1.045.442

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonal története (dedikált példány)

Szerző

Kiadó: Státus Kiadó
Kiadás helye: Csíkszereda
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 186 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-973-1764-73-3
Megjegyzés: Bilibók Ágoston szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az emberek gazdasági, anyagi felvirágzást, szellemi haladást vártak tőle. 1949-1914 között Erdélyben 4585,5 km vasút épült. Behálózta az egész régiót, összekötötte az országrészt Európa... Tovább

Előszó

Az emberek gazdasági, anyagi felvirágzást, szellemi haladást vártak tőle. 1949-1914 között Erdélyben 4585,5 km vasút épült. Behálózta az egész régiót, összekötötte az országrészt Európa országaival, nagy gazdasági és kulturális központjaival.
A vasút megjelenésével az elzárt kis tájak társadalma, Egyed Ákos szerint mintha öntudatra ébredt volna, megpróbált kikerülni az elszigeteltségből. A helyi érdekű vonalak összekapcsolásában a vidéki birtokosok, közigazgatási és gazdasági intézmények vállaltak jelentős szerepet. A tőke előteremtésében a bankok, a takarékpénztárak, a városok szorgoskodtak.
A vasútépítés, ha későre is, 1871-ben a Székelykocsárd-Marosvásárhely-vonal befejeztével elérte a Székelyföldet. 1888-ban a Héjjasfalva-Székelyudvarhely, 1891-ben a Brassó-Sepsiszentgyörgy-Kézdivásárhely vonalat adták át a forgalomnak. A XIX. század végén, 1897. április 5-én a Sepsiszentgyörgy-Csíkszereda, 1897. október 18-án a Madéfalva-Gyimes közötti vonal került felavatásra. Tíz évvel később (1907) üzembe lépett a Madéfalva-Gyergyószentmiklós közötti vasútvonal is. Vissza

Fülszöveg

A szerző Gyimesbükkön született, szülei vasúti pályaőrök voltak. Elemi iskoláit szülőfalujában végezte, majd ezt követően a gyimesfelsőloki CFR fémipari szakiskolában szerzett lakatos és esztergályos szakképesítést. 1954-ben lépett a vasút szolgálatába a madéfalvi vasúti csomópont kocsiszolgálatánál mint kocsijavító lakatos. A szolgálati ágazat valamennyi fokozatát végigjárta, míg 1972-ben műszaki tiszti kinevezést kapott. 1990 decemberében vonult nyugdíjba.
Moldova Györgyöt idézve a „mozdony füstje még a bölcsőben megcsapta" és talán ez határozta meg életét. Vasúti hivatását szakmai odaadással és szeretettel teljesítette, minden érdekelte, ami a vasúti szakirodalomban akkor meglelhető volt A történelmi témájú kiadványok már iskolás korában nagyon érdekelték, később tanulmányozni kezdte a vasúttörténetet. Az 1970-es évek közepén elkezdte a vasúti emléktárgyak gyűjtését. A Magyarországról megrendelt Vasút című folyóirat még inkább fokozta a vasúttörténet iránti érdeklődését.
1990... Tovább

Fülszöveg

A szerző Gyimesbükkön született, szülei vasúti pályaőrök voltak. Elemi iskoláit szülőfalujában végezte, majd ezt követően a gyimesfelsőloki CFR fémipari szakiskolában szerzett lakatos és esztergályos szakképesítést. 1954-ben lépett a vasút szolgálatába a madéfalvi vasúti csomópont kocsiszolgálatánál mint kocsijavító lakatos. A szolgálati ágazat valamennyi fokozatát végigjárta, míg 1972-ben műszaki tiszti kinevezést kapott. 1990 decemberében vonult nyugdíjba.
Moldova Györgyöt idézve a „mozdony füstje még a bölcsőben megcsapta" és talán ez határozta meg életét. Vasúti hivatását szakmai odaadással és szeretettel teljesítette, minden érdekelte, ami a vasúti szakirodalomban akkor meglelhető volt A történelmi témájú kiadványok már iskolás korában nagyon érdekelték, később tanulmányozni kezdte a vasúttörténetet. Az 1970-es évek közepén elkezdte a vasúti emléktárgyak gyűjtését. A Magyarországról megrendelt Vasút című folyóirat még inkább fokozta a vasúttörténet iránti érdeklődését.
1990 után, miután a vasúttörténeti szakirodalom már nem volt tabu, számos értékes könyvnek jutott a birtokába, és komolyan kezdett gyűjteni minden olyan írott és fotódokumentációt, amely a Csíkszereda-Gyimesbükk vonalszakasz történelméhez kapcsolódott.
1997-ben benevezett egy vasúttörténeti pályázatra, melyet a Sepsiszentgyörgy-Csíkszereda vasútvonal centenáriumára a Hamerock vállalat hirdetett meg. Munkáját a zsűri különdíjjal tüntette ki. A centenáriumi ünnepségen, Csíkszeredában, bemutatta a vasúti emléktárgy-gyűjteménye egy részét, ettől kezdve többször is felkeresték a média riporterei, nemcsak hazaiak, hanem külföldiek is, ösztönző szavakkal bátorították, hogy ha már ennyi történelmi dokumentációval rendelkezik, írja meg a Csíkszereda Gyimesbükk vasútvonal történetét. A könyv három év munkája nyomán el is készült, hosszas kutatómunka, komoly szellemi és anyagi ráfordítás eredményeként. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Bevezető 9
I. Rövid történelmi összefoglaló a vasút kezdetétől napjainkig 13
Az erdélyi vasúthálózat kiépülése és hatása a gazdasági életre 21
II. A tervezett székely-körvasút Sepsiszentgyörgy-Szászrégen vasútvonalának rövid összefoglalója 25
III. A Csíkszereda-Gyimesbükk-határszél vasút története 34
IV. Csíkszereda-Gyimesbükk vasútipálya leírása 41
V. A vonalon épült három jelentősebb építmény története 53
a) A Karakó-völgyhíd 53
b) A Lóvészi alagút története kezdettől napjainkig 61
c) A Ladók-völgyhíd története 65
VI. Magas építmények a Csíkszereda - Gyimesbükk vasútvonalon 77
VII. Háborúk okozta károk a vonalszakasz magas építményeiben, valamint ezek
újjáépítése és korszerűsítése napjainkig 96
VIII. A gyimesi vonalon használatos vontató járművek kezdettől napjainkig 99
IX. Távközlési és forgalombiztonsági berendezések a Csíkszereda-Gyimesbükk vonalon 107
Távközlési berendezések 107
Forgalombiztonsági berendezések 108
X. Személyvonatok gyakorisága a Csíkszereda-Gyimesbükk vasútvonalon
1897 és 2001 között 110
XI. A vasútvonal gazdasági, szociális és kulturális hatása Csíkvármegye és a
Csíkszereda- Gyimes vasútvonalmentén élőkre 115
XII. Emlékek, visszaemlékezések és elbeszélések a Csíkszerda-Gyimesbükk vasútvonal életéből 126
XIII. A közelmúlt jelentős eseményei a gyimesi vonalon 168
XIV. Újságtallózások a vonal megépítésétől kezdődően napjainkig 173
XV. Magyar ajkú vasutasok által használt idegen szakmai kifejezések: 178
Utószó 183
Irodalomjegyzék 186

Bilibók Ágoston

Bilibók Ágoston műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bilibók Ágoston könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem