1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A budai Új Iskola pedagógiája

Szerző
Róla szól
Kapcsolódó személy
Budapest
Kiadó: Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 106 oldal
Sorozatcím: Magyar reformpedagógiai törekvések
Kötetszám: 1
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-460-678-4
Megjegyzés: Egy fekete-fehér fotóval.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A szerző szándéka szerint Ön egy tervezett sorozat első kötetét tartja a kezében. A könyv magyar reformpedagógia kissé mellőzött intézményének, a budai Új Iskolának módszereit mutatja be, valamint az iskolaalapító rövid élettörténetét a volt növendékek visszaemlékezéseinek segítségével. A 2. kötet címe: Emmi néni iskolája. Ez az alapító és az iskola összefonódó története az alapító születésétől haláláig. A 3. és a 4. kötet Domokos Lászlóné beszédeit és publikációit tartalmazza. Az 5. kötet az iskola tanárainak és a volt tanítványoknak munkáit, leveleit, interjúit jelentetné meg - ebbe szeretnék még anyagokat kérni az egykori növendékektől.
A tervezett sorozat egy nagy múltú intézmény és alapítója, valamint tanárainak, tanítványainak állítana emléket, mielőtt végleg kollektív feledésünk homályába merül értékes emberi, pedagógiai hagyománya.

Tartalom

előszó helyett 7
Bevezető gondolatok 9
I. A reformpedagógiai iskolák megjelenése a nyugati országokban és hazánkban.. 11
1.1. Filozófiai irányzatok a reformpedagógiában 11
1.1.1. A pozitivizmus (A. Comte) eszmerendszerének hatása a
reformpedagógia kialakulására 11
1.1.2. A pragmatizmus eszméinek (W. James) szerepe az új
pedagógia kialakulásában 13
1.1.3. J. Dewey módszereinek hatása 14
1.2. Hasonlóságok a filozófiai-pszichológiai elméleteken alapuló
didaktikai eljárásoban 16
1.2.1. Edouard Claparéde (1873-1940) nézetei 16
1.2.2 A kísérleti lélektan és a gyermektanulmány hatása a reformpedagógiára 18
1.2.3. Ovid Decroly (1871-1932) munkássága 19
1.3. Hasonlóságok a külföldi és a magyar reformiskolák tanítási gyakorlatában 23
1.3.1. A globális módszer fogalmának kialakulása 23
1.3.2. Freinet és a „szabad fogalmazás technikája" 26
1.3.3. A nyelvtanításra vonatkozó didaktikai törekvések 27
1.3.4. Az ének-zene tanításban alkalmazott új módszer 29
II. A külföldi és a magyar reformpedagógiai tanítások főbb különbségei 32
II.1. Az Új Iskola nevelésfilozófiai alapozású metodikai újításai 32
II. 1.1. W. Dilthey szellemtörténeti módszerének alkalmazása
az irodalomtanításban : 32
II. 1.2. H. Bergson intuíciós életfilozófiájának hatása az Új Iskola
tanítási módszereire 34
II. 1.3. H. Spencer nézeteinek beépülése az Új iskola didaktikai rendszerébe 39
II.2. Magyar pedagógusok által továbbfejlesztett reformpedagógiai módszerek 41
II.2.1. Az olvasás tanításának új módja 41
II.2.2. A „szabad fogalmazás" az Új Iskolában 47
II.2.3. Euritmika és orkesztika 49
II.2.4. Egyéni lapok - pszichogrammok készítése 51
II.2.5. Csoportmunka, csoportkarakterológia 56
III. Az Új Iskola alapító-igazgatója, Domokos Lászlóné
Löllbach Emma életútja 64
III. 1. 1885-1904. Löllbach Emma, a leendő tanítónő 64
III.2. 1904-1914. Az útkeresés évei 64
III.3. 1915-1927. Munka az Új Iskolában 68
III.4. 1927-1934. „Az élet a vonzások világa" 69
III.5. 1934-1945. Próbálkozások az állami kísérleti iskolai státus megszerzésére 70
III.6. 1945-49. Küzdelem a fennmaradásért 73
III.7. Az igazgatónő pedagógusi-emberi alakja a tanítványok retrospektív
leveleinek tükrében 74
III.8. Az Új Iskola máig ható értékei az élettörténeti megközelítés személyes
dokumentumaiban 77
III.9. A pozitív viselkedésmintáknak tulajdonítható egyéni érvényesülés példái 81
IV. Összefoglalás és perspektívák 84
V. Lépéstartás Európával 89
VI. A módszerek továbbélése napjainkban 90
VII. Struktúrálatlan interjúk 92
Első interjú Waczulik Margit latin-történelem szakos történész-tankönyvíró
tanárnővel - 2000. III. 26 92
Interjú Rétlaki Győzőné Mergl Mária Új Iskolás növendékkel - 2000. IX. 20 93
Interjú Liska Endrével, Domokosné nővérének unokájával - 2000. X. 4 94
Interjú Bodrossy Vera Új Iskolás növendékkel - 2000. X. 4 94
Második interjú Waczulik Margit latin-történelem szakos történész-tankönyvíró
tanárnővel - 2000. XI. 15 95
Interjú Haris Györgyné Schitter Emivel - 2001. IX. 13 96
Interjú Dienes Gedeonnal - 2002.1. 22 96
Interjú Sántha Sándorné Löllbach Erzsébettel, Domokosné unokahúgával -
2002. IV. 12 97
Interjú Perémy Gáborné Herzog Mária Új Iskolai tanárnővel - 2002. V. 9 97
Melléklet - Osztályjellemzések 99
Az I. osztály élete (1938-39) 99
Az II. osztály élete (1939-40) 99
AIII. osztály élete (1940/41) 101
Jegyzetek 103-106

Áment Erzsébet

Áment Erzsébet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Áment Erzsébet könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem