatott Holzhausen Adolfnál Bécsben. |
I. kötet | |
A szerző előszava az első kiadáshoz | |
A szerző előszava a harmadik, negyedik s következő kiadásokhoz | |
A fordító előszava | |
Bevezetés | |
A tárgyalás kezdetén adott meghatározások ideiglenesnek kell lennie | 1 |
A következtetés mestersége és tudománya-e a logika? | 2 |
Vagy az igazság kutatásának mestersége és tudománya? | 4 |
A logikának következtetésekkel, nem pedig nézleti igazságokkal van dolga | 6 |
A logika viszonya a többi tudományhoz | 11 |
Hasznos voltának kimutatása | 13 |
A logika meghatározásának fölállítása és megvilágosodása | 14 |
A nevekről és itéletekről | |
Miért kell a nyelv elemzésén kezdenünk? | |
A nevek elmélete miért alkotja szükségképi részét a logikának? | 21 |
Első lépés az itéletek elemzésére | 23 |
A neveket előbb kell tanulmányozni, mint a dolgokat | 26 |
A nevekről | |
A nevek a dolgok s nem eszméink nevei | 29 |
Az olyan szók, melyek nem nevek, hanem nevek részei | 31 |
Általános és egyenkénti nevek | 34 |
Tárgyas és elvont nevek | 36 |
Együttjelző és nem-együttjelző nevek | 40 |
Állitó és tagadó nevek | 55 |
Viszonylagos és feltétlen nevek | 57 |
Határozott és kétértelmű nevek | 61 |
A nevek által megjelölt dolgokról | |
A megnevezhető dolgok elősorolásának szükséges volta. Aristoteles kategoriái | 63 |
A legtöbb általános név határozatlan volta | 66 |
Érzések vagy a tudalom állapotai | 70 |
Az érzékleteket meg kell különböztetni természeti megelőzőiktől. Mi az észrevét? | 73 |
Az akarati elhatározások és műveletek | 76 |
Lény és tulajdonitmány | 77 |
Test | 80 |
Szellem | 89 |
Minőségek | 91 |
Viszonyok | 96 |
Hasonlóság | 99 |
Mennyiség | 104 |
A testek minden tulajdonitmánya a tudalom állapotain alapszik | 105 |
És a szellem minden tulajdonitmánya is | 107 |
Visszatekintés | 108 |
Az itéletekről | |
A copula természete és rendeltetése | 113 |
Állitó és tagadó itéletek | 117 |
Egyszerű és összetett itéletek | 119 |
Egyetemes, részleges és egyenként i itéletek | 123 |
Az itéletek mivoltáról | |
Az a tan, mely szerint az itélet két eszme közti viszony kifejezése | 127 |
Az a tan, mely szerint az itélet két név jelentése közti viszony kifejezése | 132 |
Az a tan, mely szerint az itélet abból áll, hogy valamit valamely osztályba soroz, vagy valamely osztályból kirekeszt | 136 |
Mi tehát az itélet voltaképen? | 142 |
Valamely egymásutánt vagy együttlétezést, egyszerü meglétezést vagy okozást állit (vagy tagad) | 145 |
Vagy valamely hasonlóságot | 148 |
Elvont szókból alkotott itéletek | 152 |
A pusztán szóbeli itéletekről | |
Lényegi és esetleges itéletek | 157 |
Minden lényegi itélet egyjelentésü itélet | 159 |
Az egyéneknek nincsenek lényegeik | 164 |
Hogyan kell a való itéleteket a szóbeliektől megkülönböztetni? | 166 |
A való itélet mivoltának két felfogási módja | 168 |
Az osztályozás természetéről és az öt lehető tulajdonitásáról (praedicabilia) | |
Az osztályozás összefüggése az elnevezéssel | 171 |
Melyek a lehető tulajdonitások? | 173 |
Nem és faj | 174 |
A fajtáknak való létezésök van a természetben | 178 |
Különbség | 184 |
Az általános meg a különös vagy technikai czélokra szolgáló különbségek | 187 |
Sajátság | 191 |
Esetleges tulajdonság | 193 |
A meghatározásról | |
Mi a meghatározás? | 196 |
Minden olyan nevet meg lehet határozni, a melynek jelentése elemezhető | 199 |
Mi a különbség a teljes és a nem teljes meghatározás között? | 202 |
Meg a leirás között? | 204 |
A mit a dolgok meghatározásának nevezünk, igazában a nevek meghatározása, azon benrejlő föltevéssel, hogy a neveknek megfelelő dolgok léteznek | 209 |
- még ha ilyen dolgok valójában nem léteznek is - | 219 |
A meghatározásoknak - habár csak nevek meghatározásai - a nekik megfelelő dolgok ismeretén kell alapulniok | 222 |
A következtetésről | |
Az okoskodásról vagy következtetésről általában | |
Visszatekintés a megelőző könyvre | 233 |
A nem tulajdonképeni értelemben vett következtetések | 235 |
A tulajdonképeni értelemben vett következtetések, s felosztásuk az inductiokra és okvetésekre | 241 |
Az okvetésről vagy syllogismusról | |
A syllogismus elemzése | 245 |
A dictum de omni nem alapja az okoskodásnak, hanem pusztán egyjelentésü itélet | 254 |
Mi az okvetés valódi alap-elve? | 262 |
Ez elv másik alakja | 266 |
A syllogismus alkalmazásáról és logikai értékéről | |
Petitio principii-e a syllogismus? | 270 |
A közönséges elmélet elégtelen volta | 271 |
Minden következtetés részlegesről részlegesre halad | 275 |
Az általános itélet ily következtetések jegyzéke s a syllogismus szabályai e jegyzék magyarázatának szabályai | 286 |
A syllogismus nem typusa, hanem próbája az okoskodásnak | 291 |
Mi az igazi előképe? | 297 |
Az inductio és deductio közti viszony | 301 |
Az ellenvetések czáfolata | 303 |
Az alaki logika és viszonya az igazság logikájához | 308 |
A következtetési lánczolatokról és a deductiv tudományokról | |
Mily czélra szolgálnak az okoskodási lánczolatok? | 313 |
Az okoskodási lánczolat inductiv következtetések sorozata | 314 |
- egyenkéntiről egyenkéntire, jelények jelényei útján | 318 |
Miért vannak deductiv tudományok? | 321 |
Miért állanak más tudományok még mindig a kisérleti tudományok fokán? | 327 |
Kisérleti tudományok deductivvá válhatnak a kisérletek előhaladtával | 329 |
Mi módon történik az rendesen? | 332 |
A bizonyításról és a szükségképi igazságokról | |
A mértan tantételei csak abban az értelemben szükségképi igazságok, hogy hypothesisekből szükségkép következnek | 336 |
Ezek a hypothesisek való tények előadásai, csakhogy némely körülményeik túl vannak hajtva vagy el vannak mellőzve | 341 |
A mértan némely alapelve axioma s ezek nem föltételesek | 343 |
- hanem kisérleti igazságok | 346 |
Egy ellenvetés czáfolata | 349 |
Dr. Whewlell, az axiomák felőli, nézeteinek birálata | 353 |
Ugyanazon kérdés folytatása | |
Minden deductiv tudomány inductiv | 357 |
A számok tudományának itéletei nem szóbeliek, hanem a tapasztalásból vont általánosítások | 380 |
Mily értelemben föltételesek? | 387 |
A demonstrativ tudomány jellemző sajátsága, hogy föltételes | 390 |
A demonstrativ bizonyosság meghatározása | 391 |
A fentebbi tanokkal ellenkező nehány nézet birálata | |
Az egyetemes követelmény tana | 394 |
A megfoghatatlanság próbája nem fejezi ki a mult tapasztalás egész összegét | 397 |
- sem nem föltétele minden gondolkodási műveletnek | 401 |
Sir W. Hamilton nézete az ellenmondás, és a harmadik eset kizárásának elvéről | 411 |
Az inductioról | |
Előleges megjegyzések az inductioról általában | |
Az inductiv logika jelentős volta | 419 |
A tudomány logikája az ügyletek és a mindennapi élet logikája is | 420 |
A nem tulajdonképi értelemben vett inductiokról | |
A szóbeli átalakításokról megkülönböztetett inductiók | 427 |
A mathematikában helytelenül ugy nevezett inductioktól | 430 |
- és a leirásoktól | 433 |
Dr. Whewell inductio-elméletének birálata | 436 |
A megelőző megjegyzések további megvilágositása | 451 |
Az inductio alapjáról | |
A természet folyásának egyarántos voltáról szóló axioma | 456 |
Nem minden értelemben igaz. Inductio per enumerationem simplicem | 462 |
Mi az inductiv logika föladata? | 465 |
A természet törvényeiről | |
A természetben szereplő általános szabályszerűség törvényeknek nevezett részleges szabályszerüségek szövedéke | 469 |
A tudományos inductionak megelőző spontan inductiokon kell alapulnia | 474 |
Vannak-e valamely oly inductiok, melyek alkalmasok reá, hogy minden más inductio próbakövei lehessenek? | 477 |
II. kötet | |
Az inductióról | |
Az egyetemes okozatiság törvényéről | |
Az egymásra következő jelenségek egyetemes törvénye az okozatiság törvénye | 3 |
Azaz: az a törvény, hogy minden következőnek van valamely változatlan megelőzője | 8 |
Valamely jelenség oka az ő feltételeinek összetalálkozása | 10 |
A cselekvő és szenvedő közötti megkülönböztetés csak képzeleti | 20 |
Az ok nem a változatlan megelőző, hanem a föltéttelen változatlan megelőző | 24 |
Lehet-e valamely ok okozatával egyidejü? | 30 |
Egy állandó ok, vagy eredeti természeti ható fogalma | 33 |
Különböző állandó okok okozatai közötti együttlétezés egyarántosságai nem törvények | 38 |
Birálata annak az elméletnek, hogy az akarat ható ok | 39 |
Kiegészítő megjegyzések az előbbi fejezethez | 57 |
Az okok összetételéről | |
Az okok egyesített hatása kétféle: mechanikai és vegyi | 65 |
Az okok összetétele általános szabály;a másik eset csak kivétel | 70 |
Arányosak-e az okozatok okaikhoz? | 74 |
A megfigyelésről és kisérletről | |
Az inductiv kutatás első lépése az összetett jelenségeknek elemeikre való elméleti szétbontása | 77 |
A második lépés az elemeknek valóságos szétbontása | 80 |
A kisérlet előnyösebb, mint a megfigyelés | 82 |
A megfigyelés előnyösebb, mint a kisérlet | 86 |
A kisérleti kutatás négy módszeréről | |
A megegyezés módszere | 92 |
A különbözés módszere | 97 |
E két módszer kölcsönös viszonya | 98 |
A megegyezés meg különbözés egyesitett módszere | 103 |
A maradékok módszere | 106 |
A párhuzamos változások módszere | 108 |
Ez utóbbi módszer korlátai | 116 |
Különböző példák e négy módszerre | |
Liebignek a fém-mérgekről szóló elmélete | 123 |
Az inducált villanyról szóló elmélet | 128 |
Dr. Wells elmélete a harmatról | 133 |
Dr. Brown-Sequard elmélete a hulla-merevségről | 143 |
A maradékok módszerének példái | 152 |
Dr. Whewell ellenvetései e négy módszerre | 157 |
Az okok töbségéről és az okozatok összefonódásairól | |
Egy okozatnak több oka lehet | 165 |
- a mi jellemző tökéletlenségére szolgál a megegyezés módszerének | 167 |
Hogyan lehet a több-okuságot megállapitani? | 172 |
Okok összehatása, mely nem köti össze okozataikat | 174 |
A kutatás nehézségei, midőn az okok összekapcsolt okozatokat idéznek elő | 181 |
Az összetett okozatok törvényeinek három kutatási módszere | 187 |
Az egyszerű megfigyelés módszere nem alkalmazható | 189 |
- sem az egyszerü kisérlő módszer | 190 |
A deductiv módszerről | |
Első lépés: a külön okok törvényeinek közvetetlen inductio utján történő megállapítása | 197 |
Második lépés: az összetett esetek egyszerü törvényeiből levont következtetés | 204 |
Harmadik lépés: igazolás az egyenkénti tapasztalatok utján | 206 |
A természet törvényeinek magyarázatáról | |
A magyarázat meghatározása | 212 |
A magyarázat első módja: az összetett okozat törvényének az összeható okok törvényeire és együttlétezésök tényére való fölbontása | 213 |
Második mód: a folyamat valamely közvetitő lánczszemének földeritése | 214 |
A törvények mindig maguknál általánosabb törvényekre bomlanak | 215 |
Harmadik mód: a kevésbbé általános törvényeknek egy általánosabb alá való foglalása | 220 |
Mit értünk a természet valamely törvényének magyarázata alatt? | 223 |
Különböző példák a természeti törvények magyarázatára | |
A tudományok általános elméletei | 227 |
Példák a vegytani kutatások köréből | 229 |
Példák Dr. Brown-Sequardnak az ideg-rendszerre vonatkozó kutatásaiból | 232 |
Ujan földeritett törvények összetett nyilatkozataiban való további vizsgálásából vett példák | 234 |
Példák az utólagosan megerősített és deductiv módon megmagyarázott tapasztalati általánositások köréből | 236 |
Egy példa a szellem tudományának köréből | 238 |
Minden tudomány arra hajlik, hogy deductivvá legyen | 240 |
A természeti törvények magyarázatának határairól és a hypothesisekről | |
Föl lehet-e a természet minden következtetését egyetlen törvényre bontani? | 245 |
Az alaptörvények nem lehetnek kevesebb számuak, mint saját természetünk megkülönböztethető érzései | 246 |
Minő értelemben lehet a végső alap-tényeket kimagyarázni? | 250 |
Mire jók a tudományos hypothesisek | 252 |
A hypothesisek nélkülözhetetlenek | 263 |
Hogyan lehet a szabados hypothesiseket a nem szabadosaktól megkülönböztetni? | 266 |
Némely látszólag hypotheticus kutatás a valóságban deductiv | 276 |
A növekvő eredményekről és az okok folytonos hatásairól | |
Valamely ok egyszerű folytonosságából hogyan származik gyarapodó okozat? | 281 |
- s hogyan az ok fokozódásából? | 287 |
Leszármaztatott törvények valamely egyes alaptörvényből eredve | 290 |
A tapasztalat utján szerzett törvényekről | |
A tapasztalat utján szerzett törvény meghatározása | 293 |
A leszármazott törvények rendesen az elhelyezésektől függenek | 295 |
Az állandó okok elhelyezését nem lehet valamely törvényre visszavezetni | 297 |
A tapasztalati törvényekben, tehát, nem lehet a valóságos tapasztalat határain túl is bizni | 298 |
A csupán a megegyezés módszerére támaszkodó általánositásokat csak tapasztalás utján szerzett törvényekül lehet elfogadni | 300 |
Minő jelek alapján lehet a következés valamely megfigyelt egyarántosságáról föltenni, hogy föloldható | 301 |
A tapasztalat utján szerzett törvények két fajtájáról | 306 |
A történetesség és kizárása | |
A tapasztalat útján szerzett törvények igazolása a történetesség tanától függ | 308 |
A történetesség meghatározása és jellemzése | 310 |
A történetesség kizárása | 317 |
A történetesség kizárása után fönnmaradó jelenségek fölfedezése | 320 |
A lehetőségek elmélete | 322 |
A történetesség kiszámitásáról | |
A mathematikusok értelmében vett valószínüségi elmélet alapja | 324 |
Ez elmélet elfogadható | 327 |
Tulajdonképen min alapszik? | 329 |
Végeredményileg az okozatiságtól függ | 335 |
A valószinüségi elmélet tantétele, mely valamely adott eredmény okára vonatkozik | 340 |
Miként alkalmazható a történetesség kizárására? | 343 |
A leszármaztatott törvényeknek közelfekvő esetekre való kiterjedéséről | |
A leszármaztatott törvények, ha nem történetesek, majd mindig az elhelyezésektől függenek | 348 |
Minő okok alapján terjeszthetők ki a valóságos tapasztalát határain túl eső esetekre is? | 351 |
Ez esetek csak közelfekvők lehetnek | 353 |
Az analogiáról | |
Az analogia szó különböző értelmei | 359 |
Az analogiára épült következtetés természetéről | 361 |
Mily körülményektől függ értéke? | 367 |
Az általános okozatiság törvényének bizonyitásáról | |
Az okozatiság törvénye nem alapszik ösztönön | 371 |
- hanem az egyszerü felsorolás inductióján | 378 |
Mily esetekben megengedhető az ily inductió? | 382 |
Mily alapokon fogadható el az okozatiság törvényének egyetemes érvénye? | 386 |
Az okozatiságtól nem függő együttlétezés egyarántosságairól | |
A következés törvényeiből származó együttlétezés egyarántosságai | 392 |
A nemek tulajdonságai az együttlétezés egyarántosságai | 396 |
- s némelyek leszármazottak, mások őseredetiek | 397 |
Az együttlétezésnek nincs egyetemes axiomája | 398 |
Hogyan lehet az együttlétezés egyarántosságainak bizonyosságát megmérlegelni? | 401 |
Ha leszármazottak: bizonyosságuk akkora, mint a tapasztalati törvényeké | 402 |
Nem különben, ha őseredetiek | 405 |
Minél általánosabb a törvény, annál erősebb a bizonyosság | 406 |
Minden külön nem külön megvizsgálandó | 408 |
A közelítő általánositásokról és a valószinüségi következtetésekről | |
Az u. n. valószinüségi következtetések közelitő általánositásokon alapulnak | 411 |
A közelitő általánositások kevésbbé hasznosak a tudományban, mint az életben | 412 |
Mily esetekben lehet ezeket is zsinórmértékeül venni? | 414 |
Mi módon bizonyíthatók be? | 416 |
Mily elővigyázat mellett használhatók? | 420 |
Két mód, a melylyel a valószinüségeket össze lehet kapcsolni | 422 |
Hogyan lehet a közelitő általánositásokat egyenlő értékü valóságos általánositásokká változtatni? | 428 |
A többi természeti törvényről | |
A csupán a létezést állitó itéletek | 432 |
A hasonlóság, mint a tudomány tárgya | 435 |
A mathematika axiomái és tantételei magokba foglalják a hasonlóság nevezetesebb törvényeit | 438 |
- valamint a térbeli rendéit is s az egyszerü fölsoroláson épül induction nyugszanak | 440 |
Az arithmetika tételei kifejezik valamely adott szám alakulási módjait | 442 |
Az algebra tételei kifejezik általában a számok különböző alakulási módjainak egyenlő értéküségét | 448 |
A mértan tételei a kültermészet törvényei | 452 |
A mértan miért majdnem egészen deductiv? | 456 |
A mathematikai igazságoknak más tudományokban való szereplése és e szereplés határai | 459 |
A hitetlenség alapjairól | |
Valószínütlenség és lehetetlenség | 463 |
Hume csodákról szóló elméletének birálata | 464 |
A valószinütlenség fokozatai párhuzamosak annak az általánositásnak természetében rejlő különbségekkel, a melylyel valamely tétel ellentmondásban áll | 470 |
Valamely tény azért, mivel a valószinüség ellene szól, még nem hihetetlen | 476 |
Kevésbbé hihetők az összetalálkozások, mint más tények? | 479 |
Laplace egy nézetének birálata | 484 |
III. kötet | |
Az inductio segéd-miveleteiről | |
A megfigyelésről és leirásról | |
Mennyiben tárgya a megfigyelés a logikának? | 3 |
Az ugytetsző megfigyelés egy nagy része igazában következtetés | 4 |
A megfigyelés leirása többet állit, mint a mennyi a megfigyelésben foglaltatik | 9 |
- t. i. bizonyos megegyezést a jelenségek közt; s a jelenségeknek az ilyen megegyezés megállapitására szolgáló összehasonlitásra már inductiohoz vezető előlépcsőzet | 13 |
Az abstractioról, vagy a fogalmak alkotásáról | |
Az inductiot megelőző összehasonlitás általános fogalmakat tesz föl | 16 |
- de ezeknek nem kell bennünk előre meglétezniök | 18 |
Az eredetileg összehasonlitás utján nyert általános fogalom viszont maga az összehasonlitás typusa | 23 |
Mit értünk "illő" fogalmak alatt? | 27 |
- s mit a "tiszták" alatt? | 30 |
A kérdés további fejtegetése | 33 |
Az elnevezésről, mint az inductio segédlőjéről | |
A nevek főtulajdonsága, hogy a gondolkodás műszerei | 39 |
A nevek nem nélkülözhetetlenek az inductiohoz | 40 |
Mily módon szolgálnak neki? | 42 |
Az általános nevek nem csak takarékossági szempontból szolgálnak a nyelv-használatnál | 45 |
A philosophiai nyelv szükségleteiről és a meghatározás elveiről | |
A pilosophiai nyelv első kelléke, hogy minden általános névnek legyen meg a maga szilárdul megállapitott és szabatosan meghatározott jelentése | 47 |
A közhasználatu neveknek gyakran elmosódott együttjelzésök van | 47 |
- melyet a logikusoknak meg kellene állapitaniok, s a lehető legkevésbbé kellene változtatniok | 51 |
Miért forog a meghatározás gyakran nem szók, hanem dolgok körül | 54 |
Hogyan kellene a logikusnak a szók átmenő jelentésével bánniok | 59 |
Miféle bajok származhatnak abból, ha a szók szokásos együttjelzésének egy részét elejtjük | 67 |
A szók jelentésének természetes változásairól | |
Eredetileg történetes körülmények hogyan csusznak a szók jelentésébe be? | 77 |
- s néha az egész jelentést is elfogadják | 80 |
A szók az általánosulásra hajlanak | 82 |
- és a részletesülésre | 85 |
A philosophiai nyelv elveinek tovább fejtegetése | |
A philosophiai nyelv második kelléke: külön név minden fontos jelentés számára | 90 |
- az az, először: tökéletes leiró terminologia | 90 |
- másodszor: külön név a tudományos abstractio minden fontosabb eredménye számára | 97 |
- harmadszor: a műnevek jegyzéke, vagyis a fajok neveinek rendszere | 99 |
A műnevek jegyzékéhez tartozó nevek együttjelzése sajátos természetü | 103 |
A nyelvet milyen esetekben lehet s milyenekben nem lehet gépszerüleg használni? | 107 |
Az osztályozásról, mint az inductio segédlőjéről | |
Az itt tárgyalt osztályozás miben különbözik az elnevezés útján történő osztályozástól? | 115 |
A természetes csoportok elmélete | 117 |
A természetes csoportokat typusok, vagy pedig meghatározások szerint állapithatni meg? | 123 |
A fajok természetes csoportok | 127 |
Hogyan kellene a faj-neveket megalkotni? | 135 |
A sorozatok utján történő osztályozásról | |
A természetes csoportokat természetes sorozatba kell rendezni | 140 |
E rendezésnek a föjelenség fokozatai szerint kellene történnie | 142 |
- a mi egy példány-faj föltevését vonja maga után | 145 |
Hogyan kellene a sorozat osztályait megállapitani? | 146 |
A tudományos osztályozás legtökéletesebb formáját az állattan nyujtja | 148 |
Az ál-következtetésekről | |
Az álkövetkeztetésekről általában | |
Az álkövetkeztetések elmélete mellőzhetetlen része a logikának | 153 |
A történetes tévedések nem álkövetkeztetések | 156 |
A tévedés erkölcsi forrásai milyen viszonyban állanak az értelmiekhez? | 156 |
Az álkövetkeztetések osztályozása | |
Az álkövetkeztetések osztályozását milyen jegyek szerint kell végrehajtani? | 161 |
Az álkövetkeztetések öt osztálya | 163 |
Néha önkényünktől függ, hogy valameliyk álkövetkeztetést egyik, vagy másik osztályba sorozzunk | 168 |
Az egyszerű szemlélet álkövetkeztetései, vagy az a priori álkövetkeztetések | |
Az ez osztályba tartozó álkövetkeztetések jellemvonásai | 172 |
Természetes előitéletnél fogva a subjectiv törvényeket objectivekül tekintik, mint közkeletü babonák példái bizonyitják | 174 |
Természetes előitéletek, melyek szerint a miket együtt gondolunk, együtt is kell létezniök s a mi megfoghatatlan, nem is igaz | 180 |
Természetes előitéletek, mely szerint abstractionak való létet tulajdonitanak | 189 |
Az elégséges ok álkövetkeztetése | 191 |
Természetes előitélet, mely szerint a természet különbözőségei megfelelnek a nyelv megkülönböztetéseinek | 195 |
Előitélet, mely szerint valamely jelenségnek nem lehet több egy okánál | 200 |
Előitélet, hogy valamely jelenség föltételeinek hasonlitniok kell e jelenséghez | 205 |
A megfigyelési álkövetkeztetések | |
A megfigyelés hia és a megfigyelés eltévesztése | 217 |
Esetek, meg körülmények meg nem figyelése | 218 |
Példák az előbbire | 219 |
- meg az utobbira | 226 |
A balmegfigyelés jellemzése és példái | 233 |
Általánositási álkövetkeztetések | |
Ez osztály jellemző vonásai | 238 |
Az általánositás bizonyos fajtáinak mindig alap nélkül kell szükölködniük | 239 |
Gyökeresen különböző jelenségek egyetlen közösre való föloldására czélzó kisérletek | 240 |
A tapasztalati törvényeknek okozatiakkal való összetévesztése álkövetkeztetés | 243 |
Post hoc, ergo propter hoc, s az ennek megfelelő deductiv álkövetkeztetés | 249 |
A téves analogiák álkövetkeztetései | 253 |
A metaphorák szerepe az okoskodásban | 262 |
Az általánositás álkövetkeztetései hogyan fakadnak a téves osztályozásból | 266 |
Az okvetési álkövetkeztetések | |
Bevezető megjegyzések | 269 |
A megforditott meg az egyjelentésü itéletekre épitett álkövetkeztetés | 269 |
A syllogismus bensejéből származó álkövetkeztetések | 272 |
Az előzmények megcseréléséből eredő álkövetkeztetés | 273 |
Összetévesztési álkövetkeztetések | |
A szók kétértelműségéből származó álkövetkeztetések | 279 |
A petito principii | 297 |
Az ignoratio elenchi | 310 |
A moralis tudományok logikájáról | |
Bevezető megjegyzések | |
A moralis tudományok elmaradt állapotán csak az által lehet segiten, hogy a természeti tudományok módszereit alkalmazzuk, kellőleg kiterjesztve és általánositva, rájuk | 319 |
Mennyire lehet ezt ebben a munkában megkisérteni | 322 |
Szabadság és kényszerüség | |
Az emberi cselekedetek alá vannak-e az okozatiság törvényének vetve? | 324 |
Az u. n. philosophiai kényszerüség mily értelemben igaz? | 325 |
A kényszerüség szó alkalmatlan volta és káros következései | 329 |
Az inditó ok nem mindig valamely élvre vagy sérvre való kilátás | 334 |
Hogy az emberi természet tudománya létezik, vagy létezhetik | |
Lehetnek tudományok, a melyek nem exact tudományok | 337 |
Az emberi természet tudománya mily tudományos előképnek felel meg | 341 |
A lélek törvényeiről | |
Mit értünk a lélek törvénye alatt? | 345 |
Létezik-e a lélektan, mint tudomány | 346 |
A lélektan főbb kérdéseinek jellemzése | 349 |
A lelki müveletek meg testi körülmények viszonya | 356 |
Ethologia, vagyis: a jellemfejlés tudománya | |
Az emberi természet tapasztalati törvényei | 362 |
- csak is megközelitő általánositások. Az egyetemes törvények a jellemfejtés törvényei | 365 |
A jellemfejtés törvényeit nem lehet megfigyelés és kisérlet utján megállapitani | 368 |
- hanem deductiv módon tanulmányozandók | 374 |
Az ethologia elvei a lélek tudományának középtáji elvei | 377 |
Az ethologia jellemzése | 381 |
Általános megjegyzések a társadalmi tudományról | |
A társadalmi jelenségek tudomány tárgyai-e? | 385 |
A társadalom tudományának mily természetünek kell lennie? | 388 |
A chemiai vagy kisérleti módszerről a társadalmi tudományban | |
Annak a gondolkodás-módnak a jellemzése, a mely egyenkénti tapasztalatokból politikai tanokat vezet le | 392 |
A társadalmi tudományban lehetetlen a kisérletezés | 395 |
- a különbözési módszer is alkalmazhatatlan | 397 |
- és a megegyezés, meg a párhuzamos változatok módszerei sem bizonyító erejüek | 399 |
- a maradékok módszere szintén nem bizonyitó erejü s előfeltétele a deductio | 402 |
A geometriai, vagy elvont módszerről | |
E gondolkodási mód jellemvonásai | 406 |
Példák a mértani módszerre | 409 |
A Bentham-iskola érdek-philosophiája | 410 |
A physikai, vagy tárgyas deductiv módszerről | |
A renden haladó és a megforditott rend szerint eljáró deductiv módszerek | 419 |
A rendben haladó deductiv módszer nehézségei a társadalom tudományában | 424 |
Mily mértékben lehet a társadalmi speculatio különböző ágait külön-külön tanulmányozni? A közgazdaságtan jellemzése | 428 |
A politikai ethologia, vagy a nemzeti jellem tudománya | 435 |
A társadalom tudományának tapasztalati törvényei | 439 |
A társadalom tudományának igazolása | 442 |
A forditott rend szerint haladó deductiv, vagy történelmi módszer | |
Az általános társadalmi tudomány, meg az egyes sociologiai vizsgálatok megkülönböztetése | 446 |
Mit értünk a társadalom valamely állapota alatt | 447 |
Az ember és a társadalom továbbrahaladó volta | 449 |
A társadalmi állapotok egymásutánjának törvényeit csak is a forditott rend szerint haladó deductiv módszer utján lehet megállapitani | 452 |
A társadalmi statika, vagy a társadalmi jelenségek együttlétezésének tudománya | 456 |
A társadalmi dynamika, vagy a társadalmi jelenségek egymásutánjának tudománya | 467 |
A történeti módszer körvonalai | 469 |
Kilátások a sociologiai kutatás jövőjére nézve | 473 |
További fölvilágositások a történelem tudományáról | |
Hogy a történelmi tények egyarántos törvények alatt állanak, bizonyitja a statistika | 478 |
- a mi nem azt teszi, hogy az erkölcsi okok jelentéktelenek | 483 |
- sem azt, hogy az egyének jelleme és a kormányok tettei hatástalanok | 487 |
Példák a kitünö férfiak és a kormányok politikájának történelmi jelentőségére | 493 |
A gyakorlat vagy művészet logikájáról, ideértve az erkölcsiséget és politikát | |
A moral nem tudomány, hanem müvészet | 499 |
A müvészet szabályai meg a megfelelő tudomány tantételei közötti viszony | 500 |
Mi a tulajdonképeni feladatunk a müvészet szabályainak? | 502 |
A müvészet nem lehet deductiv | 504 |
Minden müvészet a tudomány oly igazságaiból áll, a melyek bizonyos gyakorlati czélra szolgáló rendbe vannak sorakoztatva | 506 |
Teleologia, vagy a czélok tana | 508 |
A teleologia végső irányzóra vagy alapelvre szorul | 511 |
Befejezés | 514 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.