1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A cselekvés szerepe a gondolkodás fejlődésében és fejlesztésében

Szerző
Szerkesztő
Kaposvár
Kiadó: Somogy megyei Továbbképzési Kabinet
Kiadás helye: Kaposvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 113 oldal
Sorozatcím: A pedagógia időszerű kérdései Somogyban
Kötetszám: 28
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A társadalmi fejlődés, a modern termelés és tudomány eredményei, az információk rohamos növekedése a figyelmet világszerte az oktatás kérdéseire irányította. A hagyományos oktatás rendszerének é... Tovább

Előszó

A társadalmi fejlődés, a modern termelés és tudomány eredményei, az információk rohamos növekedése a figyelmet világszerte az oktatás kérdéseire irányította. A hagyományos oktatás rendszerének é módszereinek kritikai felülvizsgálata nyomán számos reformtörekvés született és jön létre napjainkban is.
Mindez a gondolkodáslélektannak a képességek, az intelligencia fejlődésével és fejlesztésével foglalkozó területei számára is új lehetőségeket kínál a felfedezésre. Az egyik ilyen - pszichológiai ismeretek korrekcióját igénylő - felismerés, hogy a mai gyerek intellektuális teljesítményei meghaladják a korábban elméletileg fel tételezett szintet. A fejlődés és fejlesztés törvényszerűségeinek ismerete nélkülözhetetlen a pedagógus, az óvónő számára, hiszen az óvodai oktatás során kezdődik el az elemi fogalmak, a fogalmi szintű műveletek elsajátítása, a tudományos elméleti gondolkodásra való áttérés. Az intelligencia későbbi fejlődése az óvodás korban kialakított gondolkodásmódra, logikai műveletekre épül.
A továbbképzés céljának az óvodai oktatás aktuális problémáiról és kidolgozásba váró feladatairól kialakuló eszmecserét telein tettük.
Az aktuális kérdések és feladatok érdemi megbeszélése érdekében szükségesnek tartottuk, hogy munkánk első részében betekintést nyújtsunk az oktatás alapjául szolgáló gondolkodáslélektani ismeretekbe. így az első részben a legfontosabb alapfogalmakat határozzuk meg. A második és harmadik részben a megismerési folyamatok, köztük a gyakorlati és elméleti gondolkodás legjellemzőbb fejlődési tendenciáival foglalkozunk. Munkánk további fejezeteit a gondolkodásfejlesztés oktatáslélektani problémáinak szenteltük. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
GONDOLKODÁSLÉLEKTANI ALAPFOGALMAK 6
A gondolkodás fogalma 6
A problémamegoldó gondolkodás típusai 7
A problémafeladatok jellege a megoldás módja 8
A problémamegoldás fázisai 8
Gondolkodási műveletek 9
A gondolkodás fejlődési szintjei 10
A gondolkodási tevékenység eredménye 12
A személyiség intellektuális tulajdonságai 13
A GYAKORLATI PROBLÉMAMEGOLDÁS KEZDETEI. A MEGISMERÉSI FOLYAMATOK FEJLŐDÉSE AZ ÓVODÁSKOR ELŐTT 14
A manipulációs tevékenységben megnyilvánuló gondolkodás 14
A beszéd szerepe az "elemi gondolkodásban 15
A GONDOLKODÁS ALAPVETŐ FEJLŐDÉSI TENDENCIÁI AZ ÓVÓDÁSKORBAN 17
A szemléletes megismerés kialakulása /2-4/5.év/ 18
A cselekvésbe ágyazott megismerés 18
A szóbeli-vizuális megismerés 19
A képzeleti megismerés 21
Tévedések a szemléletes megismerés szintjén 22
Gondolkodás a szemléletes megismerés szintjén 23
A képzeleti cselekvés a gyakorlati problémamegoldó gondolkodásban 23
Az elméleti gondolkodás közvetlen szemléletből eredő korlátai 28
A műveleti jelleg megjelenése a gondolkodásban és a megismerésben /5 - 9. év/ 31
Gondolkodtató 'tevékenységfajták, helyzetek, feladatok 35
Kisebbítő eljárások és segédeszközök szabályokhoz kötött 39
használata a problémamegoldásban 44
A logikai szabályok néhány jellemzője 47
A gondolkodási eljárások és műveletek belsővé válása 49
A KONKRÉT MŰVELETI GONDOLKODÁS KIALAKULÁSÁT ELŐKÉSZÍTŐ CSELEKVÉSEK PROBLÉMÁJA AZ ÓVODAI OKTATÁSBAN
A problémaszituáció 50
Gondolkodtató cselekvéses feladatmegoldás: műveletvégzés 51
cselekvéses és képi szinten 52
A nem- gondolkodtató cselekvések 52
SZEMPONTOK AZ ÓVODAI FOGLALKOZÁSOK ELEMZÉSÉHEZ 54
Útmutató a megfigyelések elvégzéséhez 54
Az ismeretelsajátítás komplex gondolkodáslélektani elemzése 55
Problémaszituációk a foglalkozáson 59
A foglalkozáson alkalmazott eszközök elemzése 60
Cselekvéstípusok a foglalkozáson 61
A műveleti cselekvés elemzése 62
Az óvónő közléseinek elemzése a gondolkodásfejlesztés szempontjából 63
Az óvónő kérdéseinek vizsgálata a gondolkodásfejlesztés szempontjából 64
MATEMATIKAI FOGLALKOZÁS GONDOLKODÁSLÉLEKTANI ELEMZÉSE /Simon Béláné/ 65
ÖNÁLLÓ ELEMZÉSRE JAVASOLT FOGLALKOZÁS /Tóth Andorné/ 101
SZAKKIFEJEZÉSEK MAGYARUL 109
TÁJÉKOZTATÓ IRODALOM 110
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem