Bilibók Ágoston szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az emberek gazdasági, anyagi felvirágzást, szellemi haladást vártak tőle. 1949-1914 között Erdélyben 4585,5 km vasút épült. Behálózta az egész régiót, összekötötte az országrészt Európa...
Tovább
Előszó
Az emberek gazdasági, anyagi felvirágzást, szellemi haladást vártak tőle. 1949-1914 között Erdélyben 4585,5 km vasút épült. Behálózta az egész régiót, összekötötte az országrészt Európa országaival, nagy gazdasági és kulturális központjaival.
A vasút megjelenésével az elzárt kis tájak társadalma, Egyed Ákos szerint mintha öntudatra ébredt volna, megpróbált kikerülni az elszigeteltségből. A helyi érdekű vonalak összekapcsolásában a vidéki birtokosok, közigazgatási és gazdasági intézmények vállaltak jelentős szerepet. A tőke előteremtésében a bankok, a takarékpénztárak, a városok szorgoskodtak.
A vasútépítés, ha későre is, 1871-ben a Székelykocsárd-Marosvásárhely-vonal befejeztével elérte a Székelyföldet. 1888-ban a Héjjasfalva-Székelyudvarhely, 1891-ben a Brassó-Sepsiszentgyörgy-Kézdivásárhely vonalat adták át a forgalomnak. A XIX. század végén, 1897. április 5-én a Sepsiszentgyörgy-Csíkszereda, 1897. október 18-án a Madéfalva-Gyimes közötti vonal került felavatásra. Tíz évvel később (1907) üzembe lépett a Madéfalva-Gyergyószentmiklós közötti vasútvonal is.
Vissza
Fülszöveg
A szerző Gyimesbükkön született, szülei vasúti pályaőrök voltak. Elemi iskoláit szülőfalujában végezte, majd ezt követően a gyimesfelsőloki CFR fémipari szakiskolában szerzett lakatos és esztergályos szakképesítést. 1954-ben lépett a vasút szolgálatába a madéfalvi vasúti csomópont kocsiszolgálatánál mint kocsijavító lakatos. A szolgálati ágazat valamennyi fokozatát végigjárta, míg 1972-ben műszaki tiszti kinevezést kapott. 1990 decemberében vonult nyugdíjba.
Moldova Györgyöt idézve a „mozdony füstje még a bölcsőben megcsapta" és talán ez határozta meg életét. Vasúti hivatását szakmai odaadással és szeretettel teljesítette, minden érdekelte, ami a vasúti szakirodalomban akkor meglelhető volt A történelmi témájú kiadványok már iskolás korában nagyon érdekelték, később tanulmányozni kezdte a vasúttörténetet. Az 1970-es évek közepén elkezdte a vasúti emléktárgyak gyűjtését. A Magyarországról megrendelt Vasút című folyóirat még inkább fokozta a vasúttörténet iránti érdeklődését.
1990...
Tovább
Fülszöveg
A szerző Gyimesbükkön született, szülei vasúti pályaőrök voltak. Elemi iskoláit szülőfalujában végezte, majd ezt követően a gyimesfelsőloki CFR fémipari szakiskolában szerzett lakatos és esztergályos szakképesítést. 1954-ben lépett a vasút szolgálatába a madéfalvi vasúti csomópont kocsiszolgálatánál mint kocsijavító lakatos. A szolgálati ágazat valamennyi fokozatát végigjárta, míg 1972-ben műszaki tiszti kinevezést kapott. 1990 decemberében vonult nyugdíjba.
Moldova Györgyöt idézve a „mozdony füstje még a bölcsőben megcsapta" és talán ez határozta meg életét. Vasúti hivatását szakmai odaadással és szeretettel teljesítette, minden érdekelte, ami a vasúti szakirodalomban akkor meglelhető volt A történelmi témájú kiadványok már iskolás korában nagyon érdekelték, később tanulmányozni kezdte a vasúttörténetet. Az 1970-es évek közepén elkezdte a vasúti emléktárgyak gyűjtését. A Magyarországról megrendelt Vasút című folyóirat még inkább fokozta a vasúttörténet iránti érdeklődését.
1990 után, miután a vasúttörténeti szakirodalom már nem volt tabu, számos értékes könyvnek jutott a birtokába, és komolyan kezdett gyűjteni minden olyan írott és fotódokumentációt, amely a Csíkszereda-Gyimesbükk vonalszakasz történelméhez kapcsolódott.
1997-ben benevezett egy vasúttörténeti pályázatra, melyet a Sepsiszentgyörgy-Csíkszereda vasútvonal centenáriumára a Hamerock vállalat hirdetett meg. Munkáját a zsűri különdíjjal tüntette ki. A centenáriumi ünnepségen, Csíkszeredában, bemutatta a vasúti emléktárgy-gyűjteménye egy részét, ettől kezdve többször is felkeresték a média riporterei, nemcsak hazaiak, hanem külföldiek is, ösztönző szavakkal bátorították, hogy ha már ennyi történelmi dokumentációval rendelkezik, írja meg a Csíkszereda Gyimesbükk vasútvonal történetét. A könyv három év munkája nyomán el is készült, hosszas kutatómunka, komoly szellemi és anyagi ráfordítás eredményeként.
Vissza
Tartalom
Előszó 7
Bevezető 9
I. Rövid történelmi összefoglaló a vasút kezdetétől napjainkig 13
Az erdélyi vasúthálózat kiépülése és hatása a gazdasági életre 21
II. A tervezett székely-körvasút Sepsiszentgyörgy-Szászrégen vasútvonalának rövid összefoglalója 25
III. A Csíkszereda-Gyimesbükk-határszél vasút története 34
IV. Csíkszereda-Gyimesbükk vasútipálya leírása 41
V. A vonalon épült három jelentősebb építmény története 53
a) A Karakó-völgyhíd 53
b) A Lóvészi alagút története kezdettől napjainkig 61
c) A Ladók-völgyhíd története 65
VI. Magas építmények a Csíkszereda - Gyimesbükk vasútvonalon 77
VII. Háborúk okozta károk a vonalszakasz magas építményeiben, valamint ezek
újjáépítése és korszerűsítése napjainkig 96
VIII. A gyimesi vonalon használatos vontató járművek kezdettől napjainkig 99
IX. Távközlési és forgalombiztonsági berendezések a Csíkszereda-Gyimesbükk vonalon 107
Távközlési berendezések 107
Forgalombiztonsági berendezések 108
X. Személyvonatok gyakorisága a Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonalon
1897 és 2001 között 110
XI. A vasútvonal gazdasági, szociális és kulturális hatása Csíkvármegye és a
Csíkszereda- Gyimes vasútvonalmentén élőkre 115
XII. Emlékek, visszaemlékezések és elbeszélések a Csíkszerda-Gyimesbükk vasútvonal életéből 126
XIII. A közelmúlt jelentős eseményei a gyimesi vonalon 168
XIV. Újságtallózások a vonal megépítésétől kezdődően napjainkig 173
XV. Magyar ajkú vasutasok által használt idegen szakmai kifejezések: 178
Utószó 183
Irodalomjegyzék 186
A Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonal története (dedikált példány)
Bilibók Ágoston
Bilibók Ágoston műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bilibók Ágoston könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.