1.062.332

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A budapesti helyiérdekű vasutak története 1887-1987

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Budapesti Közlekedési Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 72 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, német nyelvű összefoglalóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A helyiérdekű vasúti közlekedés - mint nevéből is kitűnik - különféle alapvető helyi érdekeket szolgált ki. Elsősorban az iparosodás fejlődése tette szükségessé a városkörnyéki települések... Tovább

Előszó

A helyiérdekű vasúti közlekedés - mint nevéből is kitűnik - különféle alapvető helyi érdekeket szolgált ki. Elsősorban az iparosodás fejlődése tette szükségessé a városkörnyéki települések közlekedési hálózatának kiépítését, személy- és teherszállításának fejlesztését. Az ipar növekvő munkaerő-szükségletének kielégítésére a város peremén kívül eső kisebb településeket is be kellett kötni a közlekedés vérkeringésébe. Ez a munkások és alkalmazottak érdekét is szolgálta azzal, hogy részükre a rendszeres munkába járást lehetővé tette.
A helyiérdekű vasúti közlekedés révén a városi emberek könnyebben megközelíthetik a városok környékén levő zöldövezeteket, a kiskertekből naponta felszállítható a friss gyümölcs és zöldség a fővárosi piacokra. De a személyszállításon túl a nagyvasúti vonalakhoz közvetlenül csatlakozó helyiérdekű vasút fontos árufuvarozási feladatokat is elláthat.
A városi tömegközlekedéstől eltérően a helyiérdekű, illetve elővárosi közlekedés - manapság szakmai körökben inkább így emlegetik - jellemzője, hogy az utasokat, illetve a szállítandó árukat nagyobb távolságra, nagyobb állomás-, illetve megállóhely-távolságokat tartva, nagyobb sebességgel, rendszerint nagyobb menetrendi pontossággal juttatja el rendeltetési helyükre.
Pest és Buda egyesítése után Budapest lakosságának száma fokozatosan növekedett, a beépített területek határa a városközponttól egyre távolabb került. Az ipari forradalom, mely a XIX. században fokozódott, Budapestet és környékét sem kerülte el, az idő a közlekedési hálózat minél több irányú és minél gyorsabb kiépítését sürgette. Ezért a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) az 1880-as évek elején úgy határozott, hogy kiépíti a városkörnyéki vasúti hálózatát.
Akkoriban a nyomvonalak tervezése a városi lóvasúti vonalak végállomásainak függvénye volt, ahogy ma a metróhálózat adja ezeket a gerincvonalakat. Ennek megfelelően a fővárosból sugárirányban kifutó szárnyvonalak építése volt a célszerű.
A helyiérdekű vasúti közlekedés kialakulása és fejlődése történeti áttekintéséhez komplex szemléletmódra van szükség, minthogy a vasútirányítás, a hálózat, a pálya, a vontatási mód, a járműállomány, a jelző-, biztosító- és hírközlő berendezések, a forgalom, a díjszabás stb. változásai együttesen alkotják a vasút történetét.
A budapesti helyiérdekű vasúti közlekedés az elmúlt száz évben mind tulajdonjogilag, ind hálózatát tekintve igen sok változáson ment keresztül. A fejezetek időrendben tulajdonjogi, irányításbeli változásokat is tükröznek, ugyanakkor tartják a hálózat földrajzi kialakulásának sorrendjét (ráckevei, gödöllői, szentendrei és a budafoki vonalcsoport). Vissza

Tartalom

Bevezető 3
I. A helyiérdekű vasúti vonalak kialakulása a Budapesti Helyi Érdekű Vasutak Rt. (BHÉV) megalakulása előtt (1880-1889) 4
II. A BHÉV megalakulása és története az első világháború végéig (1889-1918) 12
III. A BHÉV vonalai a Budapesti Egyesített Városi Vasutak (BEVV) tulajdonában (1918-1921) 33
IV. Az ismét önálló BHÉV tevékenysége (1921-1933) 35
V. A helyiérdekű vasutak a Budapesti Székesfővárosi közlekedési Rt. keretein belül (1934-1948) 40
VI. Az államosítás után a főváros tulajdonában (1949-1951) 48
VII. A MÁV Budapesti Elővárosi Vasútjaként (MÁV-BEV) (1952-1958) 50
VIII. Újra önálló vállalat a BHÉV (1958-1967) 52
IX. A helyiérdekű vasutak a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) szervezeti keretein belül és várható további fejlődésük (1968-) 61
Irodalomjegyzék 67
Kurze Zusammenfassung 68
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem