A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A debreceni Mechwart András Gépipari Szakközépiskola 75 éve

Szerző
Lektor
Debrecen
Kiadó: Magánkiadás
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 189 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-01-4650-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Iskolánk alapításának 75. jubileumi esztendejében - a mai és holnapi feladatok tervezése és megoldása közben - vissza kívánunk tekinteni a küzdelmes múltra. Emlékeztetni akarunk azokra, akik az... Tovább

Előszó

Iskolánk alapításának 75. jubileumi esztendejében - a mai és holnapi feladatok tervezése és megoldása közben - vissza kívánunk tekinteni a küzdelmes múltra. Emlékeztetni akarunk azokra, akik az eltelt háromnegyed évszázad során otthont teremtettek Debrecenben a középfokú ipari szakoktatásnak, és történetileg rövid idő alatt hagyományokban gazdag, jó hírnévnek örvendő szakoktatási intézménnyé tették iskolánkat. Az elődök értékes eredményeit felhasználva, a múlt hiányosságaiból okulva, világosabban látjuk teendőinket. A debreceni Mechwart András Gépipari Szakközépiskola múltjában a műszaki nevelés számos olyan pozitív momentumával találkozhatunk, melynek alkotó módon történő felhasználása ma is kívánatos. Ez az iskola hivatásszeretetre, a szakmai tudás alapos elsajátítására, kitartó munkára igyekezett mindig nevelni. Az elméletileg jól megalapozott szakmai képzésre és a gyakorlatiasságra mindenkor nagy súlyt helyeztek intézetünkben. A követelményszintet hagyományosan az igényesség jellemezte. Dominált az önállóságra, öntevékenységre nevelés, ezért szívesen fogadták a végzős növendékeket az üzemek, majd a felszabadulás után a felsőoktatási intézmények is. Iskolánk nem csupán a szakemberképzés bázisa kívánt lenni hazánknak ezen a táján, de tudatosan vállalt funkciójának tekintette a társadalmi mobilitás előmozdításában való részvételt is. Különösen a felszabadulás után sok fizikai dolgozó gyermeke előtt nyitotta meg az ipar, a politikai, a tudományos élet vezető posztjai felé vezető utat. Az intézet mai vezetői, tanárai, diákjai méltó örökösei és folytatói akarnak lenni szakmai nevelésünk legjobb hagyományainak. A neveléstörténet számos példája bizonyítja, hogy a legkiválóbb nevelési eredményeket mindig a nagy hagyománnyal rendelkező iskolák érték el. Az iskola állami-, párt-, KISZ- és szakszervezeti vezetősége úgy vélte, hogy jó alkalom a hagyományok erősítésére a 75 éves jubileum kapcsán az iskola történetének megjelentetése. Könyvünket szeretettel ajánlom az egykori, mai és jövőbeli gépiparisoknak, s mindazoknak akik a mechwartosok nagy családjához tartozónak érzik magukat. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
ISKOLÁNK NÉVADÓJA 11
I. A DEBRECENI FÉMIPARI SZAKISKOLA ELSŐ ÉVTIZEDE 13
A) Iskolánk alapítása 15
B) A fémipari szakiskola fejlődése 1919-ig 20
1. Iskolaépület, udvar 20
2. A tanműhely 20
3. Tárgyi feltételek az elméleti oktatásban 22
4. Diákszociális intézmények 23
5. A szakiskola a háború és a Tanácsköztársaság idején 24
C) A szakiskola célja, feladata, felvételi rendje 26
D) A szakiskola szervezeti kiépítése 29
1. Az iskolavezetés 29
2. A szakiskola nevelőtestülete 30
3. A szakiskola felügyelete 31
E) A szakembernevelés tartalmi kérdései 32
1. A nevelés célja, feladatai, módszerei 32
2. Az oktató munka tartalma és módszerei 35
3. A szakiskolát végzett növendékek a gyakorlatban 38
4. Tanfolyami képzés 38
II. SZAKISKOLA ÉS FELSŐIPARISKOLA AZ ELLENFORRADALMI RENDSZER IDEJÉN 41
A) Az iskola szervezeti fejlődése 1944-ig 43
1. Az intézmény a fehérterror időszakában 43
2. A szakiskola reformja, új szakok az iskolában 45
3. A két világháború közti szakembernevelés tárgyi feltételei 47
4. Iskolavezetés és nevelőtestület 51
5. Áttérés a felsőipariskolai képzésre, a faipari tagozat megszüntetése 55
B) Nevelőmunka az ellenforradalom időszakában 56
C) Az oktatómunka feladatai és feltételei 1919-1945 között 64
1. A tanulók felvétele, származása és ellátása, az iskola elvégzése által nyert jogok 64
2. A képzés tartalma és a tanítás módszerei 65
3. A végzős növendékek elhelyezkedése 71
4. Ipari továbbképzés, ipari tanfolyamok 72
D) Iskolánk a második világháború alatt 74
III. ISKOLÁNK FEJLŐDÉSE A FELSZABADULÁSTÓL NAPJAINKIG 79
A) Középfokú ipari szakoktatásunk a felszabadulás után 81
1. Az újjáépítés és az útkeresés a középfokú szakoktatásban 81
2. Az ipari technikumok kialakulása és fejlődése 84
3. A középfokú szakoktatási reformok 1958-tól napjainkig 87
4. A szakoktatásirányítás és ipari szaktanárképzés a felszabadulás után 91
B) Iskolánk a demokratikus átalakulás éveiben és a szocialista iparoktatás útján (1945-1982) 95
1. Az újjáépítés és az útkeresés évei (1945-49) 95
2. A technikumi és szakközépiskolai időszak (1950-1982) 105
a) A gépipari technikum szervezeti fejlődése, áttérés a szakközépiskolai képzésre 105
b) Nevelőmunka a technikumi és szakközépiskolai képzés időszakában 112
c) A technikumi és szakközépiskolai oktatómunka iskolánkban 123
3. Felnőttoktatás és tanfolyami képzés a felszabadulás után 132
C) Mai iskolánk és perspektívái 135
1. Az intézet szervezeti felépítése 135
2. Az iskolában folyó szakembernevelés 139
3. Technikusképzés és felnőttoktatás 141
ÖSSZEFOGLALÁS 143
V. FORRÁS- ÉS JEGYZETIRODALOM 145
V. MELLÉKLETEK 155

Dr. Kárpáti László

Dr. Kárpáti László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kárpáti László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem