Bevezetés | 7 |
A biológia tanítás-módszertanának fogalma, tárgya | 9 |
Az Élővilág tantárgy-pedagógiájának általános feladatai | 11 |
A biológia tanítás-módszertanának konkrét feladatai | 11 |
Az Élővilág tantárgy-pedagógiájának kutatási módszerei | 13 |
A társadalmi igények visszatükröződése a biológia tanításának történetében | 14 |
Az Élővilág tantárgy ismeretanyaga és személyi feltételei | 24 |
Az Élővilág tanterve | 24 |
Az Élővilág tantárgy ismeretanyaga | 26 |
Az Élővilág tantervének követelményei | 26 |
Utasítás az Élővilág tanításához | 27 |
Tantárgyi koncentráció | 27 |
Az Élővilág tantárgy koncentárciós lehetőségei más általános iskolai tantárgyakkal | 28 |
A mezőgazdasági gyakorlati foglalkozással | 30 |
A földrajzzal | 31 |
A magyar (anya) nyelv és irodalommmal | 34 |
A fizika tantárggyal | 38 |
A kémiai tantárggyal | 40 |
Az Élővilág oktatásának személyi feltételei | 40 |
A tanuló | 40 |
A biológiatanár sajtáos személyiségvonásai | 45 |
Az élővilág-tanítás sajátos feladatai a személyiség formálásában - a tantárgy nevelési lehetőségei | 48 |
Az erkölcsi nevelés | 48 |
A kollektivizmus | 49 |
A hazafiasságra és a proletár internacionalizmusra nevelés | 50 |
A honvédelmi nevelés | 54 |
A magatartásunk embertársaink iránt | 56 |
A nemek közötti erkölcsös kapcsolatokra nevelés | 56 |
A munkához és a társadalmi tulajdonhoz való szocialista viszonyra nevelés | 60 |
A testi nevelés | 63 |
Az esztétikai nevelés | 67 |
A politechnikai nevelés (képzés) | 70 |
A világnézeti nevelés | 72 |
Az Élővilág tanítás-tanulás folyamata (értelmi nevelés) | 85 |
A tanulás tevékenységére nevelés az Élővilág-tantárgy kapcsán | 85 |
Az Élővilág oktatásának sajátos motivációs lehetőségei | 86 |
Az értelmi (intellektuális) képességek fejlesztése, nevelése | 87 |
Egy konkrét Élővilág-óra folyamatának elemzése | 96 |
Az Élővilág tanítás-tanulás folyamatában használatos dokumentumok, eszközök és módszerek vizsgálata | 101 |
A tantárgyunk tanításához használatos dokumentumok | 101 |
A tankönyv | 101 |
A munkafüzet | 103 |
A kézikönyvek | 106 |
A tanmenet | 107 |
Az óravázlat | 108 |
A tantárgyunk oktatásához használható segédeszközök | 111 |
Az audio-vizuális berendezések | 114 |
A biológiai szaktanterem (kabinet) | 117 |
A biológiai szertár | 120 |
Az élővilág tanításához alkalmazható módszerek elemzése | 121 |
A tanári tevékenység ismeretközlő módszerei | 122 |
A bemutatás (szemléltetés) | 122 |
A szóbeli közlő módszerek | 124 |
A program szerinti oktatás, a tanulás irányítása, szervezése a tanórán és azon kívül | 126 |
Az ellenőrzés, a teljesítményértékelés | 127 |
Tantárgytesztek: munka-, feladat-, mérőlapok | 128 |
A tanár-tanuló közös munkájának módszerei | 131 |
A beszélgetés | 131 |
A vita | 132 |
A gyakorlás | 133 |
Az ismétlés | 133 |
A tanuló önálló munkájának módszerei | 134 |
Az Élővilág oktatásában előforduló szervezeti formák | 138 |
Az Élővilág tanítási órája | 138 |
A bevezető óra | 138 |
Új ismereteket feldolgozó óra | 139 |
Ismétlő-rendszerező óra | 140 |
Ellenző óra | 140 |
Munkáltató óra | 141 |
Társadalmi hasznos munkák | 142 |
A tanóra elemzése | 143 |
Az összevont tanulócsoportban folyó tanító-tanuló tevékenység | 144 |
Az Élővilág oktatása a dolgozók általános iskolájában | 145 |
Az Élővilág tanítás-tanulás tanórán kívüli tevékenységeinek szervezeti és módszertani kérdései | 146 |
Tanulmányi séták | 147 |
Kirándulás | 147 |
Üzemlátogatás | 147 |
Az iskolai biológiai szakkörök | 148 |
Az iskolai napközi otthoni foglalkozások | 152 |
Az egésznapos iskola | 153 |
Az iskolai ifjúsági könyvtár | 153 |
A biológiai ismeretterjesztés | 155 |
A felnőttoktatás lehetőségei | 155 |
Környezetvédelem, természetvédelem | 156 |
Függelék | 159 |
Egy téma tanmenete | 162 |
Új ismereteket feldolgozó óra tervezete | 168 |
Ismereteket alkalmazó óra vázlata | 174 |
Egy ismétlő-rendszerező (gyakorló, munkáltató) óra vázlata (Csoportfoglalkozással) | 176 |
Egy témaellenőrző óra vázlata | 181 |
Tanteremben tartott természetvédelmi óra vázlata | 184 |
Feladatlap | 188 |
Lehetőségek egy városi biológiai szakkör munkatervéhez | 189 |
Hivatkozott és ajánlott irodalom jegyzéke | 193 |