Előzmények: Antoine Watteau Gilles-je | 7 |
Watteau előtt: a commedia dell'arte. Zanni és Pierrot | 9 |
Egy másik előkép: Shakespeare bohócai. Hamlet | 11 |
A művész-Pierrot a XIX. század elején | 15 |
A clown megjelenik a cirkuszban és a művészetben | 17 |
Pierrot a XIX. század második harmadában | 18 |
A művész-bohóc azonosítás új, tragikus értelme: Baudelaire | 21 |
A cirkusz mint az élet és a művészet terepe: a Goncourt testvérek | 26 |
Vissza a XVIII. századhoz: a játékos Pierrot: Verlaine | 33 |
A kicsúfolt bohóc: Laforgue | 37 |
Két nagy hatású bohóc-kép a századvégen: Nietzschénél és Cézanne-nál | 43 |
Más századvégi bohócok | 44 |
Bohóc-képek a századvég és századelő zenéjében: Verditől Schönbergig | 45 |
Cirkusz és clown a századvég és a XX. század elejének festészetében | 48 |
Picasso bohócai, artistái | 49 |
A dühös, a világ ellen forduló maszkok: Ensor | 58 |
A meg nem értett ember jelképe: a bohóc Georges Rouault-nál | 60 |
Chagall művész-önarcképei. A hegedűs | 63 |
Aki leszakítja a bohócálarcot: A. Blok | 68 |
A varázslatos bohóc, a tisztaság jele G. Apollinaire-nél | 73 |
Kafka Természetszínházában | 76 |
Cirkusz és hegedűs Karinthy Frigyesnél | 82 |
Még egyszer Kafka. A késői novellák önarcképei | 86 |
Játékok a háborúban | 92 |
A világ cirkusszá válik | 93 |
Játék, bohóc, bűvész, szélhámos, művész - Thomas Mann személye és műve | 95 |
A téma a két világháború közti művészetben | 102 |
Ironikussá-hősiessé változtatás a 20-as évek lírájában | 105 |
A clown-jel elvonása, új rendbe illesztése: Klee, Miro | 110 |
A clown archetípus lesz: C. G. Jung | 113 |
Chaplin Cirkusza | 114 |
A clown-jel változása: forradalmi. szocialista magatartás jelzése | 116 |
A fájdalmas átmenet jelzése: Nezval Akrobatája és Alberti Bohócai | 118 |
Az artista a szocialista művész önarcképe: Derkovits Gyula | 126 |
A vidám cirkusz-ünnep F. Léger-nél | 128 |
A clown-jel 1938 és 1945 közt | 131 |
A clown-jel új értelmezései a második világháború után, napjainkban | 136 |
A bohóc új életre kel: Fellini | 142 |
Clown, bohóc, hegedűs az utolsó évek magyar művészetében | 147 |
Záró megjegyzések. Tanulság, összefoglalás: a művészeti jel természete | 151 |
Irodalom | 157 |
A képek forrása | 165 |