A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A clown, mint a művész önarcképe

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Argumentum Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 249 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 27 cm x 20 cm
ISBN: 978-963-446-638-3
Megjegyzés: Az 1974-ben, a Corvina Kiadónál megjelent mű második, képanyagában megújított kiadása. Fekete-fehér és színes reprodukciókkal. Francia nyelvű előszóval és összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az esszé-tanulmány a clown-művész-önarckép felbukkanásáról, előfordulásairól, jelentésváltozatairól szól az irodalom, a képzőművészet, a film, továbbá a zene kiemelkedő és jellemző alkotásainak vizsgálatával. A kiindulási pont Watteu Gilles-je, ám az előképeket még régebbi korszakokban, Shakespeare bohócai és a commedia dell'arte világában kereste a szerző. A modern bohócok a 19. század harmincas éveiben kezdtek megjelenni, az udvari bolond helyét ekkortól vette át lassanként a clown. A 19. század második felének clowntörténete elsősorban Baudelaire költészetével és a Goncourt testvérek egyik regényének elemzésével folytatódik. Amit ők elkezdtek, azt folytatta két nagy francia költő, Verlaine és Jules Laforgue. A századvégen alkotott művek közül Nietzsche és Cézanne alkotásait veszi szemügyre a szerző. A téma zenei megjelenésének elemzésével folytatódik a könyv Verditől Schönbergig. A clown megjelenítése a 20. század elején bontakozik ki a legmagasabb művészi színvonalon Picassónál... Tovább

Fülszöveg

Az esszé-tanulmány a clown-művész-önarckép felbukkanásáról, előfordulásairól, jelentésváltozatairól szól az irodalom, a képzőművészet, a film, továbbá a zene kiemelkedő és jellemző alkotásainak vizsgálatával. A kiindulási pont Watteu Gilles-je, ám az előképeket még régebbi korszakokban, Shakespeare bohócai és a commedia dell'arte világában kereste a szerző. A modern bohócok a 19. század harmincas éveiben kezdtek megjelenni, az udvari bolond helyét ekkortól vette át lassanként a clown. A 19. század második felének clowntörténete elsősorban Baudelaire költészetével és a Goncourt testvérek egyik regényének elemzésével folytatódik. Amit ők elkezdtek, azt folytatta két nagy francia költő, Verlaine és Jules Laforgue. A századvégen alkotott művek közül Nietzsche és Cézanne alkotásait veszi szemügyre a szerző. A téma zenei megjelenésének elemzésével folytatódik a könyv Verditől Schönbergig. A clown megjelenítése a 20. század elején bontakozik ki a legmagasabb művészi színvonalon Picassónál és Chagallnál, Apollinaire költészetében és Kafka prózájában, valamint a magyar novella egyik gyöngyszemében, Karinthy Frigyes Cirkuszában. A század derekán Thomas Mann több ismert hősében, Klee és Miro képein, rajtuk kívül pedig számos követőjük művészetében variálódnak a clown-figurák. Az európai és a magyar művészek motívumértelmezésének elemzésében egészen Fellini filmjeiig jut el a mű Munkája tanulságait sorra véve a „clown mint a művész önarcképe" motívum helyét a történeti folyamatban a félmúltra teszi a szerző. Arra az időszakra, amely a modern művészet kialakulásának válságos korszaka, s amely társadalmi rendszerek és formák eltűnését, újak megjelenését látta a „modernség" kezdeteinek, a 19. századvég és utóélete világának idejére. Vissza

Tartalom

5-6 Jean Starobinski: Előszó magyarul és franciául
8 Előzmények: Antoine Watteau Gilles-je
11 Watteau előtt: a commedia dell'arte. Zanni és Pierrot
15 Egy másik előkép: Shakespeare bohócai. Hamlet
18 A művész-Pierrot a XIX. század elején
20 A clown megjelenik a cirkuszban és a művészetben
25 Pierrot a XIX. század második harmadában
31 A művész-bohóc azonosítás új, tragikus értelme: Baudelaire
35 A cirkusz mint az élet és művészet terepe: a Goncourt testvérek
41 Vissza a XVIII. századhoz: a játékos Pierrot: Verlaine
45 A kicsúfolt bohóc: Laforgue
49 Két nagy hatású bohóckép a XIX. század végén:
Nietzschénél és Cézanne-nál
52 Más századvégi bohócok
53 Bohócképek a XIX. század végén és századelő zenéjében: Verditől Schönbergig
57 Cirkusz és clown a századvég és a XX. század elejének festészetében
63 Picasso bohócai, artistái
80 A dühös, a világ ellen forduló maszkok: James Ensor
88 A meg nem értett ember jelképe: a bohóc Georges Rouault-nál
96 Chagall művész-önarcképei. A hegedűs
107 Aki leszakítja a bohócálarcot: Mekszandr Blok
111 A varázslatos bohóc, a tisztaság jele Guillaume Apollinaire-nél
114 Kafka Természetszínházában
118 Cirkusz és hegedűs Karinthy Frigyesnél
122 Még egyszer Kafka. A késői novellák önarcképei
126 Játékok a háborúban
126 A világ cirkusszá válik
128 Játék, bohóc, bűvész, szélhámos, művész - Thomas Mann személye és műve
134 A téma a két világháború közötti művészetben
142 Ironikussá-hősiessé változás a 20-as évek lírájában
147 A clown-jel elvonása, új rendbe illesztése: Klee, Miró
154 A clown archetípus lesz: Carl Gustav Jung
156 Chaplin Cirkusza
159 A clown-jel változása: forradalmi, szocialista magatartás jelzése
164 A fájdalmas átmenet jelzése: Nezval Akrobatája és Alberti Bohócai
170 Az artista a szocialista művész önarcképe: Derkovits Gyula
177 A vidám cirkuszünnep Fernand Léger-nél
183 A clown-jel 1938 és 1945 között
190 A clown-jel új értelmezései a második világháború után
197 A bohóc új életre kel: Fellini
206 Clown, bohóc, hegedűs a hatvanas évek magyar művészetében
215 Záró megjegyzések. Tanulság, összefoglalás: a művészeti jel természete
221 Irodalom
227 Valachi Anna: Világcirkusz és Kötéltánc
238 Résumé
238 Miklos Szabolcsi résume en ces termes les enseignements de son livre
243 Képek jegyzéke

Szabolcsi Miklós

Szabolcsi Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szabolcsi Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem