Előszó
Tisztelt Olvasó!
Ez a könyv, melyet most kezében tart, Debrecen városi vasútjának történetét írja le az 1884- ben elindított gőzvontatástól napjainkig. Debrecen városa a múltban és a jelenben is Kelet-Magyarország gazdasági és szellemi életének egyik meghatározó központja. Fejlődésével szorosan összefüggött a helyi közlekedés és ezen belül a közösségi közlekedés több mint egy évszázadot átölelő története, fejlődése.
A debreceni helyi személyszállítás 120 évvel ezelőtt történt elindulásának alkalmából megjelent könyvvel társaságunknak, a DKV Debreceni Közlekedési Rt.-nek, mint a Debreceni Helyi Vasút jelenlegi utódjának célja az volt, hogy megemlékezzünk a jogelődökről és a közösségi közlekedés 1884-2004 évek közötti fejlődésének szakaszairól.
A téma iránt érdeklődő olvasó a felhasznált korhű történeti dokumentumok alapján képet kaphat a városi gőzüzemű, majd a villamosvasút indulásáról, a vonalhálózat bővüléséről, majd zsugorodásáról, az alkalmazott pályaszerkezetekről, a közlekedett járművek és a ma üzemben lévő járművek műszaki paramétereiről, a trolibusz-közlekedés elindításáról.
Megtudhatja, hogy az adott történelmi korszakokban milyen nehézségekkel és problémákkal kellett megküzdeniük azoknak, akik városunkban azon dolgoztak, hogy a közösségi közlekedés minél inkább megfeleljen az adott kor gazdasági és társadalmi elvárásainak. Mára Magyarországnak az Európai Unióhoz történt csatlakozásával egyre nagyobb hangsúlyt kap a regionalitás, a regionális közlekedés fejlesztés, a régióközpontok és a nagyvárosok közlekedésének fejlesztése. A nagyvárosi közösségi közlekedésnek, az azt szervezőknek és bonyolítóknak ma olyan kihívásokkal kell szembenézni, mint az egyéni közlekedés (személygépjármű forgalom) robbanásszerű növekedése.
Az urbanizáció hatására megnőtt mobilitási igények kiszolgálására és az „élhető" város megtartására az egyik lehetséges válasz a városi villamosvasutak fejlesztése. Napjainkban a városi villamosvasutak reneszánszukat élik, olyan európai nagyvárosokban jelennek meg újra a villamosok vagy a környezetbarát elektromos vontatás más ágai, ahol eddig nem voltak, vagy korábban megszüntették ezt az ágazatot. A leírtak szellemében városunkban is elindult az elektromos vontatású közlekedési ágak újbóli fejlesztési folyamata.
Végül engedjék meg, hogy itt köszönjem meg a szerzőknek a könyv megírásához és összeállításához szükséges állhatatos munkáját. Köszönetet mondok a DKV Rt. mindazon aktív és nyugdíjas munkatársának, kollégáimnak, akik észrevételeikkel, gondolataikkal tevékenyen hozzájárultak ahhoz, hogy ez a könyv megszülethessen.
Debrecen, 2004. augusztus 22.
Nagy Attila
vezérigazgató
DKV Debreceni Közlekedési Rt.
Vissza