1.066.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A Budapesti Nemzeti és Szabadkikötő

Szerző
Lektor
Fotózta

Kiadó: Műszaki Könyvkiadó Vállalkozási Iroda
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 191 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-16-0811-5
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval és ábrával illusztrálva. 32 színes fotóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

1995. január 24-én ünnepeljük a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság alapításának századik évfordulóját.
Ez a kerek évforduló jó alkalom arra is, hogy a mai jogutód, a MAHART Magyar... Tovább

Előszó

1995. január 24-én ünnepeljük a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Részvénytársaság alapításának századik évfordulóját.
Ez a kerek évforduló jó alkalom arra is, hogy a mai jogutód, a MAHART Magyar Hajózási Részvénytársaság keretében üzemelő Szabadkikötő történetét felidézzük és könyv formájában megörökítsük.
A Szabadkikötő történéseit, eredményeit számos irodalmi mű és hivatalos irat (lásd az irodalomjegyzéket) örökítette meg, így egyes időszakok eseményei meglehetősen jól feltárhatók voltak. Ez a megállapítás azonban nem minden időszakra igaz, nem mindig tartották fontosnak a részletes adatgyűjtést vagy az adatok megőrzését.
Jellemző erre, hogy a KSH által kiadott Statisztikai Évkönyvek 1975. után lényegesen kevesebb adatot tartalmaznak mint a korábbi években. Ugyancsak viszonylag kevés adat lelhető fel az 1945-1960. évek történéseiről. Az események feltárásában szerencsére segítségemre voltak a hajózás és a Kikötő egykori és jelenlegi munkatársai, valamint leszármazottaik.
Különösen sok segítséget kaptam Babinszki Mária, dr. Bíró Tibor, Bornemisza Péter és felesége, Dancs Imre, Danisovszki Ágnes, Prof. dr. Fekete György, Lénárt Béla, Marczis Ervin, Rónyai Imre, Sármány Dénes és Sillye Antal részéről, akiknek segítségét ezúton is köszönöm. Ugyancsak köszönetemet fejezem ki Harmath Istvánnak a képanyag összegyűjtéséért, Márton Mariannak az általa készített ábrákért, továbbá Katona András főigazgató úrnak, a könyv lektorának.
A könyv megírásában természetesen nagymértékben segített az a körülmény, hogy 1964-1979. években a Kikötő (akkori nevén MAHART Kikötői Üzemigazgatóság) főmérnöke voltam, így személyes tapasztalataimra, számos kikötőről szóló előadásomra, és országos szaklapokban megjelent kikötő tárgyú szakcikkeimre is támaszkodhattam.
A történetírás szabályainak megfelelően általában tartottam magam a feltárt adatok és események tényszerű közléséhez, ez mellett egyes esetekben célszerűnek láttam - saját tapasztalataimon nyugvó - véleményem kifejezését is.
Meg kell még említenem, hogy a Szabadkikötő - amelynek hivatalos elnevezése jelenleg, a könyv írásának időpontjában MAHART Magyar Hajózási Részvénytársaság Szabadkikötő - történelme során többféle szervezeti formában és elnevezéssel üzemelt. Ezeket - a könnyebb áttekinthetőség céljából - a könyv végén mellékletben foglaltam össze.
Ugyancsak a könyv végén található mellékletben adom közre a Szabadkikötő tevékenységét számszerűen összefoglaló statisztikai táblázatokat, valamint irodalomjegyzéket az általam felkutatott és részben felhasznált írásokról és iratokról, továbbá itt helyeztük el a színes kivitelű fényképeket is. Vissza

Tartalom

Előszó 5
A kikötőtervezés előzményei 7
Gonda Béla kikötőterve 10
Hoszpotzky Alajos első kikötőterve 12
Hoszpotzky Alajos második kikötőterve 14
Sajó Elemér kikötőterve, a kikötő építésének körülményei 15
az elkészült kikötök 19
A Magyar Királyi Budapesti Vámmentes Kikötő avatási ünnepsége 33
A Magyar Királyi Budapesti Vámmentes Kikötő üzemvitele és eredményei, 1928-1937 36
Budapest tengeri kikötő 55
A Magyar Királyi Budapesti Nemzeti- és Szabadkikötő megalakulása, építkezései és üzemvitele, 1937-1940 64
A Magyar Királyi Nemzeti-Szabadkikötő és Tengerhajózási Vállalat tevékenysége, 1941-1944 75
Szovjet parancsnokság alatt, MESZHART bérletben, 1945-1954 85
A MAHART Magyar Hajózási Rt. Kikötői Üzemág, 1955-1957 99
Dr. Guóth Béla távlati fejlesztési terve, 1958 103
A MAHART Nemzeti és Szabadkikötő, 1957-1963 105
MAHART Magyar Hajózási Rt. Kikötői Üzemigazgatóság, 1964-1983 114
A beolvasztás időszaka, 1983-1986 133
MAHART Magyar Hajózási Rt. Szabadkikötő, 1987-1993 135
Sport és kulturális tevékenység 145
Epilógus 147
A kikötő elnevezései 148
Statisztikai adatok 149
Irodalomjegyzék 162
Fényképmellékletek 175
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A Budapesti Nemzeti és Szabadkikötő A Budapesti Nemzeti és Szabadkikötő A Budapesti Nemzeti és Szabadkikötő
Állapot:
4.580 ,-Ft
37 pont kapható
Kosárba