A csíkszeredai Márton Áron Gimnázium Évkönyve a 2002-2003. tanévről
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Dicséretes, örvendetes és megtisztelő dolog (is) az ősökre, a példakép - elődökre emlékezni, emlékeiket idézni, követendő ideálokként őket az ifjúság figyelmébe ajánlani. A jelen (egyik)...
Tovább
Előszó
Dicséretes, örvendetes és megtisztelő dolog (is) az ősökre, a példakép - elődökre emlékezni, emlékeiket idézni, követendő ideálokként őket az ifjúság figyelmébe ajánlani. A jelen (egyik) kötelessége a múlt előtt levett kalappal tisztelegni, szívünkben hálával rájuk gondolni, azokra, akik tetteikkel, odaadásukkal, áldozatos cselekvéseikkel évtizedek, évszázadok múltán is benne vannak jelenünkben, hétköznapjainkban, ünnepeinkben.
Ilyen és ehhez hasonló gondolatok késztettek KASSAI LAJOS-ról írni, születésének 145-dik (2003. aug. 23.) és halálának 68-dik (aug.19.) évfordulóján. Nevét az egykori Csíkszeredai Római Katolikus Főgimnázium értesítőjének immár sárguló lapjai őrzik: úgy is, mint az intézet latin-magyar szakos tanáráét, de úgy is, mint annak igazgatójáét. Kassai főtisztelendő a Csíksomlyóról Csíkszeredába költöztetett ősi iskola első igazgatója volt. Pál Gábort váltotta 1911-ben, és dirigálta a scholát 1926-ig. Legnagyobb érdeme nem az volt, hogy a költöztetés, új hajlékban az újraindítás gondjaival meg kellett küzdenie, hanem az iskolai park létesítésével is, amely töredékesen ugyan, de ma is dísze az épületnek és környékének. S ha már szóba hoztuk, tegyük teljesebbé azzal az iskolatörténeti feljegyzéssel, hogy az egykori építkezési munkálatokkal egy időben már felvetődött egy iskolapark létesítése. Tervrajzát néhai Pápai Sándor kolozsvári műépítész 1910- ben el is készítette. Elképzelése szerint az épületet „grupirozott, fűmag-bevetéses, az utaktól 20 cm magasra" emelt zöld terület alkotta, „homokolva, hengerelve készített úttestek" szabdalták volna, meglehetősen sajátos mintázat szerint. Csakhogy a kivitelezésre az anyagiak hiányában nem kerülhetett sor. Sőt, a fenntartás, a karbantartás előrelátható költségei is a Pápai-féle elképzelés megvalósításáról való lemondást indokolták. Kassai igazgató úrnak ekkor támadt az az eredeti ötlete, hogy dendrológiai parkkal övezze a páratlan szépségű épületet. A teraszos fekvésű területet az épület bejárataihoz haladó, valamint az épületet körülvevő sétányokra tagolva, azok mentén, valamint az épület mögötti meredélyre (az első és második terasz határán) fákat, bokrokat (cserjéket) telepítettek, illetve saját kezűleg telepített maga az igazgató.
Vissza
Tartalom
I. MÚLTUNK ÉS JELENÜNK 5
KASSAI LAJOSRA EMLÉKEZÜNK 5
II. KÖRÜLMÉNYEK, TÖREKVÉSEK, EREDMÉNYEK 8
A. DIÁKLÉTSZÁM, TANULMÁNYI ÉS ÉRETTSÉGI EREDMÉNYEK, FELVÉTEL AZ ISKOLÁBA 8
B. VÁLTOZÁSOK A TANTESTÜLETBEN 11
C. A DIÁKOK SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSA 13
D. KIEMELKEDŐ EREDMÉNYEK, DÍJAZOTT TANULÓK 17
E. EGYÉB, EMLÉKEZÉSRE MÉLTÓ DOLGOK 26
F. KÖRÜLMÉNYEK ÉS TÖREKVÉSEK 28
G. KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS 30
III. A TANÉV KRÓNIKÁJA 31
A. ESEMÉNYTÁR 31
B. TUDÓSÍTÁSOK 34
A GYERMEKEK JOGAINAK NEMZETKÖZI NAPJA 34
LOOK WHERE I LIVE NOW, THERE IS THE PLACE 34
A TOCSOGÓ TÁBOR 36
ÍRÓ-OLVASÓ TALÁLKOZÓ 37
„TÖBBSINCS" - VERSENY 38
A DIÁKTANÁCS ÖNMAGÁRÓL 38
ÍGY IS LEHET(NE) ÉLNI, AVAGY DOHÁNYELLENES NAP A MÁG-BAN 41
UDVARHELYI CSEREPROGRAM, AVAGY DIÁKOK VOLTUNK EGY HÉTIG SZÉKELY UDVARHELYEN 42
ISKOLÁBAN MÁSKÉPP (IS LEHET) TANULNI! 43
BENTLAKÁS - A DIÁKÉVEK OTTHONA?! 45
TANULÓINK ÉS TANÁRAINK A CSÍKSOMLYÓI PÜNKÖSDI BÚCSÚN 46
C. VERSENYEK, MEGMÉRETTETÉSEK 47
ISKOLAI SZAVALÓVERSENY 47
XV. ŐSZI SZAVALÓVERSENY 48
„ÉN ITT VAGYOK" 48
„ANYÁM FEKETE RÓZSA" 49
MENTÜNK, JÁTSZOTTUNK, GYŐZTÜNK 51
A NAGY KALAND 52
MÁRTON ÁRON NAPOK VÁGÁSON 53
GLÓRIA VICTIS 2002 54
„VENI, VIDI, VICI" 55
VITA BERLINBEN 56
FIATALOK AZ EURÓPAI UNIÓBAN 60
XI. BOLYAI JÁNOS MATEMATIKAI EMLÉKVERSENY 61
REMÉNYTELEN FELADATOKBÓL VIZSGÁZÓK, REMEKÜL FELKÉSZÜLTEK VACAKOLÁSA,
AVAGY A RADÓ FERENC MATEMATIKAVERSENY 62
EMT INFORMATIKA TÁBOR KOLOZSVÁRON 64
A KITAIBEL PÁL TANULMÁNYI VERSENYRŐL 65
ESEMÉNYGAZDAG TANÉV A BIOLÓGIA-OKTATÁS TÜKRÉBEN 66
EGYETEMI BEUTALÓ AVAGY A CANDIN LITEANU VERSENY 69
BESZÁMOLÓ A 35. IRINYI JÁNOS KÖZÉPISKOLAI KÉMIAVERSENYRŐL 70
D. KIKAPCSOLÓDÁS 72
FARSANGI BÁL 72
KIRÁNDULÁSUNK 72
TEMESVÁRRA LÁTOGATTUNK 73
EGY NAP A ROMÁN PARLAMENTBEN 74
SZILÁGYCSEHI EMLÉKEINK, KAPCSOLATAINK 76
ÉSZAK-ERDÉLY ÉS A PARTIUM ÖT NAP ALATT 77
BARLANGI BARANGOLÁSOK 81
EGY DIÁKCSERE TÖRTÉNETE 82
KÖZÉP-EURÓPA TIZENHÁROM NAPBAN 85
E. BELÉPŐK ÉS BÚCSÚZÓK 88
A 2002-ES GÓLYÁCSKABÁL 88
TÁMADÓK ÉS ÜGYNÖKÖK AVAGY EGY GÓLYABÁL ÉRTELMEZÉSI LEHETŐSÉGEI 88
NAGYKORÚSÍTÁS 90
BALLAGÁS 91
ÉRETTSÉGI TALÁLKOZÓK 97
NYUGDÍJAS TANÁROK TALÁLKOZÓJA 98
HALOTTAINK 100
IV. SPORTKRÓNIKA 103
KÉT EGYKORI KIVÁLÓ MAGYAR GYORSKORCSOLYÁZÓRÓL 103
EGY MEGVÉDETT BAJNOKI CÍM TÖRTÉNETE ÉS A SZÁRNYPRÓBÁLGATÓK 104
AZ ORSZÁG LEGJOBB ÖT CSAPATA KÖZÖTT 107
OKTÓBERI KEGYELETI FUTÁS - BUDAPEST 2002 108
A NAGY OROSZ KALAND 109
TÁJFUTÓ IFJÚSÁGI EURÓPA-BAJNOKSÁG 111
V. TANULNI KELL! -113
A. TANÁRAINK TUDOMÁNYOS TEVÉKENYSÉGE ÉS PUBLIKÁCIÓIK 113
B. DIÁKJAINK TUDOMÁNYOS TEVÉKENYSÉGE 114
A DIÁKOK TUDOMÁNYOS ÜLÉSSZAKA 114
TALLÓZÁS A DIÁKOK TUDOMÁNYOS ÜLÉSSZAKÁN DÍJAZOTT DOLGOZATOKBÓL 119
A JELEK VISELKEDÉSE A XX. SZÁZADI KÖLTÉSZETBEN 119
KÁBÍTÓSZER-FOGYASZTÁS ÉS MEGELŐZÉS 127
A KISGYERMEK MINT BÍRÓSÁGI TANÚ 130
ALASIUS NIGER ÉS AZ APHIS POMI SZIMBIÓZISA, VALAMINT POPULÁCIÓINAK
BIÓMÓDSZEREKKEL VALÓ KORLÁTOZÁSA 134
NEUMANN JÁNOS EMLÉKÉRE 144
RÉSZLETEK A SZOVÁTAI ALTERNATÍV IRODALMI VERSENY NYERTES DOLGOZATAIBÓL 145
C. LEPKESZÁRNYAK 151
MIHÁLY EMESE: LEHET 151
KACSÓ ALPÁR: A VAK LÁTOMÁS 158
LÁSZLÓ RÉKA: LILÁCSKA ÉS PERMEGÉN 158
FÜLÖP ANNAMÁRIA: LENG A BÁLNA, LENG 159
VI. VIZSGÁZNI KELL 160
A. VIZSGÁZÓ TANÁROK 160
B. VIZSGÁZÓ DIÁKOK 160
VII. AZ ISKOLA ALKALMAZOTTAI A 2002-2003-AS TANÉVBEN 168
VIII. AZ ISKOLA TANULÓINAK NÉVSORA 170-197