Fülszöveg
A Bolognai Nyilatkozatot Európa oktatási miniszterei éppen 10 éve írták alá. Mégis, a jubileumról sok szó nem esik. Ünnepi hangulatnak, eufóriának, a végzett munka feletti megelégedettségnek nyoma sincs, helyette inkább értetlenség, frusztráció, szkepticizmus, Bologna-ellenesség, bosszúság jellemzi a felsőoktatás szereplőinek hangulatát. Ez nehezen érthető, hiszen hatalmas munka áll a felsőoktatás mögött. Ahhoz, hogy értékelni tudjuk az eltelt 10 évet, néhány alapvető kérdésre kell megkeresnünk a választ.
• Teljesültek-e az Európai Felsőoktatási Térség (EFT) létrehozását célzó elgondolások?
• Hozzájárultak-e felsőoktatási erőfeszítések hazánk versenyképességének javulásához?
• Megvalósulnak-e a Bolognai Nyilatkozat alaptézisei?
• Összhangba került-e a felsőoktatás kibocsátása a munkapiac szükségleteivel?
• Megvalósultak-e az egyes lépcsők tartalmához fűződő követelmények?
• Megfelel-e képzéseink tartalma és minősége a mai kor követelményeinek?
• Kibontakozott-e a hallgatói...
Tovább
Fülszöveg
A Bolognai Nyilatkozatot Európa oktatási miniszterei éppen 10 éve írták alá. Mégis, a jubileumról sok szó nem esik. Ünnepi hangulatnak, eufóriának, a végzett munka feletti megelégedettségnek nyoma sincs, helyette inkább értetlenség, frusztráció, szkepticizmus, Bologna-ellenesség, bosszúság jellemzi a felsőoktatás szereplőinek hangulatát. Ez nehezen érthető, hiszen hatalmas munka áll a felsőoktatás mögött. Ahhoz, hogy értékelni tudjuk az eltelt 10 évet, néhány alapvető kérdésre kell megkeresnünk a választ.
• Teljesültek-e az Európai Felsőoktatási Térség (EFT) létrehozását célzó elgondolások?
• Hozzájárultak-e felsőoktatási erőfeszítések hazánk versenyképességének javulásához?
• Megvalósulnak-e a Bolognai Nyilatkozat alaptézisei?
• Összhangba került-e a felsőoktatás kibocsátása a munkapiac szükségleteivel?
• Megvalósultak-e az egyes lépcsők tartalmához fűződő követelmények?
• Megfelel-e képzéseink tartalma és minősége a mai kor követelményeinek?
• Kibontakozott-e a hallgatói mobilitás?
• Javult-e felsőoktatásunk minősége?
• Sikerült-e az európai dimenziót megjeleníteni programjainkban?
• Megtőrtént-e a felsőoktatásban a szükséges pedagógiai paradigmaváltás?
• Sikerült-e beágyazni felsőoktatásunkat az életen át tartó tanulás keretrendszerébe?
• Bekapcsolódtak-e intézményeink a felsőoktatás nemzetközi hálórendszerébe?
• Milyen a pozíciónk az EFT-ben, milyen stratégiát követünk?
A továbbiakban ezekre a kérdésekre keressük a rendszerszintű válaszokat. A válaszok nem éppen szívderítőek. Könyvünk a bolognai folyamatot, valamint a hazai megvalósítás kritikus kérdéseit helyezi középpontba.
Vissza