1.045.566

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A csoportok hatékonysága és a személyes változás

Személyiség- és készségfejlesztő csoportok összehasonlító vizsgálata

Szerző

Kiadó: Animula Egyesület
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 187 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-408-078-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az a kutatás, amely alapján ez a könyv készült, még 1986-ban kezdődött. Akkoriban a Tömegkommunikációs Kutatóközpontban dolgoztam, s Rudas Jánossal együtt megnyertünk egy pályázatot. Régóta... Tovább

Előszó

Az a kutatás, amely alapján ez a könyv készült, még 1986-ban kezdődött. Akkoriban a Tömegkommunikációs Kutatóközpontban dolgoztam, s Rudas Jánossal együtt megnyertünk egy pályázatot. Régóta szerettünk volna egy csoportvizsgálatot csinálni a magyar csoportok hatékonyságáról és hatásairól, de soha nem tudtunk rá elég pénzt összeszedni. Hiába nyertük meg azonban a pénzügyi támogatást, az istenek nem akarták, hogy könnyen célba érjünk. Mint a trójai háború után hazaigyekvő hajósoknak, nekünk is jó tíz éven át kellett nehézségeken, akadályokon, gáncsoskodáson keresztül, segítő és ártó kezek között kitartanunk. így lett 1997, mire megjelenhettek az eredmények.
Magát a kutatás tervét, a módszertani apparátust együtt állítottuk össze Rudas Jánossal, s együtt is indítottuk el a vizsgálatot. Aztán változtak az idők, a rendszerváltás szele már megérintette az intézetet, ahol dolgoztunk, szétzilálódtak a kutatások, az emberek a privatizáláson, leányvállalatok alakításán törték a fejüket, aki tehette, helyezkedett, rövidesen lehetetlenné vált a nagyhírű intézetben mindenféle kutatómunka. A próbavizsgálatok eredményeit még együtt publikáltuk, aztán az intézet beszüntette a kutatás finanszírozását, Rudas János kivált a kutatásból, mindketten más munkahelyre mentünk dolgozni, s nemsokára az intézet is feloszlott. Hogy a Tömegkommunikációs Kutatóközpontnak (melyet időközben Magyar Közvéleménykutató Intézetté kereszteltek át) miért kellett megszűnnie, egy egészen más kutatás témája lehetne. Egyszer talán megértjük, miért kellett szétverni azt a kutatói műhelyt, mely 20 éven keresztül a magyar kommunikáció-, közvélemény- és szociálpszichológiai kutatás fellegvára volt, híres könyvtárát széthordani, pótolhatatlan adatbázisát használhatatlanná tenni.
Amikor lehetetlenné vált az intézetben a munka, valamilyen oknál fogva nem bírtam elszakadni a csoportoktól. Úgy döntöttem, megpróbálom megmenteni azokat az adatokat, melyeket sok-sok csoporttag, csoportvezető, közreműködő segítségével évek óta gyűjtögettem. A kutatás természetéből adódóan hatalmas erőfeszítés kellett ahhoz, hogy az időközben már beindult vizsgálati csoportok ne menjenek szét. Anyagiak és kutatói háttér híján jelentős kompromisszumokra kényszerültem. A szűkös lehetőségek ellenére sikerült időben elvégezni a már befejeződő csoportoknál az esedékes utó- és követőteszteket, de a tervezettnél jóval kevesebb tréningcsoportot tudtam csak vizsgálni (az utolsót már megfigyelő és követőteszt nélkül). A csoportfolyamatot vizsgáló eszközöket is változtatni kellett, s csak részben valósulhatott meg a kontroll minta utólagos korrekciója. A működő csoportok követése azonban nem szakadt meg, s néhány intézmény segítségével sikerült fenntartani, majd befejezni a kutatást. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 1
A CSOPORT, MINT GYÓGYÍTÓ-, TANÍTÓ- ÉS SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ ESZKÖZ 3
A csoportmozgalom rövid története 3
A magyarországi fejlődés 6
A magyarországi csoportkutatásokról 7
A csoportkutatások főbb tapasztalatai, a csoporteljárás folyamatmodelljei és hatótényezői 9
A csoportkutatásokról általában 9
A csoport eredményességére vonatkozó kutatások 10
A csoportban résztvevők vizsgálata 11
A csoport folyamatára irányuló kutatások, folyamatmodellek 13
Specifikus és nemspecifikus hatótényezők 14
Hatótényezők a csoporttagok szerint 15
Non-specifikus tényezők 16
A csoporteljárás káros hatásai 17
Különböző típusú csoportokról 17
II. A VIZSGÁLAT LEÍRÁSA 20
A vizsgálat célkitűzései és főbb alapelvei 20
A vizsgálat felépítése és főbb módszerei 22
A vizsgálat tárgya 22
A csoportok vizsgálatának főbb módszertani lépései 22
A tesztek és kérdőívek bemutatása 23
Standardizált tesztek 24
MMPI 24
Leary interperszonális személyiségvizsgáló rendszer 25
A dogmatizmus skála magyarországi változata (RD) 25
A Rokeach-féle értékskála (RÉ) 26
FIRO-B teszt 26
Nem standardizált tesztek 27
Személyes várakozások (SZV) 27
Attitűdök a csoport iránt (ACS) 28
Hogyan működnek a csoportok (HMCS) 28
Igenek és nemek (IN) 29
Vezetői értékelő lap (ECS) 29
Személyi adatlap 29
A vezetői munkára vonatkozó kérdőívek 29
A vezetői magatartás kategóriái (MSZVM) 29
Vezetői stíluskategóriák (VSK) 30
Vezetői kérdőív (VK) 30
A folyamat vizsgálatának mérőeszközei 31
III. A CSOPORTOK OBJEKTÍV ADATAI 32
A csoportok kiválasztása és leírása 32
A csoportok rövid bemutatása 32
Budapesti relaxációs csoport 32
Pszichodráma csoportok 33
Kiképző encounter csoportok 33
Kommunikációfejlesztő csoport 34
Személyközpontú Rogers-csoportok 34
Kommunikációfejlesztő tréningek 35
Szervezetfejlesztési tréning 35
A csoportok objektív kerete 36
A csoportok időtartama és elhelyezése 36
A csoportok szervezeti hovatartozása 36
A csoportok műfaja és célja 37
Hogyan szerveződnek az egészségesek csoportjai? 38
A díjazás kérdése 39
A szervezet beszűrődése és a hierarchikus viszonyok 39
Kusza keretek kusza viszonyok 41
A vezetők csoportvezetői szemlélete, iskolához tartozása 42
Összegzés 43
IV. KIK JELENTKEZNEK MA AZ EGÉSZSÉGESEK CSOPORTJAIBA? 44
A vizsgálati és a kontroll minta összetétele 44
A csoporttagok 44
A kontrollcsoport 44
A csoportba jelentkezők személyiségvonásai 45
Az MMPI alapján 45
A Leary teszt alapján 46
A FIRO-B alapján 47
A csoportba jelentkezők kognitív jellemzői 48
Az értékpreferenciák alapján 48
A hiedelmek alapján 49
Az attitűdök alapján 50
Az előzetes várakozások 51
Összegzés 52
V. MILYEN TÉNYEZŐK MENTÉN VAN VÁLTOZÁS? 53
A személyiségtényezőkben tapasztalt változások 53
Az MMPI-skála alapján 53
Az önkép és az önértékelés változásai 57
A társas stratégiák változásai 59
A kognitív tényezők változása 62
Az értékek változása 62
A hiedelmekben tapasztalható változások 65
Az attitűdök változásai 67
Összegzés 70
VI. CSOPORTTAPASZTALATOK ÉS A CSOPORTOK ÉRTÉKELÉSE 71
Csoporttapasztalatok ez előzetes várakozások fényében 71
A változás hatótényezői és a csoporttal való elégedettség 74
A csoportokkal való elégedettség 76
A csoportokkal való elégedettség rangsora a vezetők szerint 77
Csoportnormák és a csoportok toleranciája 79
Összegzés 82
VH. A CSOPORTVEZETŐK MUNKÁJÁNAK ÉRTÉKELÉSE 84
A vezetői kérdőív alapján 84
Vezetői stíluskategóriák 86
A vezető önképe és ennek változásai 89
A vezetői magatartás eszközei alapján 91
A vezetők által alkalmazott eszközök 91
A vezetők önképének változásai 92
A vezető eszközei ismét mások szemével 92
A vezetők szemlélete és legfontosabb eszközeik 93
A vezetők erősségei és gyengeségei 94
Milyenek is tehát a mi vezetőink? 96
VIII. KIK VÁLTOZNAK? 98
Egyéni változások a csoport hatására 98
A változási index 98
A vezető szerepe a csoport eredményességében 103
A változás korrelátumai 103
A személyi változók szerepe 103
Az előzetes kognitív és személyiségtényezők szerepe 104
Az elvárások fontossága 107
Kik maradnak ki? 108
Miben különböznek a kimaradók a többiektől ? 109
Összegzés 110
IX. MITŐL VÁLTOZNAK AZ EMBEREK A CSOPORTBAN? 111
Néhány kerettényező 111
Az elérendő célok és módszerek 112
A csoport összeállítása, a tagok motivációi és az intézményhez való viszony 113
A csoportvezető motivációja és szemlélete 113
A csoporttagok részvétele 116
A csoport fő témái és fokális konfliktusai 117
Fokális konfliktusok 119
Munka- és konfliktusmegoldási módok, hántások 122
Az aktivitás és az érzelmi bevonódás szintjei 122
A csoportok jellegzetes elhárítási módjai 124
Az indulatáttételes jelenségek 126
A csoportdinamika alakulása, szerepek, normák, szokások 126
Interperszonális viszonyok 127
A tagok viszonya egymáshoz és a csoporthoz 128
A vezetők viszonylatainak kategorizálása 128
A vezetők egymás közötti viszonyai 129
A vezetői magatartás non-specifikus tényezői 130
X. BEFEJEZÉS 134
IRODALOMJEGYZÉK 138
MELLÉKLETEK 143

Barcy Magdolna

Barcy Magdolna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Barcy Magdolna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem