1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A debreceni kötöttpályás közlekedés 120 éve

1884-2004

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Fotózta
Budapest
Kiadó: DKV Debreceni Közlekedési Részvénytársaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott keménykötés
Oldalszám: 96 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 21 cm
ISBN: 963-217-084-9
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tisztelt Olvasó!
Ez a könyv, melyet most kezében tart, Debrecen városi vasútjának történetét írja le az 1884- ben elindított gőzvontatástól napjainkig. Debrecen városa a múltban és a jelenben is... Tovább

Előszó

Tisztelt Olvasó!
Ez a könyv, melyet most kezében tart, Debrecen városi vasútjának történetét írja le az 1884- ben elindított gőzvontatástól napjainkig. Debrecen városa a múltban és a jelenben is Kelet-Magyarország gazdasági és szellemi életének egyik meghatározó központja. Fejlődésével szorosan összefüggött a helyi közlekedés és ezen belül a közösségi közlekedés több mint egy évszázadot átölelő története, fejlődése.
A debreceni helyi személyszállítás 120 évvel ezelőtt történt elindulásának alkalmából megjelent könyvvel társaságunknak, a DKV Debreceni Közlekedési Rt.-nek, mint a Debreceni Helyi Vasút jelenlegi utódjának célja az volt, hogy megemlékezzünk a jogelődökről és a közösségi közlekedés 1884-2004 évek közötti fejlődésének szakaszairól.
A téma iránt érdeklődő olvasó a felhasznált korhű történeti dokumentumok alapján képet kaphat a városi gőzüzemű, majd a villamosvasút indulásáról, a vonalhálózat bővüléséről, majd zsugorodásáról, az alkalmazott pályaszerkezetekről, a közlekedett járművek és a ma üzemben lévő járművek műszaki paramétereiről, a trolibusz-közlekedés elindításáról.
Megtudhatja, hogy az adott történelmi korszakokban milyen nehézségekkel és problémákkal kellett megküzdeniük azoknak, akik városunkban azon dolgoztak, hogy a közösségi közlekedés minél inkább megfeleljen az adott kor gazdasági és társadalmi elvárásainak. Mára Magyarországnak az Európai Unióhoz történt csatlakozásával egyre nagyobb hangsúlyt kap a regionalitás, a regionális közlekedés fejlesztés, a régióközpontok és a nagyvárosok közlekedésének fejlesztése. A nagyvárosi közösségi közlekedésnek, az azt szervezőknek és bonyolítóknak ma olyan kihívásokkal kell szembenézni, mint az egyéni közlekedés (személygépjármű forgalom) robbanásszerű növekedése.
Az urbanizáció hatására megnőtt mobilitási igények kiszolgálására és az „élhető" város megtartására az egyik lehetséges válasz a városi villamosvasutak fejlesztése. Napjainkban a városi villamosvasutak reneszánszukat élik, olyan európai nagyvárosokban jelennek meg újra a villamosok vagy a környezetbarát elektromos vontatás más ágai, ahol eddig nem voltak, vagy korábban megszüntették ezt az ágazatot. A leírtak szellemében városunkban is elindult az elektromos vontatású közlekedési ágak újbóli fejlesztési folyamata.
Végül engedjék meg, hogy itt köszönjem meg a szerzőknek a könyv megírásához és összeállításához szükséges állhatatos munkáját. Köszönetet mondok a DKV Rt. mindazon aktív és nyugdíjas munkatársának, kollégáimnak, akik észrevételeikkel, gondolataikkal tevékenyen hozzájárultak ahhoz, hogy ez a könyv megszülethessen.
Debrecen, 2004. augusztus 22.
Nagy Attila
vezérigazgató
DKV Debreceni Közlekedési Rt. Vissza

Tartalom

Tartalomjegyzék 5
Debrecen nagyvárossá fejlődése (Dr. Szűcs Ernő) 9
Gőzüzemű vasút és lóvasút (Dr. Szűcs Ernő) 11
A közúti villamosvasút (Dr. Szűcs Ernő Zoltán) 24
Vegyes villamostípusok a DHV-nál (Dr. Szűcs Ernő Zoltán) 37
Az államosítás - 1950 (Dr. Szűcs Ernő Zoltán) 43
Az FW csuklós villamos (Beretvás Károly) 49
A főműhely (Beretvás Károly) 52
A mellékvonalak megszüntetése (Beretvás Károly) 55
Villamos forgalom (Gara Kálmán) 57
A pálya és az áramellátás (Beretvás Károly) 59
Az útfenntartó részleg (Beretvás Károly) 62
A Zsuzsi-vasút (Beretvás Károly) 63
Fizető várakozóhelyek üzemeltetése (Gara Kálmán) 64
A trolibusz-közlekedés és fejlesztése (Gara Kálmán) 66
A villamosközlekedés fejlesztése (Gara Kálmán) 73
Mellékletek
A szövegben alkalmazott rövidítések jegyzéke (Gara Kálmán) 81
A Debreceni Közlekedési Vállalat járműállománya 1964-ben
(Dr. Szűcs Ernő Zoltán) 82
A villamos járműállomány alakulása 1962-től napjainkig (Gara Kálmán) 86
A trolibusz járműállomány változása 1985-től napjainkig (Gara Kálmán) 88
A DKV-nál forgalomba hozott vonaljegyek 1966-tól 2004-ig (Gara Kálmán) 90
Egyes értékszelvények árváltozása 1966-2004 között (Dr. Szűcs Ernő Zoltán) 91
A DKV Rt. és jogelődjei igazgatóinak névsora (Gara Kálmán) 92
A villamos vonalhálózata 1969-ben (Beretvás Károly) 93
A trolibusz vonalhálózata 2004-ben (Beretvás Károly) 94
Irodalomjegyzék (Dr. Szűcs Ernő Zoltán) 95
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem