1.062.395

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A cenzúra esztétikája

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Független Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 87 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 11 cm
ISBN: 3-880-222-88-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1980 augusztusában, a Szolidaritás megszületése előtti napon fejeztem be ezt a könyvet, s ennek a véletlennek csúfondáros jelentősége van. A Gdanski Egyezmény, legalábbis Lengyelországban,... Tovább

Előszó

1980 augusztusában, a Szolidaritás megszületése előtti napon fejeztem be ezt a könyvet, s ennek a véletlennek csúfondáros jelentősége van. A Gdanski Egyezmény, legalábbis Lengyelországban, leszámolt a cenzúra esztétikájával: azzal az önkéntes vagy önkéntelen cinkossággal, amelyre a pártállam rábírja az írókat és művészeket. Ugyanis az egyezményben megígért cenzúratörvény garanciákból emelt volna falat a hatalom birtokosai és a kultúra termelői közé. S ez az ígéret azt jelentette, hogy könyvem máris elavult, ha pesszimista állításait szó szerint kérjük rajta számon. Hiszen bebizonyosodott: igenis sebezhető az irányított kultúra.
Zavaromat csak fokozhatta, hogy itthon is szabad nyilvánosság és vita várta a könyvet. A Cenzúra Esztétikája néhány tucat példányban legépelt szamizdat-kiadását már valódi nyomtatott szamizdat-folyóiratban, a Beszélőben bírálták meg. Érthető, hogy a bírálók, Petri György és - kg - egyaránt azt hangsúlyozták: a független kultúrára kimondott szomorú diagnózis érvénytelen, a beteg gyógyult. Petri szerint sohasem állt, amit állítok, hogy a művészet a maga foglára a kommunista országokban; - kg - hitelesnek tartja ugyan az irányított kultúra rajzát, de az szerinte is szamizdat előtti tájkép. Vissza

Fülszöveg

Az irónikus esszé az irányított művészet belső természetét írja le. Félretolja az elnyomás mentségét, s azt vizsgálja, amit a művészek valóban tesznek, alkotnak: a kommunista világ saját és valóban új kultúráját. Megfordítja a szokásos kritikai kérdést, hogy miért nem szeretjük, miért ne szeressük az irányított kultúrát? Azt kutatja: miért csináljuk? Mi tartja össze kultúránkat?
Olvasható a könyv az irányított művészet szociológiájaként, esztétikájaként, szellemtörténeteként, sőt, gazdaságtanaként is. De ezekkel a besorolásokkal csak a könyvtárak kezdhetnének valamit. Az író nem tudós kutatója, hanem meghasonlott bennszülöttje az irányított kultúrának. Érdeklődésének tulajdonképpeni tárgya: saját közreműködésünk abban, ahogy irányítanak bennünket. S bár a könyvet több nyelven is kiadták, legértőbb nyugati olvasói sem fogadhatták azzal a hálás ráismeréssel vagy éppenséggel elutasító indulattal, amelyet a magyar olvasóktól remél.

Tartalom

Bevezető kapituláció
Cenzúra áldozatok nélkül - A múlt úttörői
Egy fejezet az örökkévalóból
A költő mindig a jó oldalon áll
Valami elveszett, de megvagyunk nélküle
Történelmi lecke művészeknek
Beckettre várva
A hagyomány irányítása
Az átgyúrt hagyomány
A hagyomány konszolidálása
A hagyomány-irányítók
A hagyomány paradoxonja
Egy banális metamorfózis
Az elkötelezett művészet, mint a szervezett értelmiség álomfejtője
A művészet "megvalósítása"
A művészet "megszüntetése"
Művészet és forradalom
Művészet és politika
Az értékek uralma
Egy kis materializmus
Az esztétikai hagyomány
Örököltünk-e esztétikát?
Az új funkció
Elköteleződés-földrajz
A művészet felszabadítása
Az organikus erőszak
A munkásság felszabadítása
A művészek felszabadítása
A lelkesedés okai
Ahány korlátozás, annyi emancipáció
Az Alkotóház varázsa
"Lápon nő a legszebb lótusz"
A felszabadulás maradandó
Egy fejezet a hivatal hangján
Kedves elvtársak!
A cenzúra kultúrája
A vállalat művésze
A "két kultúra" fikciója
A cenzúra, mint szabadság
A cenzúra, mint bosszúság
A haladó cenzúra
Az új civilizációs bázis
Művészet és gazdaság
A gazdaságtalan felszabadítás
A művészet, mint az ökonomizmus ellenlábasa
Az ökonomizmus kulturális határai
A művész, mint gazda
A cenzúra esztétikája
Az Egyesített Művész
Katonák, civilek, disszidensek
A civil esztétika is a Közjó esztétikája
Az öncélúság tilalma
Az öncélúság skálája
Irodalmiasság
A szerves újítás
Bürokratizmus, klasszicizmus
A parazita újítás
A "késleltetett zöld fény"
A közérthetőség elve
A kontextus hatalma
Mi igaz a "szocialista realizmus"-ból?
Egy sziámi ikerpár
Miért választ esztétikát az Össztőke?
Miért "realizmus"?
Miért "szocialista"?
Jelmezcsere
A felelősség iskolája
Az állam művésze
"Az író a lélek mérnöke"
Hogyan születik a művész?
A Numerus Clausus
A tehetség
Professzionalizmus és liberalizálás
Az amatőrök
Utazás a sorok között
Az ideológiai hűség
Civilizáció a sorok között
Magasabb rendű öncélúság és pacifikált pluralizmus
Befejező kapituláció
Disszidensek: a Heroikus Naiv
Disszidensek: a Vadművész
Az első évszázad romantikusai
Mire jók a disszidensek?

Haraszti Miklós

Haraszti Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Haraszti Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem