Fülszöveg
Amidőn a Kereskedelemügyi magy. kir. Minisztérium most egy éve megbízott a budapesti felső építő ipariskola szünidei felvételeinek vezetésével, tisztában voltam mindazon nehézségekkel, melyek ezen vállalkozás elé tornyosulnak, tudtam, hogy gyakorlatlan rajzolókkal szokatlan munkát kell végeztetnem, de vállaltam, mert erős meggyőződésem, hogy evvel a kezdő munkával is szolgálunk a magyar kultúra ügyének.
Hogy most az első füzetben beszámolhatok tapasztalataimmal, avval a jóleső érzéssel teszem, hogy ime: túl vagyunk az első lépéseken, a kezdet nehézségein és bármilyen kezdetleges is egy-egy lapja, bármilyen naiv egy-egy ábrája, bíztató az a szeretet, amellyel ezek a rajzok készültek és bíztató az a munkakedv, amely nemcsak az iskolában készült rajzlapok kidolgozásában, hanem a helyszini felvételek lelkiismeretes munkájában is megnyilatkozott.
Mert ez a felvételi gyűjtemény tisztán növendékek munkája, növendékek mérték, növendékek figyelték és tanulmányozták a helyszinén és...
Tovább
Fülszöveg
Amidőn a Kereskedelemügyi magy. kir. Minisztérium most egy éve megbízott a budapesti felső építő ipariskola szünidei felvételeinek vezetésével, tisztában voltam mindazon nehézségekkel, melyek ezen vállalkozás elé tornyosulnak, tudtam, hogy gyakorlatlan rajzolókkal szokatlan munkát kell végeztetnem, de vállaltam, mert erős meggyőződésem, hogy evvel a kezdő munkával is szolgálunk a magyar kultúra ügyének.
Hogy most az első füzetben beszámolhatok tapasztalataimmal, avval a jóleső érzéssel teszem, hogy ime: túl vagyunk az első lépéseken, a kezdet nehézségein és bármilyen kezdetleges is egy-egy lapja, bármilyen naiv egy-egy ábrája, bíztató az a szeretet, amellyel ezek a rajzok készültek és bíztató az a munkakedv, amely nemcsak az iskolában készült rajzlapok kidolgozásában, hanem a helyszini felvételek lelkiismeretes munkájában is megnyilatkozott.
Mert ez a felvételi gyűjtemény tisztán növendékek munkája, növendékek mérték, növendékek figyelték és tanulmányozták a helyszinén és növendékek vetették papirra a látottakat és tapasztaltakat. A tanárnak csak az a szerepe lehetett, hogy vezessen, irányítson, és figyelmeztessen, a felrakásokban pedig útbaigazítást adjon az önállóan látottak rögzítésére.
És jóllehet, a rajzbeli ábrázolás nem áll mindig a feladat magaslatán, egy becses eredménye máris megvan: önálló, lelkiismeretes munkára szoktatja végző növendékeinket olyan korban, amikor a legkönnyebben hajlanak a fiatalság legnagyobb fogyatékossága, a felületesség felé.
Adja az Isten, hogy annyi haszonnal forgassák, mint amennyi szeretettel és odaadással készültek ezek a lapok.
Az összes alaprajzok és nézetek 1:100 vagy 1:200, a részletek 1:20 vagy 1:5 léptékben készültek és felére kisebbíttettek.
Budapest, 1912. december 31.
Foerk Ernő
Vissza